• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

خودداري «كيم» از نمايش موشك‌هاي قاره‌پيما

رژه حسن‌نيت در هفتادمين سال تاسيس كره شمالي

كره شمالي براي برگزاري مراسم هفتادمين سالگرد تاسيس اين كشور جديدترين تانك‌هاي خود را به همراه يگان‌هاي نظامي آموزش ديده خود در پيونگ‌يانگ به نمايش گذاشت اما براي نشان دادن حسن‌نيت خود در مذاكرات صلح از به نمايش درآوردن موشك‌هاي بسيار پيشرفته امتناع كرد و به جاي آن حضور غيرنظاميان را برجسته كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ده‌ها هزار تن از مردم كره شمالي با در دست داشتن و تكان دادن دسته‌هاي گل پلاستيكي رنگارنگ در ميدان اصلي پيونگ‌يانگ آغاز اين مراسم را شاهد بودند. ساكنان پايتخت كره شمالي براي ماه‌ها پيش از اين مراسم تحت آموزش بودند و دسته‌هاي گل را به نحوي به در دست گرفتند تا از روي جايگاه اصلي و VIP قابل مشاهده باشند.

كيم جونگ اون، رهبري كره شمالي در رژه صبحگاهي حضور داشت اما سخنراني نكرد؛ در اين مراسم رييس پارلمان چين و هيات‌هايي بلندپايه از چند كشور كه با كره شمالي ارتباطاتي دوستانه دارند، حضور داشتند. در پايان اين مراسم دو ساعته، كيم جونگ اون با همراهي لي ژان شو، فرستاده ويژه چين در كنار لبه بالكن مشرف به محوطه رژه قدم زدند و سپس به رسم هميشگي اين دو كشور كه از قديم روابط دوستانه و نزديكي دارند، دست هم ديگر را گرفتند. در سخنراني آغازين اين مراسم، كيم يونگ نام، رييس پارلمان كره شمالي لحني نرم‌تر داشته و به جاي اشاره به قدرت اتمي كشورش به اهداف اقتصادي كره‌شمالي اشاره كرد.

وي همچنين از ارتش خواست تا براي احياي اوضاع اقتصادي كشور آماده باشد. پس از رژه‌اي كوتاه با نمايش تانك‌ها و برخي از بزرگ‌ترين ادوات توپخانه‌اي كره شمالي كه بسيار كمتر از انتظار معمول بود، تمركز اصلي بر گروه‌هاي غيرنظامي شامل پرستاران، دانشجويان و كارگران قرار گرفت. البته حضور غيرنظاميان و نظاميان در رژه‌هاي كره شمالي امري آشناست. در دو رژه بزرگ قبلي در مراسم سالگرد تاسيس كره شمالي در سال‌هاي 2008 و 2013 ارتش حضور نداشت و تنها يگان‌هاي دفاع مدني كه «گاردهاي سرخ كارگران» نام دارند، در آنها حضور داشتند. اگر چه كره شمالي هر ساله رژه‌هاي نظامي برگزار مي‌كند و حتي پيش از بازي‌هاي المپيك زمستاني در كره‌جنوبي كه فوريه برگزار شد، يكي از آنها را برگزار كرد اما رژه امروز در بر‌هه‌اي حساس از زمان صورت گرفته است. تلاش‌هاي رهبري كره‌شمالي براي كاهش تنش با امريكا از نشست سنگاپور با رييس‌جمهوري ايالات متحده تا كنون در جريان بوده است و رژه امروز را هم مي‌توان يكي از اين تلاش‌ها به حساب آورد. كيم جونگ اون قرار است در 18 تا 20 سبتامبر بار ديگر با مون جائه اين، رييس‌جمهوري كره جنوبي در پيونگ يانگ ديدار كند و به بررسي راه‌هاي از ميان برداشتن بن‌بست‌ها بر سر مساله تسليحات اتمي مي‌پردازد.

پيام پوتين براي كيم

همزمان با اين رژه نظامي، رسانه‌هاي دولتي كره‌شمالي از پيام تبريك رييس‌جمهور روسيه به مناسبت سالگرد تاسيس كره شمالي به رهبر اين كشور خبر داده و گزارش دادند كه كيم جونگ اون به زودي به مسكو سفر خواهد كرد. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در اين پيام تبريك خود كه براي كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي فرستاده نوشته است: خواهشمندم مراتب تبريك صميمانه من را به مناسبت هفتادمين سالگرد پايه‌گذاري جمهوري دموكراتيك خلق كره پذيرا باشيد و من با خرسندي بر ماهيت دوستانه روابط موجود ميان فدراسيون روسيه و جمهوري دموكراتيك خلق كره تاكيد مي‌كنم. بر اساس گزارش اين خبرگزاري، ولاديمير پوتين همچنين نسبت به تضمين « گسترش گفت‌وگوي دوجانبه و همكاري سازنده در حوزه‌هاي گوناگون » از سوي پيونگ‌يانگ و مسكو ابراز اطمينان كرده است. همچنين در ادامه اين پيام آمده است: اين روند كاملا مطابق با منافع دو كشور بوده و ثبات و امنيت را هم در شبه‌جزيره كره و هم در كليت منطقه شمال شرق آسيا تقويت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون