• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

چه كسي بهترين مربي خواهد شد؟

علي كربلايي

 

 

فيفا يازده نامزد نهايي بهترين سرمربي سال 2018 را اعلام كرده و تا چند ماه ديگر، سه نفر از اين ليست به عنوان نامزدهاي نهايي معرفي خواهند شد و در نهايت در مراسمي كه بهترين‌هاي هر بخش را معرفي مي‌كنند، نام بهترين سرمربي مرد هم اعلام مي‌شود. از لحظه انتشار اين نام‌ها، حدس و گمانه‌زني‌هاي زيادي صورت گرفته كه كدام شخص شايسته انتخاب به عنوان «بهترين» است.

كانديداهاي انتخاب به عنوان بهترين سرمربي عبارتند از: چرچسف، روسيه – آلگري، يوونتوس – داليچ، كرواسي – دشان، فرانسه – زيدان، رئال مادريد - گوارديولا، منچسترسيتي – كلوپ، ليورپول – سيمئونه، اتلتيكومادريد – مارتينس، بلژيك – ساوثگيت، انگليس – والورده، بارسلونا. اما كدام يك شانس بيشتري دارند تا به سه نامزد نهايي برسند؟ در ادامه كارنامه اين مربي‌ها در سالي كه گذشت را بررسي مي‌كنيم.

مارتينس، بلژيك

او با تيم ملي بلژيك دل‌ها را برد و موفق شد به عنوان سومي جام جهاني برسد. اما انتخاب به عنوان يكي از سه مربي برتر؟ خيلي بعيد است. او در بازي مقابل فرانسه اشتباهات تاكتيكي زيادي داشت. هرچند تيمي كه او ساخته موفق شده براي اولين‌بار در تاريخ بلژيك به سكوي جام جهاني برسد، اما نبايد فراموش كرد كه نسل طلايي بلژيك در صورت داشتن يك سرمربي درجه يك، شانس قهرماني در جام جهاني را هم داشت.

ساوثگيت، انگليس

گرت ساوثگيت هم با تيم ملي انگليس تاريخ‌سازي كرد. اما ارايه يك فوتبال كاملا محافظه‌كارانه در مقابل كرواسي خسته و شكست تعمدي مقابل بلژيك نكات تاريك كارنامه او هستند. همچنين تيم ساوثگيت در بازي رده‌بندي هم يك تيم از پيش بازنده بود و بلژيك به هر شكلي كه مي‌توانست در آن مسابقه به سه‌شير تاخت. ساوثگيت فراتر از چيزي كه از او توقع مي‌رفت كار كرد، اما اين موضوع براي حضور در جمع بهترين‌ها كافي نيست و حضور در جمع يازده مربي برتر براي او يك دستاورد بزرگ و كافي است.

چرچسف، روسيه

يك مربي جالب و هيجان‌انگيز كه تيمش واقعا فراتر از توقعات ظاهر شد. پيش از شروع جام گفته مي‌شد روسيه يكي از ضعيف‌ترين ميزبان‌هاي تاريخ جام جهاني است و احتمالا در دور گروهي حذف خواهد شد. اما چرچسف تيمي را روانه مسابقات كرد كه براي بينندگان فوتبال سطح بازي‌اش تنها با «دوپينگ» قابل درك بود. روسيه‌اي كه مي‌شناختيم اصلا شبيه چيزي نبود كه در جام جهاني ديديم. اما او هم مانند ساوثگيت بايد از حضور در جمع برترين‌ها راضي باشد.

آلگري، يوونتوس

عملكرد او با يوونتوس طي سال‌هاي اخير بي‌نظير بوده و سال گذشته هم او موفق شد براي هفتمين بار تيمش را قهرماني سري آ بكند. در ليگ قهرمانان كه يك متر بسيار مهم براي انتخاب بهترين سرمربي از بين باشگاه‌هاست او چند قدمي كم آورد. با وجود كامبك بي‌نظير مقابل رئال مادريد، بازهم تيمش ناكام ماند و در همان مرحله يك‌چهارم نهايي حذف شد. احتمال حضور او بين سه مرد برتر بين اين يازده نفر كمي بعيد است.

پپ گوارديولا، منچسترسيتي

بسياري از ركوردهاي ليگ برتر را جابه‌جا كرد و عملكردي بي‌نظير در انگليس ثبت كرد. سومين ليگ معتبرش را هم فتح كرد و خودش را به عنوان يكي از بهترين مربيان تاريخ تثبيت كرده است. اما عملكرد او هم در ليگ قهرمانان چنگي به دل نزد و ليورپول در يك‌چهارم نهايي دمار از روزگار تيمش درآورد. حذف زودهنگام در ليگ قهرمانان با وجود عملكرد بي‌نظير در ليگ، باعث مي‌شود او هم بين سه مربي برتر جايي نداشته باشد.

ارنستو والورده، بارسلونا

در اولين سال حضورش در جمع كاتالان‌ها بي‌نظير كار كرد و موفق شد ليگ و كوپا دل‌ري را به راحتي هر چه تمام‌تر تصاحب كند. اما اشتباهات فاحشي در طول فصل داشت و مي‌توان با اطمينان گفت او بين سه مربي برتر جايي نخواهد داشت. عدم استراحت به مسي در طول مسابقات نه چندان سخت لاليگا باعث شد او در ليگ قهرمانان دچار مشكل شود و تيمش با يك كامبك جانانه از سوي رم، از دور رقابت‌ها كنار برود.

ديه‌گو سيمئونه، اتلتيكو مادريد

باز هم مانند هميشه تيمي جذاب و جسور ساخت و موفق شد در لاليگا رتبه دوم را به دست بياورد و در ليگ اروپا به عنوان قهرماني برسد. اگر امسال سال جام جهاني نبود و رقبايي از تيم‌هاي ملي نداشت، قطعا بين سه مربي برتر او هم نامش ديده مي‌شد، اما حالا كار خيلي سختي دارد. شايد هنوز هم شانس داشته باشد و بر اساس راي مربي‌ها و كاپيتان‌هاي تيم‌هاي ملي او را بين سه مربي برتر سال 2018 ببينيم.

يورگن كلوپ، ليورپول

سرمربي اكسپرسيونيست آلماني ليورپول تيمش را خيلي خوب تا فينال ليگ قهرمانان رهبري كرد. او در هر بازي عملكردي بسيار جذاب و دوست داشتني داشت و تيمش به‌طور حتم شايسته حضور در فينال بود. در فينال هم اگر راموس آن كار را با صلاح نمي‌كرد، شايد امروز او يكي از سه سرمربي برتر سال بود. اما حالا بايد رقابتي سخت با زيدان براي كسب عنوان سومي داشته باشد.

زين‌الدين زيدان، رئال مادريد

فصل را خيلي بد شروع كرد. تيمش هارموني نداشت و هر حريف گمنامي مي‌توانست جلوي رئال عرض‌اندام كند. اما هرچه جلوتر رفتيم او بهتر و بهتر شد. در مقاطع پاياني فصل، با عبور از پاري‌سن‌ژرمن، يوونتوس و بايرن مونيخ به فينال رسيد و آنجا هم با شكست ليورپول تيمش را براي سومين بار پياپي فاتح ليگ قهرمانان كرد. اين ركورد جاودانه و سه قهرماني پياپي با رئال مادريد، به احتمال زياد باعث مي‌شود نام او را بين نامزدهاي پاياني ببينيم.

ديديه دشان، فرانسه – زلاتكو داليچ كرواسي

فرانسه و كرواسي، دو تيمي بودند كه به فينال رسيدند و عملكرد هر كدام در نوع خود بسيار خوب بود. فرانسه از ابتدا يكي از مدعيان قهرماني بود، اما حضور اينچنين مقتدرانه در طول جام را كمتر كسي پيش‌بيني مي‌كرد. دشان قطعا يكي از دو مربي برتر سال گذشته بوده و رقابت سختي با زلاتكو داليچ دارد. داليچ، كاري كرد كه هيچكس تصورش را هم نداشت. او كرواسي را به عنوان دومي جهان رساند. عبور از انگليس در بازي نيمه‌نهايي شاهكار او بود و شكست آرژانتين در دور گروهي عاملي بود كه تيمش اينچنين با انگيزه به رقابت‌ها ادامه بدهد. اين دو مربي قطعا دو مربي برتر سال گذشته هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون