• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

صداي مخالف

مواجهه اصولگرايان با تهديدات متقابل ايران و امريكا

بچرخ تا بچرخيم

تقريبا تمام روزنامه‌هاي صبح روز سه‌شنبه متاثر از مساله تهديدات متقابل ميان ترامپ و روحاني صفحات اول خود را منتشر كردند. دو روزنامه اصولگراي كيهان و سياست‌روز به موضوع بازداشت ملوان‌هاي امريكايي در خليج فارس اشاره كردند و از ترامپ خواستند «اشك‌هاي اين سربازان امريكايي را تماشا كند» تا «درك كند با چه كشوري طرف است.»

همچنين كيهان با كشيدن كاريكاتوري از سرباز امريكايي كه زير پوتين يك سرباز سپاه له شده بود، مي‌نويسد: «گنده‌گويي‌هاي رييس‌جمهور و وزير خارجه امريكا بسان شغالي است كه در فضاي مه‌آلود، اداي ببر را در مي‌آورد.» اين روزنامه حرف‌هاي امريكا را براي «دوشيدن گاو» عربستان ارزيابي كرده و مي‌نويسد: «در حال حاضر امريكا و گاو شيرده ترامپ- آل‌سعود- با گذشت بيش از سه سال، بارها با ضربات سنگين گروه‌هاي شبه‌نظامي در يمن - كه در محاصره و تحريم قرار دارند - تحقير شده است و در مقابل، بزدلانه به كشتار زنان و كودكان يمني اقدام كرده است. امريكايي‌ها براي رسيدن به اهداف خود هيچ اهرمي جز تحريم و جنگ اقتصادي در دست ندارند و هر چه جز اين مي‌گويند و بگويند لافي بيش نيست.»

قاسم نقوي نيز در سرمقاله روزنامه اصولگراي سياست‌روز حرف‌هاي ترامپ را «بلوف زدن‌هاي ببرهاي كاغذي» تعبير كرده و معتقد است «هراسي در دل ديگران ايجاد نمي‌كند.» روزنامه فرهيختگان تصوير معروف سربازان امريكايي كه دست بر سرشان گذاشته بودند و در جريان تسخير لانه جاسوسي در جرايد دنيا منتشر شد را انتخاب كرده و خطاب به ترامپ به انگليسي مي‌نويسد: «هي ترامپ اين را خاطرت هست؟» رسالت نيز در سرمقاله خود به روحاني پيشنهاد كرده كه در مقابل توييت ترامپ بنويسد: «بچرخ تا بچرخيم» و البته تعيين تكليف مي‌كند كه «اگر قرار باشد روزي ايران با امريكا مجددا گفت‌وگو كند قطعا آن روز، ايام حكومت ننگين ترامپ و حضور وي در كاخ سفيد نيست.»

 


رفتار ترامپ تكرار رفتار با كره‌شمالي است

روزنامه جوان به رفتار ترامپ با كره‌شمالي هم اشاره كرده و ذيل تيتر «حرف مفت با حروف درشت» مي‌نويسد: «ظاهرا در هنر ديپلماسي رييس‌جمهور امريكا، نشستن پاي ميز مذاكره پس از درشت‌گويي و حالا هم درشت‌نويسي، در حال تبديل شدن به يك رويه است.» جوان به نكته‌اي اشاره مي‌كند كه وندي شرمن نيز بر آن دست گذاشته و با كنايه بعد از توييت تند ترامپ گفته بود: «احتمالا ترامپ بولتن را به تهران مي‌فرستد». كنايه‌اي كه به ديدار ترامپ و پوتين از يك‌سو و رفتار ترامپ با رهبر كره‌شمالي بازمي‌گشت. اين روزنامه مي‌نويسد: «پنج ماه پيش بود كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا با توييت مشهور «آتش و خشم» ‌كره‌شمالي را تهديد كرد: «كره‌شمالي! اگر به تهديد ادامه‌دهي، با چنان خشم آتشي روبه‌رو خواهي شد كه هيچ‌كس شبيه آن را در دنيا نديده است». ترامپ چند ماه بعد، با كيم‌جونگ‌اون قرار ملاقات گذاشت، در سنگاپور با او ملاقات كرد و رهبر كره‌شمالي را «مردي باهوش» خواند. به اعتقاد اين روزنامه پاسخ توييتري ترامپ به هشدار روز يكشنبه روحاني كه به رييس‌جمهور امريكا گفته بود «با دم شير بازي نكن»، ادبياتي شبيه به تهديد توييتري او به كيم جونگ‌اون داشت. جوان ادامه مي‌دهد: «با اين تفاوت كه او اين‌بار براي موثرتر شدن تهديدش، حروف درشت انگليسي را هم به كمك طلبيد.»

 


ماموريت تازه ديپلمات‌ها

سايت جهان‌نيوز با بررسي متن بيانات رهبري و سخنراني رييس‌جمهور در ميان سفراي كشورمان به‌دنبال رمزگشايي از ماموريت جديد سفراي ايران رفته است. سايت خبري متعلق به رهپويان چند مطلب را مدنظر قرار داده است. اول: ماموريت اقتصادي دوم: گسترش حوزه نفوذ ايران سوم: دوري از زندگي تجملاتي سفرا چهارم: انتخاب سفراي جديد. در بخش اول به تشكيل معاونت جديد در وزارت خارجه براي گسترش ارتباط ميان فعالان اقتصادي ايراني خارج از كشور اشاره شده است. در بخش دوم جهان‌نيوز معتقد است: «سفرا تنها پيام‌رسان و رصد‌كننده اطلاعات كشورهاي ديگر نيستند، ديپلمات‌ها با فعاليت موثر مي‌توانند عمق استراتژيك ايران را بالا ببرند و تا جايي پيش بروند كه دشمنان براي هر حركت ضدايراني خود آنقدر بر اساس فعاليت مستمر و موثر ديپلمات‌هاي انقلابي هزينه جلوي روي خود ببينند كه از اين اقدامات دست بردارند.»در بخش سوم اين سايت به ماجراي تصاوير فرزند يكي از سفرا اشاره كرده كه پيش‌تر يكي از سايت‌هاي احمدي‌نژادي آن را منتشر كرده بود و معتقد است كه آنها بايد از تجملات و زندگي به سبك غربي دوري كنند. اين سايت همچنين در مورد سفيران جديد مي‌نويسد: «در گذشته نيز سفراي خاصي از جمله «حميد بعيدي‌نژاد» كه از طرفداران برجام و نزديكان دولت يازدهم بود براي سفارتخانه ايران در لندن انتخاب شد. اينكه چه عملكردي اين سفرا داشتند و امروز وضعيت ديپلماسي ايران در اين كشورها چگونه است، موضوعي است كه بايد بررسي لازم در مورد آن صورت گيرد. وعده‌هاي دولتي كه همه بر اساس فعاليت ديپلمات‌ها محقق مي‌شود نيز اين انتظارات را بيشتر كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون