• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

سرپرست دادسراي ويژه نوجوانان مطرح كرد:

معرفي معتادان زير ۱۸ سال به كمپ‌هاي خاص

فارس

 

 

سرپرست دادسراي ويژه نوجوانان از معرفي معتادان زير ۱۸ سال به كمپ ويژه نوجوانان خبر داد و گفت: ديگر هيچ فرد زير ۱۸ سالي به كمپ‌هاي ترك اعتياد بزرگسالان اعزام نخواهد شد. الميرا نقي‌زاده سرپرست دادسراي ناحيه ۲۹ (ويژه نوجوانان) در مراسم روز جهاني كودك گفت: كنوانسيون بين المللي حقوق كودك مصوب ١٩٨٩سازمان ملل متحد، حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان از قبيل حق حيات، آزادي انديشه و بيان را اعلام نموده و به رسميت شناختن آن را به كليه كشورها تكليف كرده است.

نقي‌زاده افزود: حق برخورداري از آموزش رايگان، مراقبت‌هاي بهداشتي، برابري حقوق مدني، پرهيز از هرگونه تبعيض نژادي، جنسيتي و قوميتي از جمله حقوق كودكان در اين كنوانسيون است.

وي ادامه داد: كشور ما نيز داراي قوانين شكلي و ماهوي متعددي در اين زمينه است و همسو با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، سياست‌هاي جنايي و كيفري جديدي را اتخاذ كرده است. وي ادامه داد: قانون مجازات اسلامي و قانون آيين‌دادرسي كيفري مصوب 1392 همسو با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، سياست‌هاي جنايي و كيفري جديدي را اتخاذ نموده كه از نوآوري‌هاي قوانين ياد شده است. نقي‌زاده در ادامه با اشاره به برخي از اقدامات اين دادسرا در مدت يك سال گذشته اظهار داشت: ميانگين ورودي متهمان تحت قرار به كانون اصلاح و تربيت به نحو چشمگيري كاهش پيدا كرده است به‌طوري‌كه در راستاي حمايت از كاهش جمعيت كيفري از نوآوري‌هاي قانون مجازات اسلامي از قبيل قرار تعليق تعقيب و ... نيز استفاده مي‌شود. نقي‌زاده بيان كرد: متاسفانه بسياري از جرايم ارتكابي از ناحيه نوجوانان معارض قانون، به دليل عدم آشنايي و عدم رعايت مقررات ديني و شرعي مي‌باشد. لذا جهت رفع خلأ مذكور و آگاهي دادن به آنها پس اخذ تصميمات قضايي خصوصا صدور قرار تعليق تعقيب، اين افراد مكلف به حضور و شركت در كلاس‌هاي آموزش احكام شرعي و ديني مي‌شوند كه اين امر نه تنها با استقبال بسيار خوبي از سوي آنها مواجه شده بلكه تاكنون آثار مثبتي نيز در جهت عدم ارتكاب تكرار جرم داشته است.

وي ادامه داد: با توجه به تاكيدات رييس محترم قوه قضاييه و دادستان تهران مبني بر حمايت ويژه از افراد زير 18 سال، امروز هيچ نوجواني براي انجام تحقيقات مقدماتي به مراجع انتظامي از جمله كلانتري و ادارات آگاهي اعزام نمي‌شود و اعزام آنان تحت هيچ شرايطي مجاز نيست و كليه تحقيقات مقدماتي توسط قضات دادسرا كه از بازپرسان مجرب وعلاقه‌مند در حوزه حقوق كيفري اطفال و نوجوانان است صورت مي‌گيرد. ضمنا به جهت حمايت از اشخاص مذكور نيز، اينجانب در طي كليه ساعات شبانه روز به صورت تلفني دستورات قضايي لازم را به مراجع انتظامي، اورژانس اجتماعي و سازمان بهزيستي صادر مي‌كنم.

سرپرست دادسراي ناحيه 29 تهران تعامل با شوراي حل اختلاف براي ايجاد شعبه ويژه صلح را نيز از ديگر تلاش‌هاي انجام شده در يك سال گذشته دانست و تصريح كرد: در اين زمينه قرار است در راستاي كاهش جمعيت كيفري كانون اصلاح و تربيت و ايجاد صلح و سازش در جرايم قابل گذشت و نيز جنبه خصوصي جرايم غير قابل گذشت شعبه ويژه صلح شوراي حل اختلاف كار خود را در هفته‌هاي آتي در اين ناحيه آغاز كند. وي در پايان افزود: خوشبختانه اخيرا با تصويب كليات قانون حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان، گام مهمي در جهت حمايت از حقوق اطفال و نوجوانان معارض قانون برداشته شده است كه اميدواريم در راستاي اجراي اين قانون، بتوان نسبت به بازسازگاري و اصلاح اطفال و نوجوانان معارض قانون و بازگشت آنان به جامعه اقدام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون