• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

پسربچه‌اي كه ركورد فلپس افسانه‌اي را شكست

انسان ماهي

وحيد جعفري

 

 

حتما خبر را شنيده‌ايد؛ نابغه 10 ساله امريكايي ركورد مايكل فلپس افسانه‌اي را شكسته است. با شنيدن اين خبر آدم چندبار تعجب مي‌كند و بعد از اينكه چندبار از خودش سوال مي‌كند كه مگر مي‌شود؟

يك كودك 10 ساله ركورد پرافتخارترين ورزشكار المپيك را كه بيشتر به اسطوره‌ها مي‌ماند شكست. او چه زمان كودكي كرده است و چه زمان تمرين براي شكستن اين ركورد؟! فلپس وقتي 15ساله بود براي اولين‌بار در المپيك شركت كرد و اين ركورد را در سال 1995 به ثبت رساند و پس از آن، در دوران 16 ساله حرفه‌اي خود، 23 مدال طلا كسب كرد. او براي رسيدن به اين مهم روزي
16 ساعت در آب بود و شنا مي‌كرد.

در بسياري از مواقع در آب غذا مي‌خورد و حتي چرت مي‌زد. وقتي چند سال پيش «يه شي ون» دختر 16 ساله چيني در رقابت‌هاي400 متر مختلط المپيك 2012 لندن ركوردي خارق‌العاده از خود به جاي گذاشت بسياري به اين موضوع اشاره داشتند كه شايد او توسط چيني‌ها دستكاري ژنتيكي شده باشد. «جان لئونارد»، مدير اجرايي اتحاديه مربيان شناي جهان، درگفت‌وگو با ديلي‌ميل اعلام كرد «ركوردي كه اين سوپردختر از خود بر جاي گذاشته باور نكردني و نگران‌كننده است.»جالب اينكه شي ون در ادامه در شناي آزاد نيز در جايگاه نخست قرار گرفت و دومين مدال طلايش را در المپيك لندن كسب كرد. وي در اين ماده 18 صدم ثانيه ركورد المپيك را جابه‌جا كرد. اين در حالي است كه مربي تيم مليامريكا هم با بيان اينكه «چطور ممكن است شناگر 16 ساله چيني از رايان لاكتي نفر شماره يك شناي مردان جهان سريع‌تر شنا كند» وي را متهم به استفاده از مواد نيروزا كرده بود. با اين حال رييس بخش شناي بازي‌هاي المپيك كه بريتانيايي است، شايعه دوپينگ شي ون را رد و اعلام كرد: «پس از گرفتن تست دوپينگ مشخص شد اين ورزشكار از هيچ ماده نيروزايي استفاده نكرده است.»و حالا ما شاهد اين هستيم كه كلارك كنت در مسابقات شناي فار وسترن كه در شهر كاليفرنيا امريكا برگزار شد، در 100 متر قورباغه، با ركورد 1:09:38 توانست ركورد پيشين را كه متعلق به مايكل فلپس با 1:10:48 بود، بشكند. فلپس كه موفق‌ترين ورزشكار تاريخ المپيك با 23 مدال طلا به حساب مي‌آيد، در 23 سالگي و در سال 1995 اين ركورد را به نام خود به ثبت رسانده بود. كلارك در مصاحبه با CBS در اين رابطه گفت: «خيلي‌ها من را كلارك صدا مي‌كنند ولي حالا، وقتي ركورد مايكل فلپس را شكسته‌ام، همه من را سوپرمن صدا مي‌كنند.»نكته جالب در اين ميان اين است كه كلارك كنت، نام واقعي شخصيت افسانه‌اي سوپرمن است كه حالا در ميادين شنا، همنام او در خردسالي توانسته سر و صداي بسياري به پا كند. مربي كلارك معتقد است كه او پتانسيل تبديل شدن به موفق‌ترين ورزشكار تاريخ المپيك و شكستن ركورد مدال‌هاي فلپس را دارد. مربي او گفته است: «اين پسربچه با تمام نوجواناني كه تا به حال مربي‌شان بوده‌ام، متفاوت است. او هميشه نسبت به ديگران برجسته‌تر بوده و به نظرم يك نابغه است.» مايكل فلپس نيز نسبت به اين ركوردشكني واكنش جالبي داشت. او در توييتر خود نوشته است: «به كلارك كنت براي شكستن اين ركورد تبريك مي‌گويم. ادامه بده رفيق! روياهاي بزرگ داشته باش.»به نظر مي‌رسد يك نابغه استثنايي ديگر در رشته شنا ظهور كرده و بايد انتظار درخشش او را در آينده و رقابت‌هاي المپيك داشت؛ يك انسان ماهي كه بازگشت آدمي به غريزه را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون