• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

تيم ملي واليبال در گفت‌وگو با بهنام محمودي

كم‌كم بايد به سراغ مربيان داخلي برويم

تيم ملي واليبال ايران در بازي‌هاي آسيايي به شكلي يك‌طرفه و بدون از دست دادن حتي يك ست با اقتدار قهرمان شد. در فاصله چند روز تا شروع بازي‌هاي جهاني تيم ملي در بازي‌هاي چهارجانبه اسلووني شركت كرده و كولاكويچ ترجيح داده بيشتر از بازيكنان جوان استفاده كند. متن زير گفت‌وگويي است با بهنام محمودي ستاره سابق تيم‌ واليبال كشورمان درباره وضعيت تيم ملي و بازي‌هاي جهاني.

 

با توجه به بازي‌هاي اخير تيم ملي واليبال در بازي‌هاي آسيايي و شركت در مسابقه چهارجانبه اسلوني نظرتان در مورد وضعيت تيم چيست؟

در وهله اول بايد تبريك گفت به تيم ملي بابت قهرماني در بازي‌هاي آسيايي. ولي بازي‌هاي آسيايي تفاوت زيادي با مسابقات جهاني دارد. چراكه ما در آسيا حرف اول و آخر را مي‌زنيم و تقريبا بدون رقيب هستيم اما در جهان نه. در بازي‌هاي جهاني تيم‌ها اردوهاي زيادي را پشت سر گذرانده‌اند و با قدرت اصلي‌شان شركت مي‌كنند و البته ما هم همين بازي‌هاي آسيايي را به عنوان بازي تدراكاتي در نظر گرفتيم. خوشبختانه بازيكنان ما در حال حاضر به اوج پختگي رسيده‌اند و آقاي كولاكويچ هم تصميم گرفتند در مقابل امريكا بازيكنان جوان را بازي دهند كه بازي خوبي هم از خودشان نشان دادند. ولي در بازي‌هاي بعدي بهتر است كه از تركيب هر دو تيم استفاده شود. نفرات با تجربه كنار بچه‌هاي جوان. به اين خاطر كه بچه‌هاي اصلي هم كم‌كم وارد شرايط مسابقه شوند تا به فرم ايده‌آل برسند و ما در مسابقات جهاني شاهد حضور در
مراحل پاياني باشيم.

در مسابقات آسيايي تيم‌هاي ديگر خيلي ضعيف بودند يا ما خيلي قوي بوديم؟ چون بچه‌ها خيلي راحت بدون از دست دادن حتي يك ست قهرمان شدند.

تيم ما سطحش را از تيم‌هاي آسيايي جدا كرده. اين دليل اصلي موفقيت تيم ايران در جاكارتا بود. حالا شايد خيلي از منتقدان يا تحليلگران بگويند كه ما در ليگ ملت‌ها به ژاپن باختيم. اين جور اتفاقات طبيعي است در واليبال. جداي از اين باخت‌هاي موردي مشخص است كه سطح تيم ايران از آسيا بالاتر رفته. علت اصلي موفقيت اين بود. شايد يكي از علت‌هاي كوچكش هم اين بود كه همه تيم‌ها با تمام قوا در مسابقات شركت نكردند. گرچه اگر هم با تيم اصلي‌شان شركت مي‌كردند باز هم نمي‌توانستند حريف اراده بچه‌هاي تيم ملي بشوند. فقط احتمالا ديگر همه را
3 برصفر نمي‌برديم و امتيازات نزديك‌تر مي‌شد.

با توجه به اينكه شما خودتان سال‌ها يكي از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي واليبال ايران بوديد، در حال حاضر كساني كه بتوانند ستاره‌هاي بعدي تيم باشند را در تيم ملي داريم يا نه؟

قطعا اعتقاد دارم كه آقاي توخته مي‌تواند خيلي پيشرفت كند. چون استايل خيلي خوبي دارد. آقاي كاظمي همين‌طور و آقاي يلي نيز همين‌طور. اينها بازيكناني هستند كه ما مي‌توانيم روي آنها حساب كنيم. ضمن اينكه ما جواد معنوي‌نژاد را هم داريم كه يك پله از اين بازيكنان جلوتر هستند از لحاظ تجربه. اعتقادم بر اين هست كه اين بازيكنان مي‌توانند خيلي پيشرفت كنند به دو شرط: اول از همه با جديت تمام تمرينات را پيگيري كنند و دوم اينكه احترام به پيشكسوت را فراموش نكنند. اميدوارم شرايط به گونه‌اي پيش برود كه ما بتوانيم از اين بازيكنان نهايت استفاده را ببريم. مخصوصا از آقاي معنوي‌نژاد كه واقعا بازيكن بااخلاق و باشخصيتي هستند. مساله اصلي اين است كه ما تجربه كافي داريم. سعيد معروف شرايط خوبي دارد. محمد موسوي و امير غفور هم همين‌طور. بازيكناني كه اميدوارم بتوانند به ليگ‌هاي معتبر اروپا راه پيدا كنند. چون وضعيت اقتصادي در حال حاضر در ليگ خودمان جالب نيست و بسياري از بازيكنان با همان قراردادهاي سال گذشته يا مقدار كمتر قرارداد جديد بسته‌اند كه ان‌شاء‌الله اين مشكل نيز حل خواهد شد.

قبل از بازي‌هاي آسيايي وضعيت كولاكويچ در تيم خوب نبود و جايگاهش محكم نبود، اما با طلاي مسابقات آسيايي گويا وضعيت او بهتر شده و مورد اعتماد بيشتري واقع شده.

من هميشه گفته‌ام كه مربي يك بخشي از تيم است. اين بسيار بستگي دارد كه فدراسيون چه انتظاراتي از مربي دارد. آقاي كولاكويچ مربي خوبي است. ما كلا 15 تا 20 تا مربي طراز اول در دنيا داريم كه سطح‌شان از بقيه بالاتر است. غير از اينها ما مربيان خوب زيادي در دنيا داريم. همين آقاي بهروز عطايي يا آقاي پيمان اكبري مربيان خوبي در سطح جهان هستند. بدون اينكه بخواهم موضعي بگيرم كه باعث ايجاد حاشيه شود، اگر بخواهيم آقاي عطايي را با آقاي كولاكويچ مقايسه كنيم، درست است كه آقاي كولاكويچ خارجي هستند و تجربه بين‌المللي بيشتري دارند ولي آقاي عطايي اگر بهتر از آقاي كولاكويچ نباشد، بدتر هم نيست. مربيان ما كلا در قياس با دنيا شايد 5 تا حداكثر 10 درصد تفاوت داشته باشند. اين طور نيست كه مربيان داخلي 50% تفاوت داشته باشند با خارجي‌ها. به همين دليل ما بايد كم‌كم به سمت استفاده بيشتر از مربيان داخلي حركت كنيم. ضمن اينكه ما بايد شرايط تيم را بهتر كنيم در كنار استفاده از مربي. بحث فدراسيون است، بحث امكانات است. از همه مهم‌تر باز هم مي‌گويم بحث انتظارات از مربي است. آقاي كولاكويچ مربي خوبي است و دستياران خوبي دارد و اميدوارم در آينده در كنار پيشرفت واليبال‌مان در زمينه مربيگري نيز اين اتفاق بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون