• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

مديريت زنان و سرنوشت ۱۴۴ رزومه‌‌اي كه به اصلاح‌طلبان رسيد

سپيده سعيدي

١٨ ماه گذشت؛ از دوره‌اي كه حداقل 150 زن رزومه خود را براي حضور در شوراي شهر تهران به شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تحويل دادند تا در نهايت فهرست نامزدهاي انتخابات پنجمين دوره شوراهاي شهر در حوزه انتخابيه تهران از ميان آنها تدوين شود. زناني كه خود را لايق و واجد شرايط براي حضور در شوراي اسلامي شهر تهران مي‌دانستند.

از آن تعداد ۶ زن در فهرست نامزدهاي شوراي شهر تهران قرار گرفت و هر ۶ زن نيز راي مردم پايتخت را به دست آورده و وارد شورا شدند. اين‌كه 6 زن در فهرست نامزد‌ها جا گرفته‌اند و همان 6 زن توانستند از مردم راي اعتماد بگيرند نشان مي‌دهد كه مردم به حضور زنان در عرصه‌هاي مديريتي و تصميم‌گيري اعتقاد راسخ دارند اما هم‌اكنون سرنوشت ١۴۴ زن ديگر براي حضورشان در فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي چه شد؟ به‌ويژه آنكه پس از پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات و معرفي دو شهردار تاكنون هيچ‌يك از آن نامزدها در ميان معاونان شهردار يا شهرداران مناطق حضور پيدا نكرده‌اند.

نكته داراي اهميت آن است كه ٢ زني كه «محمدعلي نجفي» شهردار پيشين تهران آنان را به سمت شهردار منطقه منصوب كرد نيز از ميان اين ١۴۴ نفر نبودند. حال تنها بررسي و يادآوري اين موضوع بعد از گذشت 18 ماه مي‌تواند تلنگري باشد براي بسياري از تصميم‌سازاني كه بي‌تفاوت به وجود نيروهاي باانگيزه و با‌انرژي همواره از كمبود مديران حرفه‌اي و با انگيزه گله‌مند هستند.

مدتي است بحث جوان‌گرايي و عدم به‌كارگيري بازنشستگان در مجلس شوراي اسلامي و تبديل اين بحث به قانون مطرح شده است و به هر حال موجي ما را با خود با سمت و سوي اين مقوله برده است. اين موج مي‌تواند نقبي به گذشته باشد و يادآوري شايد تنها خاطره‌اي، همان روزهايي كه تمام تلاش خود را از قلم و خبر به‌كار گرفتيم تا شايد رييس‌جمهور وزيري زن برگزيند؛ اما نشد!

گرچه نمي‌توان حضور پررنگ و تاثيرگذار سه زن در حكم معاونت امور زنان و خانواده، دستيار ويژه رييس‌جمهور در امورحقوق شهروندي و معاونت حقوقي رييس‌جمهور را ناديده و غير‌موثر دانست.

حال آيا ما به اندازه كافي كادري مطلوب و حرفه‌اي از ميان جوانان گزينش كرده‌ايم كه مديريت‌ها را به آنان بسپاريم و بعد قانون عدم به كارگيري بازنشستگان را اجرايي كنيم؟

از سوي ديگر همين شنبه گذشته رييس‌جمهور در آيين قدرداني از آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات تاكيد كرد كه تا پايان دولت دوازدهم ٣٠ درصد از مديريت مجموعه‌هاي دولتي بايد به زنان سپرده شده باشد. در چنين حالتي باز هم پرسش اين است كه آيا ما اين تعداد زن با تجربه و در عين حال جوان داريم كه پست‌هاي مديريتي را برعهده بگيرند؟

به ماجراي ١۵٠ رزومه نامزدهاي ورود به شوراي شهر تهران بازگرديم. شوراي عالي اصلاح‌طلبان دست‌كم ١۴۴ رزومه از زناني دارد كه خود را واجد شرايط ورود به شورا مي‌دانستند. اگر اين رزومه‌ها به درستي بررسي و ارزيابي شده باشند، هم‌اكنون به عنوان يك بانك اطلاعاتي نيروي انساني مي‌توان به آن استناد كرد. بنابراين شوراي عالي اصلاح‌طلبان علاوه بر آنكه مي‌تواند به شهردار تهران مشورت دهد كه از آن تعداد زني كه مي‌خواستند عضو شوراي شهر تهران شوند چه تعداد مي‌توانند در مديريت شهري موثر واقع شوند مي‌تواند به دولت و شخص رييس‌جمهور نيز افراد واجد شرايط براي احراز پست‌هاي مديريتي را از ميان آن ١۴۴ رزومه معرفي كند. اين كار مي‌تواند فرصتي براي تسريع در به كارگيري زنان به عنوان مدير و همين‌طور زنان در برنامه‌هاي مديريت شهري باشد و اصلاح‌طلبان را در كادرسازي و همين طور حفظ و هدايت سرمايه انساني پيشقدم كند و كمكي به بهبود و چابك‌سازي فضاي منابع انساني كشور باشد‪.اقدامي براي تغيير ساختار مديريتي، ايجاد انگيزه در جوانان تحصيلكرده و توانمند به دور از اعمال سليقه جناحي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون