• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

حسن روحاني در ديدار با پوتين:

بايد از فرصت‌هاي جديد براي توسعه همكاري‌ها بهره ببريم

حسن روحاني عصر ديروز در ديدار با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور فدراسيون روسيه با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دو كشور به ويژه در سال‌هاي اخير اظهار داشت: خوشبختانه مناسبات و همكاري‌هاي ايران و روسيه در راستاي روابط راهبردي دو كشور بوده و امروز اعتماد و اطمينان دو دولت براي توسعه همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در تاريخ روابط دو كشور بي‌سابقه است.

رييس‌جمهور با ابراز خرسندي از برگزاري موفق سومين اجلاس سران ايران، روسيه و تركيه در راستاي روند آستانه درباره بحران سوريه، اظهار داشت: شايد چند سال پيش هيچ سياستمداري باور نمي‌كرد كه اين سه كشور بتوانند در مورد معضلي منطقه‌اي چنين نقش‌آفريني موثر و مثبتي داشته باشند.

روحاني با بيان اينكه مذاكرات سه‌جانبه ايران، روسيه و تركيه مي‌تواند الگوي خوبي براي حل و فصل ديگر مشكلات و معضلات منطقه‌اي باشد، گفت: آثار بحران سوريه براي همگان تاسف‌بار است، اما همكاري ايران و روسيه با مردم، ارتش و دولت سوريه در مبارزه با تروريسم قابل تامل و حائز اهميت است.

رييس‌جمهور ادامه داد: همكاري ايران و روسيه در مسير مبارزه با تروريسم و شكست دادن ‌بزرگ‌ترين و خطرناك‌ترين گروه تروريستي، نه‌تنها به نفع مردم سوريه بلكه به نفع ملت‌هاي جهان بود.

روحاني با تجليل از نقش روسيه در به ثمر نشستن و پايداري برجام و پايبندي طرفين به اجراي برجام گفت: با وجود خروج غيرقانوني و يك‌طرفه امريكا از اين توافق اميدواريم ساير طرفين از آن قاطعانه و عملا حمايت كرده و تعهدات‌شان را كامل اجرا كنند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد از فرصت‌هاي جديد براي توسعه همكاري‌ها و گسترش چندجانبه‌گرايي بهره ببريم، خاطرنشان كرد: توسعه روابط بانكي و مناسبات كارگزاري ايران و روسيه نقش مهمي در گسترش روابط و همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي دو كشور خواهد داشت.

روحاني همچنين بر تلاش مسوولان دو كشور در راستاي تسريع در اجراي توافقات في‌مابين و توسعه همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه احداث نيروگاه و راه‌آهن و پروژه‌هاي زيرساختي و حوزه‌هاي اقتصادي و علمي و فناوري تاكيد كرد.

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور فدراسيون روسيه نيز در اين ديدار با تقدير از مهمان‌نوازي جمهوري اسلامي و برگزاري شايسته اجلاس سه‌جانبه تهران، مناسبات و همكاري‌هاي تهران- مسكو را در بخش‌هاي مختلف مثبت ارزيابي كرد.

رييس‌جمهور روسيه با اشاره به اينكه روابط و همكاري‌هاي ايران و روسيه در بخش‌هاي مختلف رو به گسترش است، توسعه مناسبات اقتصادي في مابين را حائز اهميت دانست و بر ضرورت تلاش مسوولان دو كشور در اين راستا تاكيد كرد.

پوتين با اشاره به زمينه‌هاي موجود توسعه همكاري‌هاي ايران و روسيه در بخش‌هاي مختلف تجاري، اقتصادي، كشاورزي، انرژي، هسته‌اي و زيرساختي گفت: روسيه آماده همكاري با طرف ايراني در زمينه احداث پروژه كريدور شمال-جنوب است.

رييس‌جمهور روسيه با تاكيد بر لزوم حفظ و پايداري برجام و پايبندي طرفين بر تعهدات‌شان، افزود: روسيه به دنبال رايزني با طرف‌هاي برجام براي يافتن راه‌هاي حفظ و توسعه روابط اقتصادي با ايران در چارچوب برجام است و اين گفت‌وگوها را در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.

وي با اشاره به ضرورت توسعه همكاري‌هاي بانكي دو كشور و انجام مبادلات تجاري با استفاده از پول‌هاي ملي اظهار داشت: شركت‌هاي روسي به هيچ عنوان از سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ايران صرف‌نظر نخواهند كرد.

پوتين همچنين با اشاره به نقش‌آفريني مثبت ايران و روسيه در حل و فصل بحران سوريه گفت: به تدريج با رفع تهديدهاي تروريستي در سوريه موضوع حل و فصل سياسي اين بحران در دستور كار و اقدام قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون