• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

مبارزه اعتدالي با فساد و رانت

وحيد لگزيان

محمد‌جواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات روز گذشته در برنامه «حالا خورشيد» حضور يافت و از تلاش‌هاي خود و دستگاه متبوعش براي مقابله با فساد و رانت گفت. از اقدامات دولت الكترونيك و مبارزه با قاچاق گوشي، سوخت و دارو گفت و گفت كه نتيجه اين اقدامات تاكنون و تنها در حوزه سوخت، پيشگيري از قاچاق 6 ميليارد ليتر گازوييل بوده است.

عضو جوان كابينه دوازدهم با تاكيد بر لزوم اصلاح فرآيندها در كنار برخورد با مجرمين، مطالبه‌گري مردم از مسوولان براي شفافيت و شفاف‌سازي امور را حائز اهميت خواند و همراهي تمامي دستگاه‌ها براي تحقق اين امر را ضروري دانست. در واقع مي‌توان گفت كه در حال حاضر، جناح‌ها و اشخاص ذي‌نفوذ در مواجهه با فشارهاي اقتصادي وارد بر مردم، دو رويكرد را مي‌توانند اتخاذ كنند:

1- دامن زدن بر مطالبات و سوار شدن بر موج اعتراضات، تبري جستن از مسوولان و مقصر يافتن آنان، ملتهب كردن فضا و پيش بردن مقاصد جناحي به قيمت تضييع حقوق مردم و منافع ملي كه نمونه‌هاي آن را مي‌توان در زير سوال بردن قراردادها و مناسبات عيان و شفاف دولت در رابطه با ساير كشورها، تهمت و افترا زدن مستقيم و غيرمستقيم به دولتمردان، تا فشار براي اعمال تغييرات گسترده در دولت يافت. در شرايطي كه كشور در جنگ اقتصادي تمام عيار با دشمنان قسم خورده است، بر هم زدن مداوم تمركز مسوولان از رسيدگي به امور و درگير كردن آنان با مسائل حاشيه‌اي بزرگ‌ترين خيانت به كشور است.

2- هدايت انتظارات و توقعات بر حق مردم در مسيرها و چارچوب‌هاي قانوني و تلاش دو‌چندان براي اجابت درخواست‌ها و رفع نيازها و پاسخ به مطالبات. نمونه اين مورد را در اقدامات آذري‌جهرمي مي‌توان جست كه مبارزه با فساد و رانت را كه از خواست‌هاي بر حق مردم است، به سوي مطالبه شفافيت سوق داده و در اين يكساله حضور در وزارت ارتباطات، كوشيده تا با پياده‌سازي دولت الكترونيك، در جهت تحقق مطالبات و نيازهاي جامعه گام بردارد. اين رويكرد در مواجهه با نيازها و انتظارات عمومي سبب ساماندهي امور و ضامن تامين حقوق مردم و منافع كشور است. كوتاه سخن، همان‌گونه كه مقام معظم رهبري در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تبيين فرمودند: «راه علاج مشكلات كشور، خالي كردن پشت دولت و ابراز برائت از فعاليت دستگاه‌هاي مسوول نيست؛ بلكه راه علاج، ايجاد رابطه سالم بين افكار عمومي و دستگاه‌هاي مسوول، سخن گفتن و انتقاد كردن، و در عين حال كمك فكري و عملي كردن است.» كارشناس اقتصادي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون