• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

فدريكا موگريني: ايران يكي از نقطه‌هاي اختلاف اروپا با امريكا است

«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تازه‌ترين اظهاراتش گفت: هرچند اين اتحاديه و دولت كنوني امريكا در مسائل مختلف اختلاف نظرهايي دارند، اما روابط ميان طرفين همچنان مستحكم است و همكاري نزديك طرفين با قدرت ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاري فارس، وي كه در مركز علم و امور بين‌الملل دانشكده «هاروارد كندي» مركز «بلفر» در ماساچوست امريكا صحبت مي‌كرد، در بخشي از صحبت‌هايش در مورد روابط ميان بروكسل و واشنگتن، با بيان اينكه طرفين امنيت مشترك و سرنوشت مشتركي دارند، گفت: «نمي‌خواهم وسعت و عمق اختلاف نظرهاي‌مان با دولت كنوني ايالات متحده را دست‌كم بگيرم: اين اختلافات وجود دارند و آشكار هم هستند. بعضي از اوقات آنها آنقدر آشكارند كه مسائل ديگر زير سايه آنها قرار مي‌گيرند و اين مساله مايه شرم است.اين مساله در مورد ايران يا در مورد اورشليم (قدس) صادق است. به اعتقاد ما، اين دولت تصميماتي گرفته كه بر خلاف منافع جمعي يا امنيت جمعي ما هستند: نه فقط امنيت و منافع اروپا، بلكه امنيت و منافع ايالات متحده. ما همچنان معتقديم كه كشور بزرگي چون امريكا نبايد به قوانين بين‌المللي و ساختارهاي چندجانبه به چشم يك محدوديت يا مانعي بنگرد كه بايد آن را از سر راه برداشت. از ديد ما، چندجانبه‌گرايي تضميني براي صلح و امنيت جهاني و همچنين بهترين ابزاري است كه براي پيشبرد منافع ملي خود و از جمله به عقيده من، منافع امريكا، در اختيار داريم. با وجود اين اختلاف نظرها، موگريني در مورد همكاري ميان اتحاديه اروپا و امريكا گفت: «با اين حال، وراي اين اختلاف نظرها، همكاري ما با ايالات متحده در اكثر پرونده‌ها همچنان بسيار نزديك است. هيچ‌يك از قدرت‌هاي جهان تا اين حد به هم نزديك نيستند. اتحاديه اروپا به طرزي فوق‌العاده به ايالات متحده نزديك است. هيچ‌كس نمي‌تواند در اين مورد هيچ ترديدي داشته باشد. طبيعي است. اتحاديه اروپا بزرگ‌ترين شريك تجاري ايالات متحده، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار خارجي در اقتصاد ايالات متحده است و فراتر از آن، آنچه ما را به هم پيوند مي‌دهد، به مراتب بيشتر از آن چيزهايي است كه ميان ما فاصله مي‌اندازد.»

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا سپس به يادآوري روابط فراآتلانتيكي ميان اروپا و امريكا پس از جنگ جهاني پرداخت و گفت: «تمام اينها براي من حاكي از آن است كه آينده اروپا و امريكا، يكي هستند و اين وظيفه ماست كه اطمينان يابيم كه روابط فراآتلانتيك - حتي در اين برهه حساس - در آينده نيز بار ديگر نقطه قدرت دو سوي آتلانتيك باشد. من اطمينان دارم كه ما همچنان نزديك‌ترين شركا و دوستان روي زمين خواهيم بود.»

 

قانون جنگل جايگزين اجراي قانون شده است

به گزارش اسپوتنيك، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در بخش‌هاي ديگري از سخنانش ترس و نگراني خود را از تسلط احتمالي قانون جنگل بر اجراي قانون در روابط جهاني ابراز كرد.وي با بيان اينكه توافق‌هاي مهم بين‌المللي دچار چالش شده‌اند، افزود: نظم نوين جهاني هرگز به درستي تحقق نيافته و بدتر از آن اين است كه خطر جدي، امروز اين است كه قانون جنگل جايگزين اجراي قانون شده است. همان توافق‌هاي بين‌المللي كه به جنگ سرد پايان دادند، امروز زير سوال رفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون