• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

دغدغه‌هاي حقوقي ترامپ

رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند رييس‌جمهور ايالات متحده نگران اتهامات پسرش است

ميثم سليماني

 

 

دونالد ترامپ از نخستين روز دوره رياست‌جمهوري خود اگر نگوييم هرروز، حداقل هرچند روز بسياري را با اقدامات غيرقابل پيش‌بيني خود شگفت‌‌زده كرده است. حالا شواهد حاكي از آن است كه اكنون شخص ترامپ نگران اتفاقي پيش بيني نشده براي خود است. او به‌شدت نگران گزارش‌هايي شده است كه از طريق دونالد جونيور فرزند ارشدش به او مرتبط مي‌شود و اكنون دغدغه‌هاي حقوقي بيش از هر زماني ذهن او را مشغول كرده است. گزارش‌هاي متعددي در رسانه‌هاي امريكايي منتشر شده كه نشان مي‌دهد ترامپ به‌شدت نگران محكوميت احتمالي پسرش و درگير شدن خودش در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا است و نگران است مشكلات حقوقي فرزندش در نهايت او را قرباني كند.

واشنگتن‌پست و سي‌ان‌ان هردو روز شنبه گزارش دادند كه ترامپ به‌شدت نسبت به متهم شدن دونالد جونيور در تحقيقات رابرت مولر بازپرس ويژه پرونده دخالت در انتخابات 2016 نگران است. فرزند ارشد رييس‌جمهور ايالات متحده در ماه ژوئن 2016 در ملاقات با يك وكيل نزديك به كاخ كرملين تلاش كرده تا اطلاعاتي افشاكننده را عليه هيلاري كلينتون به دست آورد و هنوز مشخص نيست كه ترامپ از اين ديدار اطلاع داشته است يا خير. پسر ترامپ در خصوص اين ديدار به كميته قضايي پاسخ‌هايي داده است اما به خبرنگاران گفت كه پدرش هيچگاه از اين نشست مطلع نبوده است.

با اين حال سي‌ان‌ان ماه گذشته گزارش داد كه وكيل شخصي و پيشين دونالد ترامپ، يعني مايكل كوهن مايل است به مولر بگويد كه ترامپ در واقع پيش از اين نشست از آن مطلع بوده است و عملا شرايط را به سمتي سوق دهد كه فرزند ترامپ سوگند دروغ ياد كند.

بر اساس گزارش سي‌ان‌ان اين احتمال وجود دارد كه اين شرايط براي تمام اعضاي خانواده ترامپ دردسرساز شود و اعضاي خانواده ترامپ و به ويژه جرد كوشنر داماد خانواده نيز درگير اين مساله شوند. روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه گزارش داد كه ترامپ در نشست‌هايي نگراني‌هاي بالقوه‌اي را در خصوص پسرش مطرح كرده است. چرا كه رييس‌جمهور باور نمي‌كند كه پسر به‌طور هدفمند قوانين را زير پا گذاشته اما ترس دارد كه دونالد جونيور به طرز نا خوشايندي در شرايط بدي قرار گيرد.

گفتني است حتي دونالد ترامپ در هفته گذشته باز هم در توييتر خود به نحوي اعلام كرد كه از جف سشنز، دادستان كل ايالات متحده مي‌خواهد تا به تحقيقات رابرت مولر، بازپرس ويژه پايان دهد. موضوعي كه كاخ سفيد طي بيانيه‌اي آن را يك توصيه و نه يك دستور خواند.

منابع نزديك به كاخ سفيد به سي‌ان‌ان اعلام كردند، كه دونالد ترامپ در محافل خصوص نگراني‌هاي خود را نسبت به اين موضوع ابراز كرده است. ترامپ ماه‌هاست نگران آن است كه در اين پرونده به خانواده‌اش آسيب نرسد زيرا مي‌داند هر آسيب به خانواده او مي‌تواند مولر را يك قدم به شخص رييس‌جمهور نزديك كند و اكنون اطلاعات بيشتري كه در خصوص فرزندش منتشر مي‌شود روز به روز او را نگران‌تر مي‌كند.

اين منابع عنوان كردند كه عصبانيت و نگراني ترامپ از اين شرايط و شخص مولر بيشتر شده است و به همين دليل حملات ترامپ در فضاي مجازي عليه مولر افزايش يافته است. خانواده ترامپ و شخص او، بر روايتي كه از جلسه ماه ژوئن 2016 در برج ترامپ مطرح كرده‌اند، اصرار دارند. اما با گذشت دوسال از اين اتفاق و روشن شدن ابعاد جديدي از آن مشخص مي‌شود روايت خانواده ترامپ دقيق و كامل نيست.

ديگر نزديكان رييس‌جمهور از جمله آنتونو اسكاراموچي، مدير ارتباطات سابق كاخ سفيد و استيو بنن، استراتژيست ارشد سابق كاخ سفيد معتقدند كه رييس‌جمهور حداقل در مدت كوتاهي پس از اين ملاقات در جريان آن قرار گرفته است.

اما برخي منابع نزديك به دونالد ترامپ جونيور به سي‌ان‌ان اعلام كردند كه او اصلا نگران نيست زيرا معتقد است كه هيچ كاري انجام نداده است. چاك گرايسلي، سناتور جمهوريخواه و رييس كميته قضايي سناي امريكا به سي‌ان‌ان گفت: اگر او قصد گمراه كردن كميته و دروغ گفتن به كنگره را داشته باشد، اين يك جرم است و اين ديگر به دادستان‌ها مربوط مي‌شود نه من.

وكيل ترامپ در اوايل هفته گذشته پس از آنكه سي‌ان‌ان گزارشي را مربوط به همكاري كوهن با مولر مطرح كرد، بيانيه‌اي را در پاسخ به جو موجود صادر كرد. وي اعلام كرد: ما بيش از يك سال است كه اين پرونده را بررسي كرده‌ايم و به حقايق واقف هستيم. ما كاملا مطمئن هستيم اطلاعاتي كه ترامپ جونيور در تحقيقات مختلف ارايه داده دقيق و قابل اطمينان است. سي‌ان‌ان كه از كاخ سفيد بابت نگراني‌هاي رييس‌جمهور درخواست اظهارنظر كرده بود، اين شبكه خبري را به وكلاي ترامپ ارجاع دادند و جولياني نيز در پاسخ به اين ادعا گفت: بيش از يك سال است كه اين تحقيقات ادامه دارد و تاكنون هيچ شواهدي از دخالت يا ناراحتي و اعمال زور در اين پرونده وجود ندارد. هيچ‌چيز تغيير نكرده است. ما در مورد مايكل كوهن نگران نيستيم، زيرا او هيچ اطلاعي از تخلف ندارد. اما واقعيت آن است كه اكنون نه تنها سي‌ان‌ان بلكه واشنگتن‌پست نيز روز شنبه از نگراني‌هاي ترامپ در خصوص پرونده دونالد جونيور نوشته است.

اما نبايد فراموش كرد كه انتشار چنين خبري اگر با اين مضمون باشد كه ترامپ نگران از تخلفات از دونالد جونيور به دليل اشتباهات خود باشد، شايد فضايي است كه كاخ سفيد سعي در ايجاد آن دارد. دونالد ترامپ و تيم او به نحوي قصد دارند به گونه‌اي جلوه دهند كه ترامپ نگران فرزندان خود است و از اشتباهات احتمالي آنها كه ممكن است به ضرر خودشان تمام شود، نگران است. رويكردي كه مي‌تواند به نحوي دونالد ترامپ را از گناه مبرا كند و جلوه پدري بي‌گناه را به نمايش بگذارد كه نگران فرزندان خود است. از همين رو انتشار چنين خبري با اين اطلاعات كم مي‌تواند از سمت كاخ سفيد طراحي شده باشد. از طرفي ديگر در حال حاضر دادگاه پل مانفورت، رييس سابق كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ نيز در حال برگزاري است و مي‌تواند حكم دادگاه عليه مانفورت شرايط را براي ترامپ باز هم سخت‌تر از گذشته كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون