• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

يكي ديگر از غول‌ها رفت

صادق عبداللهي درگذشت جلال سميعي

صادق عبداللهي درگذشت؛ در خاطرات من، او مرد هميشه خنداني است كه وقتي آرزوي كار كردنم در راديو واقعي شد و آنجا ديدمش، توي ذهنم آيتم‌هاي «صبح جمعه با شما» پخش مي‌شد!

راستش را بخواهيد، راديويي‌ها معمولا چندان شناخته نمي‌شوند؛ در ميان آنها، نويسنده‌ها كه بار بزرگي از محتوا هم روي دوش آنهاست، براي مخاطبان بيشتر يك اسم باقي مي‌مانند. اما مرحوم عبداللهي در موجي كه تيم سازنده «صبح جمعه با شما» در دهه 80 به ساخت طنزهاي آيتم‌محور تلويزيوني وارد شدند، گاهي ديده شد؛ او بعدها مدتي در يك برنامه صبحگاهي تلويزيون هم نويسندگي و اجراي يك آيتم را برعهده داشت.

عبداللهي از نسلي بود كه در دهه 50 خورشيدي برنامه تفريحي ۴۸ ساعته آخر هفته‌ها را مي‌ساختند؛ نسلي كه هنوز هم الگوهاي برنامه‌سازي‌شان در حوزه طنز و سرگرمي، در بسياري از شبكه‌هاي راديو تكرار مي‌شود؛ مرحوم منوچهر احترامي و بسياري از طنزنويسان فقيد، از نويسندگان آن برنامه‌ها بودند؛ بي‌شك اين نسل سهم مهمي در ايجاد رسانه‌ها و گزينه‌هاي محدود سرگرمي آن سال‌ها داشت؛ تنها اگر كار در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري را تجربه كرده باشيد، ممكن است بتوانيد تصور كنيد كه دو شبانه‌روز برنامه ساختن، چقدر نوشتن و تحمل استرس لازم دارد. به عنوان كسي كه تجربه كار در رسانه ملي را دارد، يقين دارم كه در دهه 60 و سال‌هاي جنگ تحميلي، سخت‌ترين كار در صداوسيما ساختن برنامه‌هاي طنزآميز بوده است؛ سواي خط قرمزهاي متعدد، توليد محتواي فكاهي در روزهاي تلخ مردم، حساسيت‌هاي زيادي داشت؛ بنيانگذاران «صبح جمعه با شما» اما برنامه‌اي را طراحي كردند كه صبح تا دم ظهر جمعه خانه‌ها و مغازه‌ها و بلندگوهاي پارك‌ها را تسخير مي‌كرد؛ اگرچه در آن برنامه‌ها، رويكرد فكاهي و توليد محتوايي كه بيشتر سوي اجتماعي و خانوادگي داشتند، بر رويكرد انتقادي و سياسي برتري آشكار داشت، اما الگو و لحن كلي آن برنامه، همچنان در راديو و تلويزيون ما از الگوهاي پرتكرار و طبعا محبوب مديران سازمان است.

درگذشت مرحوم عبداللهي، يكي ديگر از تلخي‌هاي روزافزون روزگار ماست كه از نسل غول‌ها دورترمان مي‌كند؛ غول‌هايي كه بي‌اشتهاي امروزي «ديده شدن»، يك عمر در بالاترين سطح نويسندگي و برنامه‌سازي براي شادماني مردم كار كردند؛ دريغ كه بسياري از آنها تنها با مرگ‌شان يادآوري مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون