• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4181 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور

امريكا دفتر نمايندگي سازمان آزاديبخش فلسطين در واشنگتن را تعطيل مي‌كند

تشويق به مذاكره با تهديد

ميثم  سليماني

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده از هيچ اقدامي براي تضعيف آرمان فلسطيني فروگذار نمي‌كند. او هر كاري مي‌كند تا فلسطيني‌ها از صلح نااميد شوند و از سر ناچاري و استيصال به پاي ميز مذاكره بيايند و زير توافقي را امضا كنند كه هيچ سودي براي آنها ندارد و تنها يك‌طرفه به سود رژيم اسراييل است. دولت امريكا پس از قطع كمك‌هاي متعدد مربوط به فلسطين حالا در آخرين اقدام خود قصد دارد دفتر تشكيلات خودگردان فلسطيني را در واشنگتن تعطيل كند.

گفته مي‌شود دليل اصلي اين اقدام هم امتناع سازمان آزاديبخش فلسطين براي ورود به مذاكرات صلح تحت رهبري ايالات متحده است. به گزارش الجزيره در واكنش به اين اقدام امريكا نيز جلوي فعاليت رسمي دولت خودگردان فلسطين را در اين كشور گرفته است.

صائب عريقات، دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين روز دوشنبه اعلام كرد: ما توسط يك مقام امريكايي از تصميم آنها براي بسته شدن دفتر دولت خودمختار فلسطيني مطلع شديم. وي افزود: اين اقدام تاييدي بر سياست‌هاي دولت ترامپ است كه قصد دارد مردم فلسطين را به طور جمعي مجازات كند، كه از جمله آن مي‌توان به كاهش كمك‌هاي بشردوستانه براي بهداشت و آموزش و پرورش براي آوارگان و پناهجويان فلسطيني اشاره كرد.

همچنين بر اساس پيش‌نويس سخنراني كه وال‌استريت ژورنال و رويترز از جان بولتون، مشاور امنيت ملي دولت ترامپ به دست آورده‌اند، امريكا دادگاه بين‌المللي كيفري را به اعمال تحريم در صورت انجام هرگونه تحقيق در خصوص امريكا و اسراييل كرده است.

جان بولتون در اين سخنراني كه در يك مجمع محافظه‌كار در واشنگتن‌ديسي است، خواهد گفت: ايالات متحده هميشه در كنار دوست و متحد خود اسراييل خواهد ايستاد. در اين سخنراني بولتون بيان خواهد كرد تا زماني كه فلسطيني‌ها مذاكرات مستقيم و معقول را با اسراييل شروع نكنند، اين دفتر باز نخواهد شد. انتظار مي‌رود در اين سخنراني همچنين بيان شود كه اگر دادگاه كيفري بين‌المللي قصد داشته باشد در خصوص جرايم انجام شده اعضاي سرويس اطلاعاتي امريكا و متخصصان آن در جنگ افغانستان پافشاري و ادامه دهد با آن مقابله خواهد كرد.

به گزارش الجزيره، اگر چنين پرونده‌اي روند خود را طي كند دولت ترامپ قصد دارد تصميم بگيرد كه قاضي‌ها و دادستان‌هاي مربوط به اين پرونده را از ورود به ايالات متحده محروم كند و همچنين در سيستم مالي امريكا نيز تحت تحريم قرار خواهند گرفت و دادگاه‌هاي ايالات متحده مي‌توانند آنها را محاكمه كنند. در پيش‌نويس اين سخنراني آمده است: ما با ديوان كيفري بين‌المللي همكاري نخواهيم كرد. ما به اين ديوان ملحق نخواهيم شد. همچنين گفته مي‌شود كه اگر ديوان كيفري بين‌المللي بخواهد پرونده جنايت جنگي اسراييل در فلسطين را مورد بررسي قرار دهد، ايالات متحده با اين موضوع برخورد خواهد كرد.

با اين حال چنين اقدامي عليه سازمان آزاديبخش فلسطين كه عملا نماينده رسمي مردم فلسطين شناخته مي‌شود را مي‌توان از جمله آخرين اقدامات دولت ترامپ در برابر رهبري فلسطين دانست.

جرد كوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ كه عملا پرونده صلح با فلسطين را در اختيار دارد، بارها و بارها تلاش كرده تا محمود عباس را به مذاكرات صلح ترغيب كند. تشكيلات خودگردان فلسطيني بر مبناي سياست‌هاي دو كشوري عمل مي‌كند و بيت‌المقدس شرقي را پايتخت دولت فلسطيني مي‌داند. اما اين در حالي است كه ايالات متحده بيت‌المقدس را به عنوان پايتخت رژيم اسراييل شناسايي كرده است و اين اقدام دولت امريكا عملا همه تماس‌ها براي مذاكرات صلح را متوقف كرد.

فلسطيني‌ها معتقدند كه وضعيت بيت‌المقدس اصلي‌ترين موضوعي است كه بايد مورد بررسي و مذاكره قرار بگيرد. اما اقدام امريكايي‌ها عليه مذاكرات صلح تلاش‌هاي اخير آنها براي تضعيف تشكيلات خودگردان موجب شده تا پس از سال‌ها سخنان مقام‌هاي نوار غزه نيز شنيده شود. حماس همواره تاكيد داشت كه امريكا نمي‌تواند به عنوان ميانجي صلح عمل كند چرا كه يك‌طرفه به نفع اسراييلي‌ها اقدام مي‌كند و عملا واشنگتن براي ميانجيگري اعتبار خود را از دست داده است. در حال حاضر ايالات متحده به طور سالانه مبلغ 3.1 ميليارد دلار كمك‌هاي نظامي به اسراييل اعطا مي‌كند. در سال آينده نيز اين رقم به 3.8 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. اين قراردادي است كه به صورت 10 ساله و در دوره باراك اوباما منعقد شد و اجرايي مي‌شود. اين كمك‌هاي ميلياردي در حالي است كه امريكايي‌ها كمك‌هاي چند ده ميليوني خود براي فلسطينيان را قطع كرده‌اند تا شرايط اداره كشور با چالش مواجه شود.

در حال حاضر جزييات رسمي از معامله قرني كه مدنظر دونالد ترامپ است منتشر نشده، اما پيش‌بيني‌ها و گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه فلسطيني‌ها در اين توافق تنها نوار غزه، نيمي از كرانه باختري و تعدادي از روستاهاي اطراف بيت‌المقدس را در اختيار خواهند داشت. در اين مسير اسراييلي‌ها كنترل كامل امنيتي را بر سفر فلسطيني‌ها از كرانه باختري و غزه را برعهده خواهند داشت و همچنين يك مرز بين سرزمين‌هاي فلسطيني و اماكن مقدس در بيت‌المقدس برقرار خواهد شد. طبق اين توافق به نظر مي‌رسد كه فلسطيني‌ها بايد اصل حق بازگشت پناهندگان فلسطيني را كه در زمان تشكيل اسراييل بيرون رانده شدند را فراموش كنند. مجموعه معامله قرن نشان مي‌دهد كه فلسطيني‌ها بايد از حداقل آرمان‌هاي خود بگذرند تا با اسراييل و امريكا وارد مذاكره شوند.

در حال حاضر بستن دفتر سازمان آزاديبخش فلسطيني در واشنگتن چند هفته پس از آن رخ مي‌دهد كه ايالات متحده اعلام كرد كه كمك‌هاي اقتصادي به تشكيلات خودگردان كه بيش از 200 ميليون دلار بوده است را متوقف مي‌كند. ايالات متحده طبق بودجه برنامه‌ريزي شده كه 30 سپتامبر به پايان مي‌رسد در سال مالي 2018 حدود 251 ميليون دلار براي حكومت‌داري، بهداشت، آموزش و پرورش و تامين مالي جامعه مدني فلسطين پرداخت مي‌كند.

در روز يكشنبه هاآرتص گزارش داد كه ايالات متحده تصميم گرفته است كه حتي كمك‌هاي خود به بيمارستان‌هاي شرق بيت‌المقدس به ارزش 20 ميليون دلار را نيز كاهش دهد. بيمارستان‌هايي كه در اختيار فلسطيني‌ها بود و در امر بهداشت و درمان براي آنها بسيار حايز اهميت بود، اما حالا با قطع اين كمك‌ها بيمارستان‌ها در آستانه فروپاشي قرار مي‌گيرند.

به نوشته هاآرتص اين بيمارستان‌ها، بيماران فلسطيني كه نياز به درمان سرطان داشتند را تحت درمان قرار مي‌دادند. تصميم به كاهش اين كمك‌ها در حالي اتخاذ مي‌شود كه بحران بشردوستانه در نوار غزه بسيار عميق است و بيش از 2 ميليون نفر در بدترين شرايط انساني قرار دارند و از ماه مارس تاكنون بيش از 160 تن از آنها به وسيله سربازان فلسطيني در تظاهرات بازگشت جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر سياست‌هاي امريكا با اين رويكرد پيش مي‌رود تا براي فلسطينيان به مرگ بگيرد تا به تب راضي شوند. اما واقعيت آن است كه امريكايي‌ها نمي‌دانند شايد مردم فلسطين به مرگ هم راضي شوند تا حقارت را قبول نكنند.

 


تعطيلي دفتر ساف رسمي شد

عصر ديروز وزارت خارجه ايالات متحده امريكا با صدور بيانيه‌اي رسما اعلام كرد دفتر ساف در واشنگتن تعطيل مي‌شود. در بيانيه سخنگوي وزارت خارجه امريكا عدم تمايل ساف براي مذاكره مستقيم و معنادار با اسراييل را عامل اين تصميم اعلام كرده است. در اين بيانيه همچنين «تلاش‌هاي فلسطينيان براي باز كردن پرونده تحقيقات از اسراييل در ديوان كيفري بين‌المللي» عامل ديگر اين تصميم عنوان شده است. اين بيانيه مدعي شده است كه اين تصميم امريكا به معناي پاپس‌كشيدن از تلاش‌ها براي آنچه «صلح پايدار و جامع» ناميده‌شده است، نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون