• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4181 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ شهريور

هر اقدام خصمانه را ده برابر پاسخ مي‌دهيم

درست زماني كه هر روز اخبار افزايش قيمت خودرو و كشف احتكا‌رهايي در اين بازار به گوش مي‌رسد، دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده رهبري در همين شورا راهي كارخانه ايران‌خودرو شد، در جمع مديران سخنراني و از خط توليد اين كارخانه بازديد كرد. شمخاني در اين بازديد از مأيوس‌سازي امريكا تا سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي سخن گفت و در بخشي از صحبت‌هاي خود نيز به چالش‌هاي فعلي و آتي صنعت خودروسازي پرداخت.

به هر روي احتمالا حضور شمخاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده رهبري در ايران‌خودرو نماد و نمايي از تلاش براي كنترل اوضاع آشفته و ملتهب بازار خودرو است كه بخشي از گفت‌وشنودهاي آن رسانه‌اي شده است و گويا در جريان اين بازديد هم از برنامه‌هاي تدوين‌ شده براي عبور خودروسازان از تحريم‌ها به دبير شوراي عالي امنيت ملي گزارش‌هايي ارايه شد؛ برنامه‌هايي كه احتمالا در راستاي برنامه‌هاي ديگر عبور از بحران تحريم‌هايي است كه قرار است آبان ماه اعمال شود و البته دولت و بخش‌هاي ديگري از حاكميت در مدت اخير دايما از داشتن برنامه مشخص براي مقابله با اين تحريم‌ها سخن گفته‌اند.

همچنين شمخاني در جريان اين بازديد به سوالي با اين مضمون كه «چه ارتباطي ميان شوراي عالي امنيت ملي و كارخانه ايران‌خودرو وجود دارد» اشاره كرد و پاسخ داد: «بازديد ما از اين كارخانه به‌دليل تمركز دشمن روي حوزه اقتصادي و توليدي ما است.»

او همچنين در خلال اين سخنراني خبر داد كه شوراي عالي امنيت ملي كميته‌اي براي مبارزه با فساد فعال كرده تا اين شورا هم به شكل دقيق و همه‌جانبه به كمك قوه قضاييه بيايد و با فساد مبارزه جدي صورت گيرد. شمخاني البته تاكيد كرد: «به همان شكل هم هر آنجا كه نقطه تلاشي وجود دارد و دشمن قصد تخريب آن نقطه را دارد، حتما حضور خواهيم داشت.»

دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از توضيح حضورش در ايران‌خودرو با يادآوري به سابقه همكاري بخش صنعت، اقتصاد با حوزه‌هاي دفاعي و امنيتي كشور گفت: اين مساله امري نيست كه امروز شروع شده باشد، من يادم هست در دوران دفاع مقدس بخشي از نيازمندي‌ها و ملزومات جنگي رزمندگان توسط ايران‌خودرو ساخته مي‌شد، به همين دليل ايران‌خودرو مورد بمباران دشمن قرار گرفت.

توانمندي‌هاي بالقوه و بالفعل خود را ارتقا دهيم

شمخاني ديروز نشست مشتركي با مديران ارشد خودروسازي و شركت‌هاي اصلي قطعه‌سازي و انجمن‌هاي صنفي اين صنعت برگزار كرد. در ابتداي اين نشست با اشاره به مباني اعتقادي، فرهنگي و ارزشي مردم ايران كه منبعث از پيام عاشورا و ارزش‌هايي چون شجاعت، ايثار، جوانمردي و همت است، تاكيد كرد كه اين ملت هيچ‌گاه در برابر ظلم، بي‌عدالتي و تحقير سر فرود نخواهد آورد و ذلت و خواري را به دشمنان و بدخواهانش تحميل خواهد كرد.

او همچنين در ادامه بر ضرورت پيگيري راهبرد مأيوس‌سازي امريكا از بدعهدي و اعمال تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ملت ايران گفت و يادآور شد: مجموعه بخش‌هاي سياسي، دفاعي، اجتماعي و اقتصادي كشور متناسب با اين راهبرد بايد توانمندي‌هاي بالقوه و بالفعل خود را ارتقا دهند.

«دوران بزن در رو در عرصه جهاني پايان يافته و هر اقدام خصمانه عليه كشور را در هر عرصه‌اي پاسخ 10برابر مي‌دهيم.» بخش ديگري از سخنراني شمخاني در اين نشست مشترك بود كه از سياست‌ خارجي ايران در مقابل امريكا گفت. او همچنين پاسخ موشكي اخير ايران به اقدامات ناامن‌ساز يك گروه تروريستي در منطقه اقليم كردستان عراق را رويكرد نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد كه در پاسخ به هرگونه تهديدي اعمال خواهد شد. او هدف از اعمال تحريم‌ها را محدود كردن ابزارها و ظرفيت‌هاي قدرت‌ساز و اقتدارآفرين ملت ايران توصيف و تاكيد كرد: «ما قادريم همانند عرصه امنيت و دفاع، اقتصاد خود را نيز مصون و قدرتمند‌ سازيم.»

خودروسازي يكي از خطوط مقدم مقابله با اين جنگ محسوب مي‌شود

شمخاني در بخش ديگري از سخنراني خود به حوزه اقتصاد و بحث خودروسازي اشاره كرد. او گفت كه مطابق اصل سوم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد رشد بهره‌وري در اقتصاد با تقويت عوامل توليد، توانمندسازي نيروي كار و تقويت رقابت‌پذيري اقتصاد مورد توجه قرار گيرد و پياده‌سازي اين موارد در صنعت مهم خودروسازي يك اولويت است.

او در ادامه يادآور شد كه خودروسازي در حلقه اول تحريم‌هاي ظالمانه امريكا به دليل اهميت قابل توجه اين صنعت و تاثير‌گزاري آن بر اشتغال و كاهش درآمد صادراتي كشور تاثيرگذار خواهد بود و تاكيد كرد كه دشمن در كنار جنگ اقتصادي به‌دنبال ضربه زدن به رضايت عمومي و تغيير ادراك اجتماعي در كشور است از همين روي خودروسازي يكي از خطوط مقدم مقابله با اين جنگ محسوب مي‌شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزايش كيفيت، بومي‌سازي و ايجاد تنوع در خودروسازي كشور طي سال‌هاي پس از جنگ تحميلي و تبديل شدن به سيزدهمين كشور در توان خودروسازي را نتيجه تلاش صنعتگران متعهد و مديران و متخصصان با انگيزه دانست و تاكيد كرد: باتوجه به دانش روز و پيشرفت خودروسازي در جهان بايد با كار جهادي و پرشتاب خلأها و عقب‌ماندگي‌هاي موجود را نيز مرتفع كرد.

ارايه گزارشي از برنامه‌هاي عبور از بحران ناشي از تحريم

شمخاني در پايان گفت، وجود سازمان‌هاي متعدد براي حمايت از مصرف‌كنندگان و كنترل كيفيت محصولات نشان مي‌دهد در كنار حمايت‌هايي كه از صنايع بايد صورت گيرد، به حقوق مردم نيز اهميت داده مي‌شود و تاكيد كرد كه خودروسازها موظف هستند در مسير كسب رضايت خريداران تلاش بيشتري انجام دهند.

در نشست نمايندگان و مديران خودروسازي و قطعه‌سازي كشور با دبير شوراي عالي امنيت ملي شركت‌كنندگان، ضمن ارايه گزارشي از وضعيت تامين مواد اوليه، توليد قطعه و خودرو و برنامه‌هاي تدوين شده براي عبور از بحران ناشي از تحريم‌ها، راهكارهايي را براي تامين مالي از بازار سرمايه و توسعه روند توليد قطعه عنوان كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون