• ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

خبر كوتاه

تكليف برندگان جشنواره ونيز مشخص شد

فيلم «روما» ساخته «آلفونسو كوران» موفق به كسب جايزه شير طلايي بهترين فيلم جشنواره ونيز شد تا براي دومين سال پيايي يك كارگردان مكزيكي جايزه اول ونيز را به خانه ببرد. به گزارش ايسنا، مراسم اختتاميه هفتادوپنجمين جشنواره بين المللي فيلم ونيز با معرفي برندگان در بخش‌هاي گوناگون اعلام شد و هيات داوران بخش رقابتي اين رويداد سينمايي به رياست «گيرمو دل تورو» در نهايت جايزه شير طلايي بهترين فيلم جشنواره را به فيلم «روما» ساخته «آلفونسو كواران» كارگردان مطرح مكزيكي اعطا كردند. سال گذشته فيلم «شكل آب» ساخته «گيرمو دل تورو» ديگر كارگردان مكزيكي كه امسال رييس هيات داوران رقابتي را بر عهده داشت برنده شير طلا شده بود تا براي دومين سال پياپي جايزه اول جشنواره ونيز به كارگردانان مكزيكي برسد. همچنين جايزه بزرگ جشنواره به فيلم «محبوب» ساخته «يورگس لانتيموس» رسيد و «ژاك اوديار» كارگردان سرشناس فرانسوي براي ساخت فيلم «برادران سيسترز» موفق به كسب جايزه بهترين كارگرداني جشنواره ونيز ۲۰۱۸ شد. برادران «كوئن» نيز براي ساخت وسترن «تصنيف باستر اسكروگز» جايزه بهترين فيلمنامه جشنواره را كسب كردند و در بخش بازيگري مرد و زن نيز به ترتيب «ويلم دفو» براي ايفاي نقش «ون گوگ» در فيلم «دروازه ابديت» و «اولويل كولمن» براي فيلم «محبوب» جوايز را به خود اختصاص دادند.

هيات داوران جايزه ويژه هيات داوران بخش رقابتي اصلي را به فيلم استراليايي «بلبل» ساخته «جنيفر كنت» اعطا كردند و «بايكالي گانامپار» براي بازي در اين فيلم جايزه «مارچلو ماسترياني» ويژه بازيگر نوظهور جشنواره را دريافت كرد. اما در بخش افق‌هاي هفتادوپنجمين جشنواره ونيز كه فاطمه معتمدآريا يكي از اعضاي هيات داوران آن بود در نهايت فيلم «مانتا‌ري» ساخته «فوتي فونگ آرون» محصول سينماي تايلند رسيد و «امير بايگازين» نيز براي فيلم «رودخانه» از قزاقستان جايزه بهترين كارگرداني اين بخش را از آن خود كرد. جايزه ويژه هيات داوران بخش افق‌ها به فيلم تركيه‌اي «آنونس» به كارگرداني «محمود فاضل كوشكين» رسيد و جايزه بهترين بازيگر مرد و زن بخش افق‌ها نيز به ترتيب به «كايس نصيف» براي فيلم «تل آويو در آتش» و «ناتاليا كودرياشوا» براي فيلم «مردي كه همه را متعجب كرد» اعطا شد و جايزه بهترين فيلمنامه نيز به فيلم «جينچا» ساخته «پما تسدن» اختصاص يافت.

امسال فيلم «همچنان كه مي‌مُردم» به كارگرداني مصطفي سياري به نمايندگي از سينماي ايران در بخش افق‌ها و فيلم كوتاه «پاگرد» به كارگرداني محسن بني‌هاشمي در بخش كوتاه افق‌هاي جشنواره نماينده سينماي ايران بودند. فيلم «روزي كه سايه‌ام را از دست دادم» به كارگرداني «سوداده كادان» از سوريه برنده جايزه «لوئيجي دولارنتيس» ويژه بهترين فيلم اول جشنواره شد. رامين بحراني سينماگر ايراني- امريكايي يكي از پنج داور انتخاب بهترين فيلم اول جشنواره بود. در بخش كلاسيك نيز جايزه بهترين فيلم مرمت شده به «شب سن لورنزو» ساخته برادران «تاوياني» اعطا شد. در اين بخش فيلم «خشت و آينه» ساخته ابراهيم گلستان نيز يكي از فيلم‌ها بود.

 

خانه موسيقي وكالت هنرمندان را مي‌پذيرد

حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي، ضمن تاكيد بر اينكه اساسا محمدرضا شجريان سال‌ها پيش از انقلاب به شهرت رسيده بود و صداوسيماي بعد از انقلاب از او به عنوان هنرمندي شناخته شده درخواست كرد «ربنا» را بخواند نه به عنوان هنرمندي گمنام، اعلام كرد خانه موسيقي آماده دريافت وكالت از هنرمندان براي دفاع از حقوق ضايع شده آنها است. به گزارش خبرنگار ايلنا، روز سه‌شنبه 13 شهريور خبر آمد كه محمدحسين آقاسي (وكيل مدافع محمدرضا شجريان) از رد شدن شكايت موكلش از صداوسيما خبر داده است. او اعلام كرده كه دادگاه، شكايت شجريان مبني بر پخش بدون مجوز آثارش را در صداوسيما رد كرده و گفته انتشار اين آثار در رسانه ملي موجب شهرت شجريان شده است. حميدرضا نوربخش اما اين استدلال را عجيب تلقي كرده و گفت: «اين استدلال عجيب و غريب است و بايد از صداوسيما پرسيد مگر امروزه ساز و كار ساير تلويزيون‌هاي دنيا چگونه است؟! مگر شما بابت پر كردن هر ثانيه آنتن‌تان هزينه نمي‌كنيد؟! مگر براي برنامه‌هاي مختلف پول نمي‌دهيد و مگر بابت همين هزينه‌هاي‌تان، بودجه نمي‌گيريد؟! مگر نمي‌گوييد بابت هر ثانيه هر برنامه، به سازندگانش فلان مبلغ مي‌دهيم پس چطور مي‌شود كه نوبت به موسيقي كه مي‌رسد اين حق را به خودتان مي‌دهيد كه به آثار هنرمندان چوب حراج بزنيد و استفاده از آنها را حق خود بدانيد و افزون بر آن، گمان كنيد كه در حق اين هنرمندان لطف هم كرده‌ايد؟!»

اين خواننده آواز ايراني افزود: «رسانه موظف است هم حقوق مادي هنرمند را به رسميت بشناسد و ادا كند و هم حقوق معنوي او را. يكي از نكات مورد اعتراض استاد شجريان همين عدم رعايت حقوق معنوي‌شان است و بحث‌شان صرفا حقوق مادي نيست. يعني اولين باري كه در سال 1374 به آقاي علي لاريجاني (رييس وقت سازمان صداوسيما) نامه نوشتند هم به تضييع حقوق مادي‌شان اعتراض داشتند و هم به تضييع حقوق معنوي‌شان، حرف‌شان اين بود كه شما حق نداريد آثار مرا تفسير كنيد و هر كليپي با هر مضموني كه دوست داريد، برايش بسازيد!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون