• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

مي‌‌خواهند انديشه را از سينما حذف كنند

اما يكي از فيلم‌هايي كه اين روزها شرايط اكران مناسبي ندارد، فيلم «جاده قديم» به كارگرداني منيژه حكمت است. اين كارگردان در واكنش به شرايط نامناسب اكران فيلمش به «اعتماد» مي‌گويد: «وقتي اكران سه فيلم اجتماعي را در كنار چهار فيلم كمدي و دو فيلم ارگاني قرار مي‌دهند اين يعني به صورت سيستماتيك و حساب شده مي‌خواهند، انديشه را از سينما حذف كنند. بارها گفته‌ام و باز هم مي‌گويم كه چند نفر هستند كه براي سينما تصميم مي‌گيرند و مسوولان سينما و وزارت ارشاد هم با اين افراد هماهنگ هستند و از عملكردشان تبعيت مي‌كنند اين افراد قصد دارند، سينماي صاحب تفكر در سينما را به حاشيه برانند. اگر در تيم اين افراد و در گعده آنها قرار نگيريم و دست پدرخوانده‌ها را نبوسيم و سر تعظيم فرود نياوريم، محكوم به فنا هستيم.» حكمت در ادامه صحبتش مي‌گويد: «از شروع سال اين روند آغاز شده، آن هم نه به صورت شخصي، بلكه در يك تعريف كلان افرادي كنار هم قرار گرفتند و مي‌خواهند سينماي اجتماعي را به نابودي بكشانند به اين دوستان تبريك مي‌گويم، برنده شدند اما بدانند اين گردابي كه به راه انداختند همه را با هم مي‌بلعد نه فقط فيلم‌هاي اجتماعي را. متاسفم براي شما و انديشه‌اي كه داريد.»

 


مديران ترسو نمي‌خواهيم

كامبوزيا پرتوي درباره زمان نمايش فيلمش «كاميون» در سينما مي‌گويد: « هنوز زمان نمايش اين فيلم مشخص نشده است ولي به احتمال فراوان در ادامه سال جاري اين فيلم را اكران مي‌كنيم.»

او درباره وضعيت اكران فيلم‌ها در سينما و تعداد سانسي كه به فيلم‌هاي كمدي تعلق مي‌گيرد ادامه مي‌دهد: « تا زماني كه مديران ترسو در سينما رياست مي‌كنند و مي‌خواهند مديريت خود را با اكران اين نوع فيلم‌هاي كمدي حفظ كنند، وضع بر همين منوال است. متاسفانه بايد بگويم كه مديران بي‌برنامه‌اي داريم. من از وزير ارشاد، مديران جسور براي سينما مي‌خواهم.» پرتوي هم‌چنين در خلال صحبتش به مثالي اشاره مي‌كند: «فيلمي كه هنوز ساخته نشده و طرح آن روي كاغذ نوشته شده زمان اكران آن در سينماها مشخص است و فيلم‌ساز مي‌داند كه چه زماني فيلمش نمايش داده مي‌شود. وقتي هم از آنها سوال مي‌پرسيم در پاسخ مي‌گويند سينمادار فيلم ما را مي‌خواهد...»

او مي‌گويد: «همه سينما شده فيلم‌هاي كمدي، باور كنيد از بس خنديديم، دل درد گرفتيم. بس نيست؟»

 


به شرايط اكران واقع‌بينانه نگاه كنيم

محمد احمدي درباره و ضعيت اكران فيلم‌ها در سينماها و به تعويق افتادن نمايش فيلم «به دنيا آمدن» مي‌گويد: «به نظر من بايد واقع‌بينانه به نحوه اكران فيلم‌ها نگاه كرد، تمايل مخاطب با فيلم‌هاي كمدي است و اگر به فيلم‌هاي نفروش سانس خوبي هم تعلق گيرد باز نمي‌فروشد. سانس‌هاي چرخشي به همه فيلم‌ها تعلق مي‌گيرد و ما شاهديم وقتي فيلم كمدي و اجتماعي در يك زمان و دو سالن مجزا و با تعداد صندلي يكسان نمايش داده مي‌شود، مخاطب به تماشاي فيلم كمدي كه برايش جذاب است، مي‌نشيند.» او به صحبت‌هاي خود ادامه مي‌دهد: «در حال حاضر شرايط به نفع فيلم‌هاي اجتماعي نيست، يكي، دوبار براي من شرايط اكران فيلم «به دنيا آمدن» فراهم شد، اما خودم نخواستم اكران كنم چون به فيلمم اعتقاد دارم و مي‌دانم مخاطب از تماشاي اين فيلم لذت مي‌برد و پشيمان بيرون نمي‌آيد. به همين جهت صبر مي‌كنم تا شرايط مناسب براي اين فيلم فراهم شود و با شرايط مناسب اگر فيلمم نفروخت، حداقل عذاب وجدان ندارم.» احمدي در عين حال منكر ناعدالتي در اكران نيست و مي‌گويد: «گاهي اوقات شيطنت‌هايي مي‌شود و تعداد سالن‌ها جابه‌جا مي‌شود اما به طور كل سليقه مخاطب به سمت فيلم‌هاي كمدي بيشتر است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون