• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

يك بام و دو هواي ارز پتروشيمي

آيا پتروشيمي‌ها با ارز 4200 توماني سود مي‌كنند؟

گروه اقتصادي: دستورالعمل ارزي جديد، دوم ارديبهشت امسال از سوي معاون اول رييس‌جمهور ابلاغ و مقرر شد ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نيما مديريت شود. بر اساس اين دستورالعمل قرار شد دلار حاصل از صادرات اقلام عمده صادراتي در قالب سامانه نيما با نرخ ۴۲۰۰ تومان جذب و معادل ريالي آن به تجار پرداخت شود تا ارز مورد نياز واردكنندگان از اين طريق تامين شود. حدود يك ماه بعد از ابلاغ دستورالعمل ارزي جديد وزير صنعت، معدن و تجارت در قالب نامه‌اي، ليست كالاهاي پتروشيمي و معدني كه بايد ارزحاصل از صادرات آنها به سامانه نيما واريز شود را اعلام كرد و در تيرماهه طبق مصوبه دولت، به صادركنندگان پتروشيمي شش ماه فرصت داده شده كه ارز حاصل از صادرات را به سامانه نيما وارد كنند. هنوز مهر تصميم مذكور خشك نشده بود كه اخباري مبني بر اعتراض شركت‌هاي پتروشيمي نسبت به اين تصميم به گوش رسيد. طبق اين اخبار شركت‌هاي پتروشيمي در ازاي عرضه ارز صادراتي خود در سامانه نيما شرط ارزان شدن قيمت خوراك را براي دولت گذاشته بودند. در نهايت پس از نشست مشترك مديران عامل پتروشيمي‌ها و هلدينگ‌ها با جهانگيري، معاول اول رييس‌جمهوري قرار شد كه با اختصاص خوراك به نرخ دلار3800 توماني، نظر پتروشيمي‌ها براي عرضه ارز صادراتي به قيمت 4200 توماني جلب شود؛ اقدامي كه برخي با آن مخالف بوده و بر اين باور بودند كه دولت در حالي نرخ تسعير ارز براي خوراك پتروشيمي‌ها را 3٨٠٠ تومان قرار داده است كه اين مصوبه كه ضمانتي براي تحويل ارز پتروشيمي‌ها به سامانه نيما ندارد، موجب كاهش درآمد دولت مي‌شود. نرخ‌ تسعير عبارت‌ است‌ از نرخ‌ تبديل‌ دو واحد پولي‌ به‌ يكديگر؛ به اين معنا كه دولت خوراك مورد نياز واحدهاي پتروشيمي را بر مبناي نرخ تسعير هر دلار ۳۸۰۰ تومان (يعني هر دلار امريكا معادل ۳۸۰۰ تومان) به آنها عرضه مي‌كند؛ فرضا چنانچه دولت ۱۰۰ دلار خوراك به پتروشيمي‌ها مي‌فروشد، با نرخ تسعير ۳۸۰۰ تومان، از آنها ۳۸۰ هزار تومان، ريال دريافت مي‌كند .

 

ضرر پتروشيمي‌ها

در اين راستا سيد حميد حسيني، عضو اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي با اشاره به نرخ خوراك پتروشيمي‌ها به «اعتماد» گفت: پتروشيمي‌ها از دولت براي دريافت خوراك تخفيف مي‌گيرند و به راحتي مي‌توانند با ارز 4200 توماني سود كنند. البته آنها به اين دليل از اين فرآيند ناراضي هستند كه ارز خود را در بازار آزاد مي‌توانند 9 هزار تومان به فروش برسانند و طبيعي است كه هركسي به دنبال منافع و سود بالا براي شركت خود باشد. وي درمورد گله شركت‌هاي پتروشيمي مبني بر اينكه واحدهايي كه ارز 4200 توماني خريد مي‌كنند كالا را با نرخ آزاد ارز به دست مصرف‌كننده مي‌رسانند، اظهار كرد: قرار است دولت بر واحدها نظارت كند و مطمئن شود كالاهايي كه با ارز 4200 توماني وارد يا توليد مي‌شود با همين نرخ به فروش برسد. دولت ورود كالاي غير ضروري را به همين دليل ممنوع كرده است. عضو اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي ادامه داد: اگر دولت قيمت خوراك را آزاد كند و پتروشيمي‌ها ارز خود را در بازار آزاد بفروشند به نفع دولت است نه پتروشيمي‌ها و پيگيري اين بحث به ضرر آنها است.


پتروشيمي‌ها از دولت براي دريافت خوراك تخفيف مي‌گيرند و به راحتي مي‌توانند با ارز 4200 توماني سود كنند. البته آنها به اين دليل از اين فرآيند ناراضي هستند كه ارز خود را در بازار آزاد مي‌توانند 9 هزار تومان به فروش برسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون