• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

به ترامپ گفته بودم ايراني‌ها دستت را مي‌خوانند

«وندي شرمن»، معاون سابق وزير خارجه امريكا در واكنش به توييت اخير رييس‌جمهور اين كشور درباره ايران و تهديداتي كه مطرح كرده بود، تاكيد كرد كه اين توييت بيشتر از روي ضعف «دونالد ترامپ» منتشر شده و ايراني‌ها نيز قواعد بازي را به خوبي مي‌دانند و تسليم نخواهند شد. به گزارش فارس، وي در گفت‌وگو با شبكه «ان. بي. سي» تاكيد كرد: توييت اخير دونالد ترامپ نوعي تلاش براي منحرف كردن اذهان بود. رييس‌جمهور ايالات متحده بر اين باور است كه اگر حرف‌هاي خود را بلندتر بيان كند، بلندتر نيز شنيده خواهد شد، در صورتي كه همه مي‌دانيم در موارد جدي، لحني ملايم‌تر و آرام‌تر نتيجه بهتري خواهد داشت... به اعتقاد من رييس‌جمهور ايالات متحده سعي دارد تا ايران را تحريك كرده و وارد يك درگيري كند.

سرپرست هيات مذاكره‌كننده امريكا در گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران با انتقاد از اظهارات اخير «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا در كتابخانه «رونالد ريگان»، گفت: «پمپئو در اين جمع اظهاراتي را مطرح كرد و به درخواست آزادي ريگان متوسل شد، آن هم درست چند روز قبل از اينكه رييس‌جمهور امريكا اعلام كند كه مجوزهاي امنيتي منتقدانش را لغو مي‌كند، بنابراين ما نمي‌توانيم ديگر مدعي اين باشيم كه ما الگوي آزادي هستيم.

اين ديپلمات سابق امريكايي با حالتي تمسخرآميز اينطور ادامه داد كه در حال حاضر امريكا رييس‌جمهوري دارد كه هرچند يك سري روش‌ها و برنامه‌ها براي ايران و كره شمالي در سر دارد، اما هيچ استراتژي كاربردي كه در نهايت نتيجه‌بخش باشد در اختيار ندارد.

معاون سابق وزارت خارجه امريكا همچنين تاكيد كرد: «ما درباره كره‌شمالي نيز شاهد خشم و انتقادهاي تند بوديم و در نهايت تغيير رويه‌ها را نيز ديديم، در حالي كه بهتر بود نوعي ثبات و دقت بيشتري را شاهد مي‌بوديم... حالا نيز يك پسر بچه مدرسه‌اي را مي‌بينيم كه داد و قال مي‌كند و ژست قدرتمند بودن را مي‌گيرد، در حالي كه آنچه در واقعيت با آن مواجهيم ضعف و عدم امنيت است... ايران اين را مي‌بيند؛ اين فرهنگي است مبني بر اينكه يا مقاومت مي‌كنيد يا تسليم خواهيد شد و آنها (ايراني‌ها) تسليم نخواهند شد و من به دونالد ترامپ گفته بودم كه آنها متوجه خواهند شد كه بازي چيست».

شرمن در ادامه گفت: «من موافق اين مساله هستم كه از حقوق بشر مردم ايران حمايت شود... اما راه كمك به مردم ايران فقط توافق هسته‌اي بود كه با لغو تحريم‌ها به مردم ايران كمك مي‌كرد و در عين حال تضمين‌كننده امنيت ما و امنيت جهان بود... الان اصلا نمي‌دانم كه رييس‌جمهور ترامپ چه فكري در سر دارد كه اينگونه توييت‌هايي را منتشر مي‌كند اما آنچه مسلم است هرگز نخواهد توانست به توافقي بهتر، از همه لحاظ و بند به بند، دست يابد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون