• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

نوسان پردامنه بازار سرمايه ادامه دارد

كاهش 6 درصدي شاخص كل از ابتداي سال جاري

بازار سرمايه در روزهاي اخير نوسانات بالايي را تجربه مي‌كند. به عنوان مثال در روز گذشته با افت چهار هزار و ۷۸۹ پله‌اي به رقم ۱۶۶ هزار و ۴۶۳ واحدي سقوط كرد. همچنين داد و ستدهاي تالار شيشه‌اي در ۸ ماه اخير حاكي از نوسان در اين بازار بوده است به طوري كه در پايان معاملات آبان ماه ۹۷ شاخص كل نسبت به ابتداي سال جاري به ميزان ۶ درصد كاهش را نشان مي‌دهد به طوري كه اين نماگر با ۱۲.۰۶۶ واحد كاهش نسبت به مهر ۹۷ به رقم ۱۷۵.۷۱۳ واحد رسيده است. برخي از كارشناسان معتقدند، افت شديد بهاي نفت كه با سقوط به كانال ۶۰ دلاري همراه بوده در روزهاي اخير فضاي منفي آن بر روند معاملات بازار سهام سايه انداخته است. از سوي ديگر روند كاهشي بهاي ارز نيز بر مسير نوسانات موثر بوده است. اما برخي ديگر معتقدند، شدت نوسانات متاثر از رفتار بازيگران تازه وارد به بازار سهام است.

 

ريزش ۳۶ هزار ميليارد توماني

بر اساس آمارهاي موجود در حالي كه ارزش بازار در پايان معاملات اولين روز آبان ماه به ۷۰۴ هزار و ۷۴۴ ميليارد تومان رسيده بود در روز ۳۰ آبان ماه ارزش بازار به ۶۶۸ هزار و ۱۳۲ ميليارد تومان رسيد كه حاكي از كاهش ۳۶ هزار ميليارد توماني است.

 

روز گذشته چگونه بود

در معاملات روز گذشته يك ميليارد و ۴۱۱ ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 5 هزار و ۸۳۰ ميليارد ريال در ۱۲۲ هزار و ۸۴۰ نوبت دادوستد شد.

بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت(وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد يك هزار و ۳۹۴ واحد افت كرد و شاخص كل(هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل يكسان در نظر گرفته مي‌شود ۵۰۸ واحد كاهش يافت.

شاخص قيمت(هم وزن) نيز ۳۵۸ واحد پايين آمد؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 4 هزار و ۹۵۶ واحد افت كرد؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول مربوط به شركت‌هاي برتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور 3 هزار و ۷۶۰ واحد كاهش يافت و شاخص بازار دوم بورس نيز 8 هزار و ۴۱۷ واحد پايين آمد. در معاملات روز گذشته نمادهاي فارس(هلدينگ خليج‌فارس)، كگل(صنعتي و معدني گل‌گهر)، پارس(پتروشيمي پارس)، پارسان(نفت‌وگاز پارسيان)، شبندر(پالايش نفت بندرعباس) و تاپيكو(سرمايه‌گذاري نفت و‌گاز تامين) با افت خود بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند؛ در مقابل همراه(ارتباطات سيار) بيشترين تاثير مثبت را داشت.

 

برترين صنايع بورسي

گروه فرآورده‌هاي نفتي در معاملات بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه ۱۰۲ ميليون سهم به ارزش ۷۹۶ ميليارد ريال دادوستد شد. گروه شيميايي به ارزش ۷۲۱ ميليارد ريال و فلزات اساسي به ارزش ۵۹۸ ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. گروه كاني‌هاي فلزي با دادوستدي به ارزش ۴۶۳ ميليارد ريال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه بانك نيز با معاملاتي به ارزش ۳۹۱ ميليارد ريال رده پنجم را از آن خود كرد.

 

عقبگرد فرابورس

شاخص فرابورس(آيفكس) در معاملات ديروز ۶۳ واحد افت كرد و در جايگاه يك هزار و ۸۰۰ واحدي قرار گرفت. در بازار فرابورس بيش از ۶۵۰ ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از 4 هزار و ۳۵۱ ميليارد ريال دادوستد شد. در معاملات امروز نمادهاي مارون(پتروشيمي مارون)، زاگرس(پتروشيمي زاگرس)، ميدكو(هلدينگ معدني خاورميانه)، كگهر(سنگ‌آهن گهر زمين) و هرمز(فولاد هرمزگان جنوب) بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشته و آن را كاهش دادند. در پايان معاملات امروز، عرضه اوليه سهام شركت صنايع ماشين‌هاي اداري ايران(ماديرا) در فرابورس انجام شد.

 

ادامه نوسانات

حامد ستاك، كارشناس ارشد بازار سرمايه در گفت‌وگو با «اعتماد» نوسانات نرخ ارز و قيمت كالا‌هاي اساسي را از مهم‌ترين دلايل نوسانات بازار سرمايه تلقي مي‌كند و مي‌گويد: اصلي‌ترين دلايل رشد اخير بازار سرمايه در چند وقت اخير، افزايش نرخ ارز و بيشتر از آن افزايش قيمت كالا‌هاي اساسي جهاني بوده است. ستاك با اشاره به اينكه بيشتر شركت‌هاي بازار سرمايه ايران توليد‌كننده اعظمي از كالا‌هاي اساسي هستند و با توجه به افزايش نرخ آن بازار سرمايه نيز با رشد رو به رو مي‌شود، مي‌گويد: همچنين افزايش نرخ ارز نيز هم تاثيري در روند صعودي در بازار سرمايه داشت. نشانه اين روند صعودي هم در حجم معاملات و هم در عدد شاخص پيدا بود. او اشاره مي‌كند كه با تضعيف عوامل رشد‌دهنده قيمت سهام در نهايت مسير رشد آنها كاسته مي‌شود و افزود: در روز‌هاي اخير دو محور فوق‌الذكر كه از دلايل صعود بازار بودند دچار نزول شديد شده‌اند و بازار سرمايه نيز به تبع آن دچار افت شد. او در تشريح دلايل افت‌هاي شديد بازار گفت: بعد از هر رشد هيجاني در بازار بايد انتظار يك افت را داشته باشيم و اين اتفاق به احتمال زياد اتفاق مي‌افتد. او با اشاره به نقش حقيقي‌هاي تازه وارد به بازار سرمايه در نوسانات بازار گفت: پيوستن سرمايه‌گذاران تازه به بازار سرمايه يك فرصت تلقي مي‌شود اما بايد اميدوار بود كه دانش مالي بازار فعاليت بازار سرمايه افزايش پيدا كند و نهاد‌هاي متولي بازار سرمايه دانش مالي فعالان به ويژه تازه‌وارد‌ها را ارتقا دهند. در صورت افزايش دانش مالي اين بازيگران، رفتار‌هاي هيجاني در بازار كمتر مي‌شود و در نهايت بازار منطقي‌تر و متعادل‌تر خواهد بود. البته بايد اشاره كرد كه در تمام بازار‌هاي دنيا هيجان‌ها، بخش‌هاي رفتار بازيگران را تشكيل مي‌دهند و نمي‌توان بازار‌ها را بدون هيجان تصور كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون