• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

محمود عباس با انحلال پارلمان باز هم در روند آشتي فلسطينيان سنگ‌اندازي كرد

توطئه رام‌الله عليه قاهره و تهران

شهاب  شهسواري
 

اختلافات ميان گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه و رام‌الله تمامي ندارد، رييس 83 ساله تشكيلات خودگردان فلسطيني، شنبه‌شب اعلام كرد كه پارلمان فلسطين را كه حماس اكثريت كرسي‌هاي آن را در اختيار دارد منحل مي‌كند، اين اقدام محمود عباس با واكنش منفي حماس مواجه شده است. محمود عباس در حالي تصميم خود براي انحلال پارلمان را اعلام كرده است كه گروهي از نمايندگان عضو فراكسيون حماس در پارلمان فلسطين براي سفري به تهران آمده‌اند و با مقام‌هاي ايراني از جمله دبير شوراي عالي امنيت ملي، وزير امورخارجه و رييس مجلس جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو كردند. نمايندگان حماس در تهران، اقدام محمود عباس را محكوم كردند و وزير خارجه كشورمان نيز اين اقدام را يك عمل غيردموكراتيك توصيف كرد. محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني روز شنبه تاكيد كرد بر اساس راي دادگاه قانون اساسي فلسطين كه به تازگي توسط او احيا شده است، شوراي قانونگذاري فلسطين منحل مي‌شود و در طول شش ماه آينده انتخابات تازه‌اي براي تشكيل پارلمان جديد برگزار خواهد شد. به نوشته الجزيره، محمود عباس با انحلال پارلمان قصد دارد حماس را مجبور به پذيرش شروط فتح براي آشتي فلسطينيان كند، تشكيلات خودگردان فلسطيني در طول ماه‌هاي گذشته در همكاري با محاصره رژيم اشغالگر، اقدام‌هاي تنبيهي متعددي عليه غزه به كار گرفته است كه تازه‌ترين آنها كاهش دستمزد كاركنان دولت بود. به گزارش روزنامه يني‌شفق تركيه، روز شنبه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه نيز در تماسي تلفني با محمود عباس از او خواسته است: «از اقداماتي كه منجر به افزايش شكاف ميان فلسطينيان مي‌شود، پرهيز كند.» به نوشته يني‌شفق، در اين گفت‌وگوي تلفني، رييس‌جمهور تركيه در مورد مساله قدس اشغالي و اقدام غيرمشروع برخي كشورها در انتقال سفارت به اين كشور گفت‌وگو كرد و بار ديگر بر حمايت خود از مردم فلسطين تاكيد كرده است.

واكنش حماس

گروه حماس با صدور بيانيه‌اي، اقدام تشكيلات خودگردان براي انحلال پارلمان را به‌ شدت محكوم كرده است. بر اساس بيانيه حماس «تصميم محمود عباس براي انحلال شوراي قانونگذاري فلسطين، نه بر اساس قانون اساسي است و نه مشروعيت حقوقي دارد. اين تصميم يك اقدام سياسي پوچ و بي‌اثر است كه توسط يك نهاد غيرمشروع صادر مي‌شود.» اين بيانيه هشدار مي‌دهد كه انحلال شوراي قانونگذاري و برگزاري انتخابات مي‌تواند باعث هرج و مرج و به هم ريختگي در سرزمين‌هاي فلسطيني شود. بيانيه حماس با اشاره به ميانجيگري مصر در گفت‌وگو ميان گروه‌هاي فلسطيني تاكيد مي‌كند: «از قاهره مي‌خواهيم تا جلوي اقدامات محمود عباس و ضربات سخت او به تلاش مصر براي آشتي فلسطيني را بگيرد.» به نوشته پايگاه خبري الجزيره، گروه حماس اعتقاد دارد كه تشكيلات خودگردان فلسطيني حق انحلال پارلمان ندارد و اين پارلمان فقط بعد از برگزاري يك انتخابات جديد پارلماني يا رياست‌جمهوري به صورت خودكار قدرت را به دولت بعدي واگذار خواهد كرد. حماس بارها اعلام آمادگي كرده است تا نتيجه انتخابات عمومي در ميان فلسطينيان را بپذيرد، انتخاباتي كه 12 سال پيش با پيروزي حماس تمام شد، اما تشكيلات خودگردان حاضر به پذيرش نتايج آن نشد. بر اساس تازه‌ترين نظرسنجي‌ها در ميان فلسطينيان كه هفته پيش توسط خليل شكاكي، رييس مركز فلسطيني سياستگذاري و افكارسنجي رام‌الله منتشر شد، در صورت برگزاري انتخابات در ميان فلسطينيان، اسماعيل هنيه با كسب 49 درصد آرا مي‌تواند محمود عباس را كه 42 درصد فلسطينيان از او حمايت مي‌كنند، شكست دهد. محمود عباس در شرايطي دستور انحلال پارلمان را صادر كرده است كه بر اساس قانون خودش بايد 9 سال پيش از مقام خود كناره‌گيري مي‌كرد و اجازه برگزاري انتخابات مي‌داد. در بيانيه حماس آمده است: «عباس به جاي پذيرفتن دعوت هنيه به گفت‌وگو و ديدار دوجانبه براي از ميان برداشتن شكاف تصميم گرفته است كه نظام سياسي فلسطيني را از ميان بردارد و با حذف نهاد قانونگذاري مردم فلسطين يك‌جانبه‌گرايي خود را توسعه دهد. همه اين اقدامات فقط براي منافع سياسي و حزبي است.»

ادعاي عجيب عباس

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني، روز شنبه بعد از اعلام انحلال شوراي قانونگذاري فلسطين حماس را متهم به گرفتن كمك از اسراييل كرد. عباس ادعا كرد: «نتانياهو شخصا پول مي‌گيرد و آن را در اختيار حماس قرار مي‌دهد. معناي اين كار چيست؟ او اسلحه، تجهيزات و سرمايه به اينجا مي‌فرستد.» اشاره محمود عباس به مجوز رژيم اشغالگر براي انتقال كمك‌هاي نقدي دولت قطر به نوار تحت محاصره غزه است. شرايط اقتصادي غزه بعد از يك دهه محاصره اقتصادي، دريايي، هوايي و زميني از سوي دولت اشغالگر و فشارهاي تشكيلات خودگردان فلسطيني در كنار تصميم‌هاي اخير دولت امريكا براي قطع بودجه نهادهاي امدادي سازمان ملل متحد براي آوارگان فلسطيني در آستانه فروپاشي قرار گرفته است. دولت قطر به تازگي با ميانجيگري سازمان ملل متحد و مصر اجازه پيدا كرد تا براي پرداخت دستمزدهاي عقب‌افتاده كارمندان بخش عمومي غزه، مقاديري پول نقد به نوار غزه بفرستد، اين اقدام با انتقاد گروه‌هاي تندرو در اسراييل و حالا با انتقاد محمود عباس مواجه شده است.

تلاش بي‌ثمر قاهره

طي ماه‌هاي گذشته گفت‌وگوهايي ميان دو طرف با ميانجيگري مصر برگزار شد و مخالفت دو هفته پيش تشكيلات خودگردان با صدور قطعنامه عليه گروه حماس در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، اميدهايي را براي آشتي دو طرف ايجاد كرده ‌بود، اما با سخنراني شنبه محمود عباس و اعلام انحلال پارلمان فلسطيني، بار ديگر تنش‌ها ميان حماس و فتح بيش از پيش افزايش يافته است. از سال گذشته تاكنون، چندين دور مذاكره ميان نمايندگان حماس و تشكيلات خودگردان در قاهره انجام شده است. به گزارش ريانووستي، روز جمعه، ميخاييل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه نيز اعلام آمادگي كرده بود تا ميزبان گفت‌وگوهايي با حضور محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني و اسماعيل هنيه، رهبر حماس براي گفت‌وگوهاي آشتي باشد. يك ماه پيش، سفير روسيه در سرزمين‌هاي فلسطيني در سفري به غزه با اسماعيل هنيه ديدار كرده ‌بود و از او دعوت كرد تا به مسكو سفر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون