• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

سنايي و مدايح مصطفوي (ص)

يكي از نكات ‌برجسته و ‌نقاط قوت‌ شعر قرن ششم توجه به ساحت ملكوتي پيامبر اسلام‌ (ص) و مدايح مصطفوي است‌كه در شعر شاعران باورمند و معني‌گرا مانند سنايي و خاقاني و نظامي خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

سنايي شاعر پيشرو و نوگرا و تاثيرگذار قرن ششم علاوه بر آنچه در حديقه‌الحقيقه از پيامبر گرامي اسلام و خاندان ايشان ياد كرده است، قصايدي را هم به‌مدح ايشان اختصاص داده است كه گوياي تيزبيني شاعر در تبديل مدايح درباري به نعت و منقبت‌سرايي و اثبات‌كردن ناتواني شاعران درباري در روي‌كردن به مفاهيم و‌ مضامين اعتقادي و ‌معنوي است.

ترديدي نيست كه موضوعي مانند مدايح مصطفوي در بريدن سنايي از شعر درباري و رها شدن از قيد و بندهاي جا افتاده سبك خراساني و نيز رهنمون شدن شاعر به وادي عرفان و روشنگري عارفانه نقشي بي‌بديل دارد به‌گونه‌اي كه شاعران پس از سنايي هم اين تجربه ماندگار او را به كار گرفته‌اند. چهل‌وششمين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره سنايي در روز چهارشنبه ۷ آذر ساعت ۱۶:3۰ به «سناي سنايي در مدايح مصطفوي» اختصاص دارد كه با سخنراني دكتر عبدالرضا مدرس‌زاده در مركز فرهنگي شهركتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون