• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

تبديل «افت» ارز به «سقوط»

در گاوصندوق‌ها باز مي‌ماند؟

حميدرضا خراساني

 

 

سنگيني سمت عرضه در بازارهاي ارز و سكه ايران بر دوش دلالان و محتكران زياد شده است. روز دوشنبه، روز عجيبي در بازار بود، اما سه‌شنبه از آن هم جالب توجه‌تر بود.

روز گذشته، روند «افت» دوشنبه تبديل به «سقوط» شد تا ديگر بازارها از جمله بازار خودرو و حتي كالاهاي مصرفي نيز از اين روند تاثير بگيرند.

روند شتابان سقوط قيمت‌ها كه ناشي از ورود ارزهاي خانگي و احتكاري در بازار است، اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا در گاوصندوق‌هايي كه باز شده‌اند، براي فروش باز مي‌ماند؟

به نظر مي‌رسد كه اگر بازارساز بتواند مديريت اخير را تداوم بخشد و ريسك سوداگري در بازار بالا بماند، بايد حتي در انتظار افت بيشتر قيمت‌ها در سطح منطقي بود.

تحولات ديپلماتيك به خصوص احتمال تصويب FATF در مجلس از مهم‌ترين عوامل بازارساز روزها و هفته‌هاي پيش‌رو خواهد بود.

 

هشدار براي «كف‌گيري»

روند افتي كه دوشنبه شكل گرفته بود، سه‌شنبه با شيب تندتر ادامه مسير داد. دوشنبه با توجه به معامله‌گران به اقدامات اخير بانك مركزي براي بازارسازي از جمله تعيين تكليف ارزهاي خدماتي و همچنين تحولات سياسي و ديپلماتيك از جمله تاكيد چندباره اروپا بر حفظ برجام و البته عدم كشش بازار براي قيمت‌هاي بالاتر، در گاوصندوق‌ها باز شد. اين روند سه‌شنبه تشديد شد. دلار، يورو، پوند و تقريبا تمام ارزها، روز گذشته بخش قابل توجهي از ارزش خود را از دست دادند. اين روند، بازار سكه را نيز متاثر كرد. با افت چندهزار توماني قيمت ارزها، سكه‌هاي امامي و بهار آزادي هم طي مدتي محدود حدود يك‌ ميليون تومان از ارزش خود را از دست داده‌اند. وضعيت به گونه‌اي است كه روز گذشته، نادر بذرافشان، دبير اتحاديه طلا و جواهر از افزايش عرضه سكه و طلاي آب شده از سوي مردم در بازار خبر داد و گفت: از روز دوشنبه سكه‌هاي دپو شده به بازار سرازير شده است اما خريد بسيار كم انجام مي‌شود و مشتري ندارد.

در بازارهاي ارز و طلاي تهران و همين طور ديگر شهرهاي ايران، تجمع فروشندگان در دو روز گذشته آشكار بوده است. اگر اين روند ادامه پيدا كند، سياستگذار بايد براي تثبيت بازار روي قيمت‌هاي تازه كشف شده، تلاش كند تا دوباره شاهد فعاليت نوسان‌گيران نباشيم، به ويژه از اين‌رو كه قيمت‌هاي پايين‌تر، هميشه و در هر بازاري، وسوسه خريد در كف قيمتي را ايجاد مي‌كند.

در كنار عرضه و تقاضا كه از مهم‌ترين عوامل بازارساز هستند، نرخ دلار در كشورهاي همسايه نيز بر روند بازار داخلي موثر است. در دو روز گذشته نرخ‌هاي دلار در هرات افغانستان، سليمانيه عراق و دوبي امارات رو به كاهش داشته و اين امر لزوم كنترل جو رواني را در كنار بازارسازي داخلي نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون