• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

پناهجويان با نيروهاي مرزي امريكا درگير شدند

روياي بر باد رفته

ميثم روزبهاني

 

 

روزگاري افتخار ايالات متحده پذيرش مهاجران از سراسر دنيا بود، كشوري كه مي‌تواند تحقق روياهاي افرادي باشد كه شرايط نامساعدي براي زندگي كردن دارند. اما حالا تمامي اين روياها در مرز ميان مكزيك و امريكا از بين مي‌رود. مهاجراني كه پشت مرزهاي امريكا مي‌مانند با گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي پلاستيكي از آنها پذيرايي مي‌شود تا هرچه سريع‌تر پراكنده شوند تا بدانند در آن سوي مرزها نيز رويايي وجود ندارد.

با اين حال پناهجوياني كه هيچ راهي براي آنها باقي نمانده است و نه مي‌توانند بروند و نه مي‌توانند بمانند، دست به اقداماتي خشن در برابر نيروهاي مرزي امريكايي زدند و براي در امان ماندن از گاز اشك‌آور نيروهاي امنيتي در مرز آتش ايجاد كردند. با اين حال مكزيك مي‌گويد مهاجراني كه سعي در حمله به مرز ايالات متحده را دارند، اخراج مي‌كند. به گزارش سي‌ان‌ان و به نقل از مقامات مكزيك، بعضي از اعضاي يك گروه بزرگ از مهاجران كه سعي داشتند، مرز ايالات متحده با مكزيك را به آتش بكشانند و منجر به بسته شدن مرز عبور و مرور ميان دو كشور شدند به كشورهاي مبدا خود بازخواهند گشت.

دو روزنامه‌نگار حاضر در صحنه درگيري‌ها به سي‌ان‌ان گفتند كه حدود 500 مهاجر از سمت مكزيك توسط پليس و نيروهاي امنيتي به طور كامل محاصره شده‌اند. خانواده‌هاي حاضر در اين محدوده مجبور به استنشاق گاز اشك‌آور شده‌اند، چرا كه اجازه نزديك شدن به مرز امريكا را ندارند.

گفته مي‌شود كه پليس 39 نفر را در تلاش براي عبور غيرقانوني از مرز دستگير كرده است. وزارت كشور مكزيك نيز پيشتر عنوان كرده بود، افرادي كه سعي داشته باشند از مرز به صورت غيرقانوني عبور كنند به كشورهاي خودشان بازگردانده مي‌شوند.

طبق گزارش‌ها زماني كه مهاجران سعي كردند از مرز عبور كنند، ماموران ايالات متحده با گاز اشك‌آور براي پراكنده كردن آنها استفاده كردند. ويديوهاي منتشر شده از صحنه اين درگيري‌ها نشان مي‌دهد كه گاز اشك‌آور حال بسياري از اين افراد را بد كرده است و خانواده‌هايي كه به همراه كودكان و نوجوانان در صحنه حضور داشتند از اين موضوع آسيب ديدند. طبق آمار اين اقدام ماموران حفاظت مرزي ايالات متحده منجر به زخمي شدن تعدادي از مهاجران شده است. مقام‌هاي ايالات متحده مي‌گويند كه به دليل خطر افتادن امنيت مرزي كشور ماموران از گاز اشك‌آور استفاده كردند.

اين اتفاق اكنون باعث تشديد تنش‌ها در مرز ميان مكزيك و امريكا شده است، چرا كه از هفته‌ها پيش موجي از مهاجران به سمت شهر مرزي با امريكا يعني تيجوانا حركت كردند تا بتوانند وارد خاك امريكا شوند. اما حضور مهاجران در مرز همزمان شده است با تشديد فشارها و تهديدهاي دونالد ترامپ در خصوص مهاجران؛ طبق دستور ترامپ عملا مرز ميان مكزيك و ايالات متحده بسته شده است تا مهاجران نتوانند وارد اين كشور شوند. شرايط اكنون به حدي نگران‌كننده شده است كه شهردار تيجوانا از دولت مكزيك و جامعه بين‌المللي براي كنترل اين بحران كمك خواسته است. گفتني است، مسير اين شهر به سمت مرز امريكا يكي از شلوغ‌ترين مسيرها به شمار مي‌آيد و گفته مي‌شود شرايط سختي وجود دارد، چرا كه طبق گزارش‌ها يكشنبه بعدازظهر مسير عبور و مرور وسايل نقليه به دليل خيل عظيم جمعيت و عابران پياده بسته شده بود.

اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين درگيري‌ها بخصوص در روز يكشنبه زماني آغاز شد كه خيل مهاجران به سمت مرز حركت كردند، از همين رو مقام‌هاي مرزي ايالات متحده نيروهاي پشتيباني براي حفاظت از مرز در ورودي مرز سان سيدرو اعزام شد. در مكزيك مهاجران كه از وضعيت بلاتكليفي خود خسته شده بودند، شروع به پياده‌روي به سمت مرز كردند. گفته مي‌شود كه با رسيدن موج جمعيت به منطقه مرزي برخي از آنها پراكنده شدند و برخي ديگر تلاش كردند تا از مرزها و ورودي‌هاي شرقي و غربي مرز وارد امريكا شوند. كيريستجن نلسن وزير امنيت داخلي امريكا گفت: پس از آنكه برخي مهاجران از ورود به داخل امريكا منع شدند، برخي مهاجران تلاش كردند از بالاي حصارها و تخريب آنها از مرز عبور كنند كه نيروهاي امنيتي شروع به تيراندازي با گاز اشك‌آور كردند. مقام‌هاي مرزي امريكا عنوان كردند كه اين نوع بي‌قانوني را تحمل نخواهند كرد، چرا كه اين نقض حاكميت كشور است. وزارت كشور مكزيك نيز از مقامات ملي فدرال روز يكشنبه خواست تا اجازه ندهند به طور غيرقانوني كسي از مرز خارج شود.

در حال حاضر بسياري نگران آن هستند كه با تشديد درگيري‌ها در مرز اتفاقي غير قابل كنترل رخ دهد. از طرفي شهرهاي مرزي مكزيك با امريكا نگران آن هستند كه متاثر از وقايع به وجود آمده اخير شوند. شهردار تيجوانا در توييتر خود نوشت: مردم اين شهر در حال كار، تحصيل و بازديد از ايالات متحده هستند، بستن راه‌ها بر زندگي آنها نيز تاثير خواهد گذاشت. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رييس‌جمهور مكزيك در اول دسامبر سوگند رياست‌جمهوري خود را انجام مي‌دهد. برخي رسانه‌ها از جمله واشنگتن‌پست گزارش دادند كه دولت منتخب مكزيك و دولت امريكا به يك توافق دست يافتند تا زمان بررسي درخواست پناهندگي افراد در خاك امريكا، آنها در مكزيك حضور پيدا كنند. با اين حال گفته مي‌شود، اين يك توافق موقت است و مكزيك نمي‌خواهد تبديل به محلي امن براي مهاجران تا رسيدن به ايالات متحده شود. اما روز گذشته نيز در واكنش به وقايع روز يكشنبه نيز دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: مكزيك بايد به هر نحو ممكن مهاجران را با اتوبوس، هواپيما و هر چيزي كه فكر مي‌كند از مرز دور كند، زيرا اجازه نخواهد داد اين مهاجران وارد خاك امريكا شوند. او همچنين به كنگره اشاره كرد و گفت كه هر چه سريع‌تر هزينه ساخت ديوار را پرداخت كند. حال بايد ديد مكزيك و امريكا چه برنامه‌اي براي اين موج مهاجران دارند. شايد بايد منتظر يك فاجعه انساني در مرز امريكا بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون