• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا:

به دنبال جنگ با ايران نيستيم

گروه ديپلماسي

 

 

سرانجام نزاع ايران و امريكا در دوره دونالد ترامپ به كجا ختم خواهد شد؟ آيا واشنگتن به دنبال تغيير رژيم در ايران است يا آن‌طور كه برخي اعضاي كابينه رييس‌جمهور امريكا مي‌گويند هدف تغيير رفتار است؟ مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در تازه‌ترين يادداشتي كه براي نشريه فارن‌افرز نوشته تلاش كرده پرده از سياست‌هاي امريكا در قبال ايران بردارد و البته در سايه اين نوشتار باز هم ادعاهاي بي‌پايه و اساس خود عليه ايران را تكرار كرد. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين يادداشت، پمپئو يادداشت خود را با اشاره به نظر تحليلگران و سياستگذاران درباره «بزرگ‌ترين چالش‌هاي امريكا» در فضاي بعد از جنگ سرد شروع كرد.از نظر وزيرخارجه امريكا، «پيدايش القاعده، مجرمان سايبري و ديگر موسسات و نهادهاي وابسته به بازيگران غيردولتي» از جمله بزرگ‌ترين چالش‌هاي امريكا بعد از پايان جنگ سرد بوده است اما وجود «رژيم‌هاي قانون شكن» و «دولت‌هاي ياغي» در جهان هم ازجمله چالش‌هاست چرا كه به گفته او آنها هنجارهاي بين‌المللي را نقض مي‌كنند، به حقوق بشر توجهي ندارند و عليه امنيت امريكا و شركايش اقدام مي‌كنند. بنا بر ادعاي وزير خارجه امريكا، ايران و كره شمالي «اصلي‌ترين رژيم‌هاي قانون‌شكن» هستند. پمپئو در يادداشت خود ادعاهاي تكراري واشنگتن عليه اين دو كشور را بار ديگر تكرار كرده است.

وزير خارجه دولت «دونالد ترامپ»، ادعاهاي اين دولت درباره برجام را هم تكرار كرد و مدعي شد كه توافق دولت «باراك اوباما» با تهران نتوانسته به «جاه‌طلبي‌هاي هسته‌اي» اين كشور پايان بدهد.مقام ارشد امريكايي، انتقادهاي پيشين دولت ترامپ درباره مواردي از قبيل «حمايت ايران از تروريسم»، برنامه موشك بالستيك و همچنين آنچه واشنگتن «اقدامات شرورانه» تهران در منطقه خوانده است را باز هم تكرار كرد.

پمپئو در ادامه يادداشت خود توضيحاتي درباره «دكترين ترامپ» داده و در آن، ابتدا مواضع «باراك اوباما» رييس‌جمهور سابق اين كشور را به باد انتقاد گرفته است.

وزير خارجه امريكا مدعي است، با روي كار آمدن دولت ترامپ، «هم كره شمالي و هم ايران در مدار توجه امريكا قرار گرفته‌اند و به آنها اجازه داده نمي‌شود كه اقدامات ثبات‌زداي‌شان، كنترل نشده باقي بماند».او در بخش مربوط به كره شمالي اينطور توضيح داده كه «كارزار چندمليتي تهاجمي به رهبري امريكا به همراه بيانيه‌هاي صريح رييس‌جمهور (ترامپ) درباره دفاع از منافع حياتي امريكا و در صورت ضرورت توسل به نيروي نظامي، شرايطي را براي مذاكره فراهم كرد و به نشست ماه ژوئن (22 خرداد) رييس‌جمهور ترامپ با كيم جونگ اون رهبر كره شمالي در سنگاپور انجاميد».به گفته او «كارهاي زيادي» براي رسيدن به خلع سلاح اتمي قابل راستي‌آزمايي كره شمالي در پيش است اما واشنگتن تا زمان حصول به اين هدف به كارزار فشار عليه پيونگ يانگ ادامه مي‌دهد.وزير خارجه امريكا در بخش مربوط به ايران، ابتدا ادعاهاي واشنگتن درباره مسائل داخلي و خارجي ايران را تكرار كرد و سپس نوشت: «رييس‌جمهور ترامپ خواهان يك جنگ ديگر بلندمدت در خاورميانه يا هيچ منطقه‌اي ديگر در جهان نيست.»

پمپئو ادامه داد: «كارشناسان شايد اين ترس را مطرح كنند كه اين دولت امريكا را وارد يك جنگ خواهد كرد اما اينطور نيست چرا كه كاملا مشخص است امريكايي‌ها اكنون رييس‌جمهوري دارند كه با وجود آنكه از استفاده كردن از قدرت نظامي هراسي ندارد اما تمايلي هم به استفاده از اين قدرت ندارد. نيروي نظامي غافلگيركننده (امريكا) هميشه براي حفاظت از مردم امريكا وجود دارد اما نبايد به عنوان گزينه اول باشد.» وي در توضيح آنچه دولت ترامپ در قبال مذاكره با كره شمالي در پي حصول به آن است، باز هم پاي برجام را وسط كشيد. وزير خارجه دولت ترامپ اينطور توضيح داد: «منظور از خلع سلاح اتمي «نهايي» آن است كه ديگر هرگز احتمال ازسرگيري برنامه‌هاي توليد سلاح‌هاي كشتارجمعي و موشك‌هاي بالستيك وجود نداشته باشد، چيزي كه برجام درباره ايران اين هدف را محقق نكرد. معني اينكه خلح سلاح اتمي بايد «كاملا قابل راستي‌آزمايي باشد» آن است كه استانداردهاي راستي‌آزمايي قوي‌تر از آنچه در برجام وجود داشته، اعمال شود. در برجام بازرسي‌ها از تاسيسات نظامي مهم ايران وجود نداشت.»

به گزارش فارس، وزير خارجه امريكا در اين يادداشت مدعي شد: «امروزه هيچ رژيمي در جهان به اندازه ايران قانون شكن نيست و اين موضوع از سال 1979 صادق بوده است.»

وزير خارجه كنوني و رييس سابق سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در اين يادداشت دشمني آشكار خود با نظام جمهوري اسلامي ايران را با نوشتن الفاظ تند و خصمانه عليه سپاه پاسداران و نيروي قدس مكرر نشان داده است.او در ادامه اين يادداشت مفصل و طولاني، به توضيح «كارزار فشار» دولت امريكا عليه ايران پرداخت.

پمپئو نوشت: «رييس‌جمهور ترامپ در موضوع توافق هسته‌اي ايران يك كارزار فشار چندضلعي به راه انداخته است. اولين عنصر اين كارزار، تحريم‌هاي اقتصادي است. در دولت رييس‌جمهور ترامپ تاكنون 17 دور تحريم‌هاي مرتبط با ايران اعمال شده و 147 شخص و موسسه مرتبط با ايران هدف قرار گرفته‌اند.»

او درباره تحريم‌هاي چهارم نوامبر (13 آبان) نفتي عليه ايران اينطور نوشته است: «قصد ما آن است كه تاآنجايي كه مي‌توانيم صدور نفت ايران را به صفر نزديك كنيم.»

وزير خارجه امريكا در توضيح «كارزار فشار عليه ايران» گفت كه «فشار اقتصادي يك بخش از كارزار امريكاست و بازدارندگي بخش ديگري از اين كارزار است.»

به گفته او، توييت‌هاي ترامپ درباره ايران هم بخشي از سياست «بازدارندگي» است و «توييت ماه جولاي او با حروف بزرگ خطاب به حسن روحاني رييس‌جمهور ايران هم در همين راستا منتشر شد (جزييات بيشتر اينجا).»

وزير خارجه امريكا همچنين در اين يادداشت ادعا كرد: «رژيم ايران قدرت نظامي امريكا را مي‌شناسد و از آن مي‌ترسد.» او بلافاصله ادعاي پيشين واشنگتن درباره حملات راكتي«شبه نظاميان در عراق» به ساختمان سفارت امريكا در بغداد و كنسولگري آن در بصره را تكرار كرد، ادعايي كه در آن ايران به حمايت مالي، آموزشي و تسليحاتي براي انجام حملات به نيروهاي امريكايي در عراق متهم شده بود. با وجود رد اين ادعا توسط ايران و حتي برخي مقام‌هاي عراقي، پمپئو در يادداشت خود نوشته است: «امريكا در هر حمله‌‌اي كه سبب جراحت پرسنل ما يا آسيب به تاسيسات‌مان شود، رژيم تهران را مسوول آن خواهد شناخت و امريكا به سرعت و با قاطعيت در دفاع از جان امريكايي‌ها عمل خواهد كرد.»

وزير خارجه امريكا در ادامه نوشت: «ما به دنبال جنگ (با ايران) نيستيم اما بايد روشن شود كه تشديد تنش به ضرر اين كشور است، چرا كه جمهوري اسلامي نمي‌تواند با قدرت نظامي امريكا برابري كنند و ما هيچ نگراني نداريم كه رهبران ايران اين موضوع را به روشني بدانند.»

او در اين يادداشت، ادعاهايي درباره حقوق بشر، موضوع حجاب و برخي اعتراض‌ها به شرايط اقتصادي در ايران پرداخت و درباره اين موضوعات با آب و تاب فراوان ادعاهايي در اين باره مطرح كرده است. وزير خارجه امريكا به مواضع واشنگتن در جنگ سرد اشاره كرد و نوشت: «رييس‌جمهور رونالد ريگان در عين انتقاد از شوروي، براي گفت‌وگو با آنها اعلام آمادگي مي‌كرد.» وزير خارجه امريكا در اين يادداشت 12 شرط (+) مد نظر دولت اين كشور در رابطه با ايران را كه 31 ارديبهشت ماه سال جاري اعلام كرده بود، باز هم تكرار كرد.

پمپئو مدعي شد: «همانطور كه رييس‌جمهور مكرر اعلام كرده است، او براي گفت‌وگو آمادگي دارد اما امريكا به كارزار فشار خود عليه ايران تا زماني كه اين كشور تغييرات ملموس و پايدار در سياست‌هايش نشان ندهد، ادامه خواهد داد. اگر ايران اين تغييرات را اعمال كند، احتمال يك توافق جديد جامع زياد خواهد شد. ما فكر مي‌كنيم كه امكان توافق با رژيم وجود دارد.»

وزير خارجه امريكا افزود: «رييس‌جمهور ترامپ ترجيح مي‌دهد كه به تنهايي اين كارزار عليه ايران را انجام ندهد و او خواهان آن است كه متحدان و شركاي امريكا هم ما را همراهي كنند.» پمپئو مدعي شد: «رييس‌جمهور ترامپ جهاني را تحويل گرفت كه به جهاتي به اندازه جهان پيش از جنگ اول جهاني يا پيش از جنگ دوم جهاني يا در اوج جنگ سرد، خطرناك بود.» او در دفاع از مواضع دولت كنوني تصريح كرد: «اقدامات رييس‌جمهور ترامپ در تقابل با رژيم‌هاي قانون‌شكن برآمده از اين باور است كه تقابل اخلاقي، به مصالحه ديپلماتيك مي‌انجامد. اين رويكرد، به يكي از بزرگ‌ترين پيروزي‌هاي قرن گذشته، يعني پيروزي امريكا در جنگ سرد، منجر شد.»

وزير خارجه امريكا با بيان آنكه «رييس‌جمهور (رونالد) ريگان در عين انتقاد از شوروي، براي گفت‌وگو با آنها اعلام آمادگي مي‌كرد»؛ افزود: «نهايتا، اين رويكرد به گفت‌وگوهاي ۱۹۸۶ و پس از آن به سقوط كمونيسم شوروي منجر شد».اين مقام امريكايي آخرين پاراگراف يادداشت خود را به ابراز خوشحالي درباره مشكلات اقتصادي در ايران اختصاص داد و نوشت: «براي رهبران ايران بايد اين موضوع روشن شود كه بهترين راه رو به جلو، مذاكرات (با امريكا) است».تاكيد پمپئو درباره لزوم مذاكره ايران با امريكا در حالي صورت گرفته كه دولت اين كشور با وجود چند سال مذاكرات منتهي به توافق برجام، در اقدامي غيرقانوني و مغاير با تعهدات بين‌المللي از اين توافق خارج شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون