• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4141 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد

خروج كلاه سفيدهاي سوريه از طريق جولان اشغالي

اسراييل مزدوران غرب را فراري داد

گروه جهان | سه روز پيش بود كه پايگاه خبري نيوزويك در گزارشي خبر داد كه امريكا، بريتانيا و كانادا در حال تلاش هستند تا اعضاي گروه موسوم به «كلاه سفيدها» در سوريه را از مناطق جنوب غربي اين كشور نجات دهند و به كمپ‌هايي در كشورهاي مجاور ببرند. اين عمليات مخفيانه كه به نوشته نيوزويك در جلسه اخير سران سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) تسريع شده‌بود، با هدف نجات دادن نيروهاي شبه‌نظامي تحت حمايت غرب در خاك سوريه، روز يكشنبه با همكاري رژيم صهيونيستي عملي شد. در شرايطي كه دولت اسراييل همواره از عبور آوارگان سوري به سمت مناطق تحت اشغال اين رژيم جلوگيري مي‌كرد و مرزهاي خود را روي آوارگان جنگي بسته بود، با درخواست كشورهاي غربي، 800 عضو گروه «كلاه سفيدها» با مجوز ارتش اسراييل از نقاط تماس جولان اشغالي عبور كردند و تحت حفاظت به دولت اردن تحويل داده‌شدند تا در خاك اردن از آنها محافظت شود. به گفته منابع رسمي در اردن، قرار است اين كلاه سفيدهاي تحت حمايت غرب، بعد از مدتي براي اقامت به كشورهاي فرانسه، بريتانيا و كانادا فرستاده شوند.

كلاه سفيدها كه لقب گروهي با عنوان «گروه دفاع مدني سوريه» است، شبكه‌اي از معارضان دولت سوريه هستند كه عموما در نقاط حساس تحت اشغال مخالفان دولت مركزي، با عناوين كمك‌هاي بشردوستانه و امدادرساني حضور پيدا مي‌كنند. رد پاي اين گروه از معارضان سوري همواره در مناطقي كه غرب ادعا مي‌كند دولت سوريه در آنها از سلاح شيميايي استفاده كرده است، پيدا مي‌شود. دمشق و مسكو اين گروه را به عنوان يك گروه حامي تروريست‌ها مي‌شناسند و معتقدند كه وظيفه آنها مدرك‌سازي عليه دولت دمشق و حاميانش در جنگ داخلي سوريه است. كرملين اعضاي گروه «كلاه سفيدها» را يك سازمان از ماموران دولت‌هاي خارجي معرفي مي‌كند و معتقد است كه بودجه اين گروه از وزارت خارجه بريتانيا و كاخ سفيد تامين مي‌شود. انجام عمليات پنهاني توسط دولت‌هاي عضو ناتو با همكاري رژيم صهيونيستي براي نجات اين افراد نيز نشان از اهميت حياتي امنيت اعضاي اين گروه براي دولت‌هاي غربي دارد. به نوشته گاردين گروه دفاع مدني سوريه، سه سال بعد از آغاز بحران داخلي سوريه توسط دولت‌هاي امريكا، بريتانيا و آلمان بنيان‌ گذاشته شد و اعضاي آن در خاك تركيه آموزش ديدند. به گزارش گاردين، ارتش اسراييل صبح يكشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «تلاش بشردوستانه براي نجات اعضاي يك سازمان غيرنظامي سوري و خانواده‌هاي‌شان، به دليل خطر فوري كه جان آنها را تهديد مي‌كرد با موفقيت انجام شد. » بر اساس بيانيه‌اي كه وزارت خارجه و وزارت توسعه بين‌المللي بريتانيا منتشر كرده‌اند، عمليات اسراييل به درخواست مستقيم دولت‌هاي كانادا، فرانسه و بريتانيا انجام شده است. همچنين يك سخنگوي دولت اردن هم اعلام كرده است كه پيش از ورود اين افراد از طريق سرزمين‌هاي اشغالي به اردن، «بريتانيا، آلمان و كانادا، تعهد حقوقي به امان داده‌اند كه اين 800 نفر را به عنوان پناهنده بپذيرند. » دولت امان گفته است كه مسووليت نگهداري اين افراد را نمي‌پذيرد و آنها را حداكثر سه ماه در يك «محل بسته» نگهداري مي‌كند تا كشورهاي غربي مجوز حضور آنها در خاك خود را بدهند.

اردن طي دو سال گذشته مرزهاي شمالي خود را روي آوارگان سوري بسته است، اين كشور در حال حاضر ميزبان بيش از يك ميليون آواره بر اثر جنگ سوريه است. با اين حال از زمان آغاز عمليات ارتش سوريه با پشتيباني نيروي هوايي روسيه براي آزادسازي مناطق تحت اشغال مخالفان در جنوب غربي اين كشور و در همسايگي اردن، ده‌ها هزار آواره جنگي ديگر نيز به سمت مرزهاي اردن سرازير شده‌اند. دولت امان اعلام كرده كه ظرفيت اين كشور براي پذيرش پناهجويان تكميل شده است و توانايي پذيرش آوارگان بيشتري را ندارد. آوارگاني كه طي يك ماه گذشته به مرز اردن پناه برده‌اند، در آن سوي مرز و در خاك سوريه نگهداري مي‌شوند و دولت اردن و مردم محلي براي آنها غذا و كمك‌هاي بشردوستانه به آن سوي مرز ارسال مي‌كنند. اسراييل نيز از ابتداي آغاز بحران سوريه، اجازه عبور و مرور به اتباع سوريه را از طريق مناطق اشغالي در جنوب غربي اين كشور نمي‌داد و تنها به نيروهاي مخالف دولت مركزي كه در نبردها زخمي شده‌بودند، در كنار نقاط تماس كمك مي‌كرد. به نظر مي‌رسد اين اولين‌بار است كه تل‌آويو تصميم گرفته است يك گروه بزرگ از مخالفان سوريه را از طريق سرزمين‌هاي اشغالي جولان عبور دهد.

 


اسراييل تنبيه‌هاي جديد غزه را لغو مي‌كند

دو هفته بعد از اعلام بسته شدن گذرگاه كريم ابوسالم، به عنوان تنها نقطه تماس باريكه تحت محاصره غزه با جهان خارج، وزير جنگ اسراييل اعلام كرد كه در صورت باقي ماندن وضعيت آتش‌بس و فروكش درگيري‌ها ميان گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و ارتش اسراييل، تل‌آويو از تنبيه‌هاي پيشين عقب‌نشيني خواهد كرد و تبادل‌ها را از طريق اين گذرگاه آزاد مي‌كند. طي دو هفته گذشته، وزارت جنگ اسراييل در دو دستور جداگانه ابتدا ورود همه كالاها به جز سوخت، مواد خوراكي و داروها را به نوار غزه ممنوع كرده‌بود و شعاع مجاز ماهيگيري قايق‌هاي فلسطينيان را به نصف كاهش داد، يك هفته بعد با دستور دوم، ورود سوخت را هم به اين منطقه تحت محاصره ممنوع كرد و شعاع ماهيگيري را به يك‌سوم قبل رساند. در پي اين فشارها درگيري‌هاي بزرگي طي يك هفته گذشته ميان گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و ارتش اسراييل پيش آمده است. شنبه هفته گذشته ارتش اسراييل در عملياتي كه بزرگ‌ترين عمليات از زمان جنگ 51 روزه 2014 تاكنون عنوان كرد، به نواز غزه هجوم برد و روز جمعه نيز بار ديگر با حمله به اهدافي در نوار غزه باعث شهادت چهار فلسطيني شد. در پاسخ به حملات ارتش رژيم صهيونيستي به غزه، گروه‌هاي مقاومت ده‌ها راكت و خمپاره به سمت شهرك‌هاي صهيونيست نشين شليك كرده‌اند. درگيري‌هاي نظامي روز جمعه بعد از ميانجيگري مصر و فرستاده ويژه سازمان ملل متحد، با توافق حماس و اسراييل متوقف شد، اما آتش بس شكننده به دليل فشارهاي اقتصادي و محاصره مردم غزه، همچنان اين منطقه را در معرض انفجار قرار داده است. روز يكشنبه، آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي اعلام كرد در صورت باقي ماندن وضعيت آتش‌بس تا روز سه‌شنبه اين محدوديت‌ها را لغو مي‌كند. طي دو هفته گذشته به گفته اويگدور ليبرمن، ميزان عبور و مرور كاميون‌هاي انتقال كالاهاي اساسي براي بيش از 2 ميليون ساكن نوار غزه از 1000 تا 1100 كاميون، به 140 كاميون كاهش پيدا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون