• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

متن بيانيه پاياني نشست سه‌جانبه تهران به شرح زير است:

روساي جمهور:

۱- رضايت خود را از دستاوردهاي فرمت آستانه از ژانويه 2017 به ويژه پيشرفت به دست‌ آمده در كاهش خشونت در سرتاسر جمهوري عربي سوريه و كمك به صلح، امنيت و ثبات در آن كشور ابراز داشتند.

۲- بر پايبندي مستحكم و مستمر خود به حاكميت، استقلال، وحدت و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه و همچنين اهداف و اصول منشور ملل متحد تاكيد ورزيده و تصريح نمودند كه اين اصول از سوي همگان بايد محترم شمرده شود. روساي جمهور تصديق نمودند كه هيچ اقدامي، فارغ از عامل/عاملان آن، اين اصول را نبايد تضعيف نمايد. آنها تمامي تلاش‌ها به منظور ايجاد واقعيات جديد در صحنه ميداني به بهانه مبارزه با تروريسم را مردود شمرده و اراده خود براي ايستادگي در برابر مقاصد تجزيه‌طلبانه با هدف تضعيف حاكميت و تماميت ارضي سوريه و همچنين امنيت ملي كشورهاي همسايه را ابراز كردند.

۳- وضعيت ميداني كنوني را مورد بحث قرار داده، به ارزيابي از تحولات جمهوري عربي سوريه پس از آخرين نشست خود در تاريخ 4 آوريل 2018 در آنكارا پرداخته و موافقت نمودند همكاري‌هاي سه‌جانبه را در تطابق با توافق‌هاي خود استمرار بخشند. در اين ارتباط، آنها وضعيت منطقه كاهش تنش ادلب را دنبال كرده و تصميم گرفتند تا همسو با اصول فوق‌الذكر و روح همكاري كه در فرمت آستانه شكل گرفته است، به اين موضوع بپردازند.

۴- بر عزم خود مبني بر ادامه همكاري براي نابودي نهايي داعش، جبهه‌النصره و تمامي ديگر افراد، گروه‌ها، تشكل‌ها و موجوديت‌هاي وابسته به القاعده يا داعش در سوريه كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل شناسايي شده‌اند، تصريح كردند. روساي جمهور تاكيد نمودند در جنگ عليه تروريسم، جداسازي بين گروه‌هاي تروريستي مذكور و گروه‌هاي معارض مسلح كه به رژيم آتش‌بس پيوسته‌اند يا خواهند پيوست از جمله با توجه به جلوگيري از تلقات غيرنظامي، بسيار حائز اهميت خواهد بود.

5- بر اين باور خود تصريح نمودند كه منازعه سوريه هيچ راه‌حل نظامي نمي‌تواند داشته باشد و تنها از راه طريق يك فرآيند سياسي- مذاكراتي مي‌توان به آن پايان داد. روساي جمهور بر اراده خود جهت ادامه همكاري فعالانه به منظور پيشبرد فرآيند سياسي همسو با تصميمات كنگره گفت‌وگوي ملي سوريه در سوچي و قطعنامه 2254 شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد ورزيدند.

۶. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌هاي مشترك با هدف پيشبرد فرآيند با راهبري سوري و مديريت سوري به منظور دستيابي به حل و فصل سياسي تصريح كردند و بر تعهد خود در كمك به ايجاد و آغاز كار كميته قانون اساسي تاكيد نمودند. روساي جمهور نسبت به رايزني‌هاي مفيد بين مقامات ارشد خود و فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه ابراز رضايت كردند.

۷- بر ضرورت حمايت از تلاش‌ها براي كمك به تمامي سوري‌ها به منظور اعاده به زندگي عادي و صلح‌آميز و نيز تسكين آلام آنها تاكيد كردند. در اين ارتباط، روساي جمهور از جامعه بين‌المللي، به‌ ويژه سازمان ملل و نهادهاي بشردوستانه آن خواستند تا كمك‌هاي خود به سوريه را از طريق ارايه كمك‌هاي انسان‌دوستانه بيشتر، تسهيل مين‌زدايي انسان‌دوستانه، احياي امكانات زيربنايي اصلي از جمله تاسيسات اجتماعي و اقتصادي و حفظ ميراث تاريخي افزايش دهند.

۸. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش‌هاي مشترك با هدف حمايت از شهروندان و بهبود وضعيت انساني از طريق تسهيل دسترسي‌هاي سريع، ايمن و بدون مانع به تمامي سوري‌هاي نيازمند تاكيد كردند.

۹- بر ضرورت ايجاد شرايط لازم به منظور بازگشت ايمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بي‌خانمان شده داخلي به اقامتگاه‌هاي اصلي خود در سوريه تاكيد كردند. بدين منظور، روساي جمهور بر ضرورت هماهنگي ميان تمامي طرف‌هاي ذي‌ربط از جمله دفتر كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد و ديگر آژانس‌هاي تخصصي بين المللي تاكيد ورزيدند. روساي جمهور موافقت كردند تا ايده برگزاري يك كنفرانس بين‌المللي در خصوص مهاجران و اشخاص بي‌خانمان شده داخلي سوري را بررسي كنند.

۱۰- از پيشرفت امور انجام شده در كارگروه آزادي بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحويل اجساد و شناسايي مفقودان با مشاركت كارشناسان سازمان ملل و كميته بين‌المللي صليب سرخ استقبال كردند.

۱۱- بنا به دعوت جناب آقاي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور فدراسيون روسيه، تصميم گرفتند نشست بعدي خود را در فدراسيون روسيه برگزار كنند.

۱۲- روساي جمهور فدراسيون روسيه و جمهوري تركيه تشكر صميمانه خود را به جناب آقاي حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران به منظور ميزباني نشست سه‌جانبه سران در تهران ابراز كردند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون