• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

مقام‌هاي چيني از رفتار خود با مسلمانان دفاع كردند

شست‌وشوي مغزي به بهانه مبارزه با تروريسم

ميثم سليماني

 

 

چين در تلاش است تا به نحوي از فشاري كه طي چند وقت اخير در خصوص محدود كردن مسلمانان سينكيانگ به وجود آمده خارج شود. چيني‌ها اكنون مدعي هستند كه سركوب مسلمانان در استان غربي سينكيانگ براي تامين امنيت كشور كاملا ضروري است. با اين استدلال نيز از اقدامات خود عليه مسلمانان دفاع مي‌كنند. چيني‌ها معتقدند؛ زندانياني كه به اردوگاه‌هاي بازآموزي مي‌روند بعد از زندان روحيه‌اي شادتر دارند.

با اين حال خشونت‌ها عليه مسلمانان سينكيانگ رو به افزايش است و طبق گزارش‌ها دولت چين يك ميليون نفر را مجبور به حضور در اردوگاه‌هاي بازآموزي كرده است. جايي كه در آن زندانيان سابق مي‌گويند كه مجبور به حضور در جلسات سخت و شديد شست‌و‌شوي مغزي از جمله مطالعه دقيق تبليغاتي حزب كمونيست هستند.

به گزارش سي‌ان‌ان، شوهرت زكير يكي از مقام‌هاي ارشد حكومتي در سينكيانگ در گفت‌وگو با شبكه خبري شينهواي چين عنوان كرد: دولت چين به شيوه خود با تروريسم و افراط‌گرايي مبارزه مي‌كند و اين مطابق با قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد است. او گفت: امروز سينكيانگ نه‌تنها زيبا بلكه امن و پايدار است. در اين منطقه اكنون مهم نيست در چه زماني از روز بيرون باشيد مردم به راحتي رفت و آمد مي‌كنند، مسافرت مي‌روند، غذا مي‌خورند و ديگر نمي‌ترسند. با اين حال وي عنوان كرد اما هنوز راه زيادي براي ريشه‌كن كردن تروريسم و افراطي‌گري در اين منطقه باقي مانده است. با وجود تمام اين صحبت‌ها دولت چين براي مقابله با اين شرايط وارد يك فاز آزار روحي و رواني عليه مسلمانان اين منطقه شده است و با اين شرايط به سمت كاهش افراط‌گرايي در اين منطقه قدم بر مي‌دارد. در گذشته مسلمانان اويغور بيش از چيني‌هاي قوم هان در اين منطقه بودند و به نظر مي‌رسد كه دولت در حال تلاش براي برتري اين قوم در سينكيانگ است.

مصاحبه شوهرت زكير را مي‌توان پاسخي به سخنان نيكي هيلي نماينده دايم امريكا در سازمان ملل دانست كه چين را متهم كرده بود كه اين كشور اقداماتي را به سبك كتاب‌هاي جورج اورول در خصوص مسلمانان سينكيانگ انجام مي‌دهد. هيلي در نشستي عنوان كرده بود كه چين تاكتيك‌هاي وحشيانه‌اي را اجرا مي‌كند كه مي‌تواند افراط‌گرايي بسيار شديد‌تر را باز توليد كند، در حالي كه آنها مدعي هستند اين افراط‌گرايي از بين رفته است.

گفتني است كه تا هفته‌هاي اخير چين سعي مي‌كرد، خبري از اردوگاه‌هاي بازپروري درز ندهد اما از روز دهم اكتبر چين اين مراكز را رسميت بخشيده و آن را قانوني كرده تا از آن براي انجام آموزش‌هاي ايدئولوژيك ضد تروريستي استفاده كند. اين حركت كمتر از دوماه پس از آن صورت گرفت كه نماينده چين در سازمان ملل در نشست حقوق بشر به طور كامل وجود چنين اردوگاه‌هاي بازآموزي را تكذيب كرد، اما حالا چين به طور رسمي از آن دفاع مي‌كند. از همين رو شهرت زكي به راحتي نه‌تنها اين اردوگاه را انكار نمي‌كند بلكه مي‌گويد كه بازداشت‌شدگان پس از خروج وضعيتي به مراتب بهتر از گذشته خود دارند. او مي‌گويد: بسياري از كارآموزان مي‌گويند كه قبلا تحت تاثير افراط‌گرايي قرار گرفته‌اند و هرگز در فعاليت‌هاي هنري و ورزشي شركت نكرده‌اند و اكنون متوجه شدند كه زندگي تا چه حد مي‌تواند رنگي باشد. اين مقام رسمي در سينكيانگ افزود: اين افراد پيش از اين بر مبناي مذهب يا خانواده عمل مي‌كردند اما اكنون متوجه شدند كه در وهله اول شهروندان اين كشور هستند. روزنامه گلوبال تايمز يك روزنامه چيني مقاله شديداللحني را منتشر كرد كه رسانه و سياستمداران غربي را متهم به اين كرد كه قصد دارند تا موجي از لفاظي‌هاي ضد چيني را به راه اندازند. اين مقاله مي‌افزايد: گروه‌هاي غربي به رفاه مردم سينكيانگ اهميتي نمي‌دهند. آنها از ثبات در سينكيانگ و زندگي صدها هزار نفر ابزاري درست مي‌كنند تا تنها يك پيروزي ژئوپولتيك بر چين به دست آورند.

هو زي جين كه نوشتار اين مقاله را بر عهده داشت و يكي از مدافعان دولت چين در توييتر خود ادعا كرد كه مي‌داند چه تعداد افراد در اين اردوگاه‌هاي بازآموزي قرار دارند. با اين حال او تاكيد كرد كه من مجاز به افشاي اين رقم نيستم اما تنها مي‌توانم، بگويم كه تعداد اين افراد رقم يك ميليون نفري نيست كه منابع خارجي مدعي آن هستند. وي مدعي شد كه دولت اين رقم را تاييد يا رد نكرده تا تبديل به دستاويزي براي رسانه‌هاي غربي نشود.

در حال حاضر رسانه‌ها و برخي سازمان‌هاي بين‌المللي حساسيت بسيار زيادي روي گزارش‌ها در خصوص سينكيانگ پيدا كرده‌اند. دولت ترامپ كه با چين بيش از موضوع سينكيانگ در بحث تجارت با اين كشور دچار چالش است، سعي دارد تا با پيوستن به صف دولت‌هاي منتقد از چين در خصوص سركوب مسلمانان سينكيانگ موضع‌گيري كند. در اوايل ماه جاري ميلادي مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده پكن را به شست‌وشوي مغزي به صورت روزنامه در مراكز دولتي متهم كرده است. او گفت: بازماندگان اين اردوگاه‌ها از تجربيات خود به عنوان يك اقدام عمدي از سوي پكن براي خنثي كردن فرهنگ اويغورها و خرد كردن ايمان مسلمانان توصيف كرده است. گفتني است، در طول ساليان متمادي است كه مسلمانان اويغور مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و تبديل به يك چالش براي دولت مركزي شدند و مدعي هستند كه اويغورها به دنبال جدايي اين منطقه از چين هستند، اما در طول چند وقت اخير اين سركوب‌ها بي‌سابقه شده است.

در گزارشي كه روز 29 آگوست كميته حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر كرد، نشان داد كه يك تبعيض نژادي جدي در چين جريان دارد. مسلمانان اويغور و ديگر مسلمانان در اين منطقه زمان زيادي منتظر محاكمه يا در دوره محكوميت قرار دارند كه بهانه آن هم مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي مذهبي است.

همچنين روز سه‌شنبه ديدبان حقوق بشر خواستار پاسخگويي چين در اين زمينه شد كه كودكان اين افراد به يتيم‌خانه‌ها فرستاده مي‌شوند در حالي كه والدين آنها در بازداشت به سر مي‌برند. سوفي ريچاردسون يك كارگردان چيني‌الاصل و فعال حقوق بشر در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان عنوان كرد: دولت‌هايي كه پيش از اين از اقدامات پكن در سينكيانگ خشمگين نبوده‌اند، بايد رفتار خود را فورا با چين تغيير دهند و آسيب‌هاي طولاني‌مدت اين سياست‌ها را محدود كنند. مايا وانگ محقق ارشد چيني در سازمان ديدبان حقوق بشر در گفت‌وگو با هافينگتون پست مي‌گويد: زندانيان در اين بازداشت گاه‌ها از هيچ حمايتي در نظام عدالت كيفري مانند دسترسي به وكلا برخوردار نيستند. وي مي‌افزايد: تلاش‌هاي مقامات براي توجيه اردوگاه‌ها نيز نشان مي‌دهد كه حاكميت قانون در چين به اين معني است كه قوانين حزب تبديل به اراده شخصي شود و از آن نيز به عنوان يك سلاح عليه دشمنان سياسي استفاده كند.

عمر بكالي يك شهروند سينكيانگ كه در قزاقستان به دنيا آمده گفت كه وي در يك سلول با 40 نفر در يك مجموعه كاملا محافظت شده نگهداري مي‌شود. قبل از غذا گفته مي‌شود كه بايد آنها از حزب سپاسگزار باشند و از سرزمين مادري نيز تشكر كنند. در طول كلاس‌هاي اجباري نيز به‌طور روزانه به آنها گفته مي‌شود قبل از اينكه حزب مردم اين كشور را در دهه 1950 آزاد كند، عقب‌مانده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون