• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4141 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد

و خداوند زن را آفريد...

وحيد جعفري

 

 

1- تاريخي براي شروع كشتي نيست، همان طور كه زماني براي شروع شعر وجود ندارد. كودك انسان آن هنگام كه احساس خطر كرده و براي دفاع از خود مشق مبارزه كرد؛ اين مبارزه كردن نمي‌توانست در شكل كشتي گرفتن نباشد. از همين رو كشتي را كهن‌ترين رشته ورزشي دنيا مي‌دانند و براي همين از كشتن مي‌آيد؛ تمرين كشتن، براي زنده ماندن. جنگي قانونمند در چارچوب فن و بند.

2- در گفت‌وگويي كه اسفند ماه 1391 تحت عنوان «مذاكره روي تشك كشتي» با «لاري زكي جونز» سرمربي وقت تيم ملي كشتي امريكا در جام جهاني تهران داشتيم، نايب قهرمان المپيك 1992 بارسلون، در ستايش اين رشته ورزشي، كشتي را موهبتي از جانب خداوند براي مردم دانست و گفت: «خداوند كشتي را به مردم داده تا به كمك اين ورزش خود را به تحصيلات و درجات بالاي سلامتي و ذهني برسانند و به واسطه آن با يكديگر متحد باشند. مسابقات كشتي به صورت انفرادي برگزار مي‌شد، از همين رو ما براي بهبود انسانيت و ارتقاي نوع بشر از طريق كشتي براي اولين‌بار در سال 1989 تصميم به برگزاري مسابقات جام جهاني گرفتيم. تصميم گرفتيم رقابت‌هايي را برگزار كنيم كه به صورت تيم به تيم برگزار مي‌شود و جذابيت بيشتري دارد. »

3- بسياري كشتي را ورزشي مردانه مي‌دانسته و مي‌دانند؛ اما وقتي مسوولان ورزش جهان در كميته بين‌المللي تصميم به حذف اين رشته از المپيك گرفتند حاميان اولين ورزش المپيكي در تاريخ، از گوشه گوشه جهان اعتراض كرده و اعلام داشتند كه «... و خداوند زن را آفريد٭» تا بحث برابري زن و مرد در المپيك مانعي سخت شود براي كنار رفتن كشتي از بازي‌هاي تابستاني. مردان در 6 وزن و زنان در 6 وزن سهميه مساوي براي حضور در المپيك گرفتند و كشتي در بازي‌هايي تابستاني باقي ماند.

5- حالا كشتي زنان در ايران راه افتاده است، علاقه‌مندان به ورزش ملي ايران سال‌هاي زيادي منتظر ماندند و به ناچار در رشته‌هايي چون جودو، كونگ‌فو، ووشو و... فعاليت كردند، تا بالاخره اين اتفاق رخ دهد و بتوانند در ورزشي كه ريشه در تاريخ و فرهنگ سرزمين‌مان دارد، فعاليت كنند. پخش زنده راديويي تصميم جديدي است كه براي كشتي زنان گرفته شده، براي اين چرخش، براي اين نرمش بايد شكرگزار بود و قدر دانست، متوقف نشد و براي پخش زنده تلويزيوني و البته المپيكي شدن بانوان كشتي ايران تلاش كرد. آن روز خواهد رسيد. كشتي عشق، نان و دوباره كشتي...

٭ نام فيلمي درام محصول سال ۱۹۵۶ كشور فرانسه به كارگرداني «روژه واديم» و بازي «بريژيت باردو» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون