• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

باهنر: در اعتراضات دي‌ ماه مردم خس و خاشاك را كنار زدند

حجاريان مي‌گفت نافرماني مدني به نتيجه نمي‌رسد

محمدرضا باهنر، دبيركل حزب جامعه اسلامي در نشست خبري كه روز گذشته در خبرآنلاين برگزار شد به موضوعات مختلفي از آرايش سياسي اصولگرايان تا اعتراضات 96 پرداخت. او به صحبت‌هاي حجاريان كه گفته بود، پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است واكنش نشان داد.

 

آماده‌باش اصولگرايانه

باهنر در پاسخ به پرسشي درباره برنامه‌ اصولگرايان براي حضور در انتخابات سال 1398 گفت: جبهه اصولگرا نيز در حال آماده كردن خود براي انتخابات 1398 است و ما ناگزير از وحدت در بين خودمان هستيم. اگرچه در جريان اصولگرايي ممكن است افرادي تندرو، معتدل و كندرو باشند و اختلافات درون‌ تشكيلاتي وجود داشته باشد اما در هر صورت بايد يك ائتلاف بزرگ در اصولگرايان ايجاد شود و اين ائتلاف در حال شكل‌گيري است. باهنر با اشاره به برگزاري جلسات راهبردي اصولگرايان براي دستيابي به وحدت در انتخابات سال 1398 گفت: اين جلسات تقريبا با حضور افراد حقيقي و حقوقي موثر برگزار مي‌شود و من نيز به اين جلسات دعوت مي‌شوم؛ هنوز به يك نام تشكيلاتي قطعي نرسيده‌ايم اما قرار است كه نتيجه اين جلسات شوراي وحدت اصولگرايي باشد.

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري همچنين درباره جدايي برخي شخصيت‌هاي اصولگرايي از جمله قاليباف از تشكيلات جمنا كه تشكيلاتي براي ائتلاف اصولگرايان در انتخابات سال 1396 بود، خاطرنشان كرد: امروز جريانات مختلف اصولگرايي اعم از جبهه پيروان و جبهه ايستادگي و حتي جبهه پايداري بايد در تلاش براي دستيابي به وحدت شريك شوند. گرچه ممكن است در مواضع‌مان تفاوت‌هايي وجود داشته باشد اما در انتخابات بايد به يك ائتلاف دست يابيم؛ در اين مسير هر كسي كه بخواهد، مي‌تواند مستقل كار كند اما اميدواري زيادي داريم كه اين وحدت ايجاد شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به برگزاري جلسات راهبردي اصولگرا با هدف دستيابي به وحدت، ساختار جمنا منحل شده است، اظهار كرد: افراد جمنا نيز در جلسات راهبردي اصولگرايان شركت مي‌كنند و هدف غايي از اين تلاش‌ها ايجاد مركزيت و وحدت با مشاركت همه جريان اصولگرايي است. حال ممكن است نام اين وحدت جمنا يا چيز ديگري باشد.

 

موج‌سواري جاي ديگري است

دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به پرسش ايسنا درباره هشدار برخي مقامات عاليرتبه كشور براي احتمال تولد فتنه‌اي جديد به نام فتنه 1398 گفت: جنگ رسانه‌اي ايجاد شده از سوي دشمنان بسيار مهم‌تر و تاثيرگذارتر از جنگ اقتصادي است، اظهار كرد: آنها در حال تلاش توامان در عرصه اقتصاد و رسانه هستند. به همين دليل بود كه مقام معظم رهبري هنگام تدوين لايحه بودجه سال آينده به موضوع ورود و به دولت و مجلس شوراي اسلامي اعلام كردند كه بودجه سال 1398 را براساس مقتضيات زمان و نه همچون بودجه‌هاي عادي تنظيم كنند. به همين دليل نيز لايحه بودجه از سوي دولت با تاخير مواجه شد. او گفت: اميدوارم مجلسيان با وجود آنكه سال 1398 سال انتخابات است و احتمال طرح شعارهايي از سوي آنها در بودجه سال آينده وجود دارد، منابع را واقعي ببينند و هزينه‌هاي ضروري را در دستور كار خود قرار دهند و در بودجه سال 1398 به‌موضوعاتي از جمله اشتغال، بزرگ كردن پايه‌هاي مالياتي، شفافيت و دولت الكترونيك توجه ويژه‌اي داشته باشند. دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري ادامه داد: چون سال آينده سال انتخابات است، اين نگراني وجود دارد كه برخي از افراد حقيقي و حقوقي كه مي‌خواهند وارد فضاي انتخابات شوند، قرارشان اين باشد كه روي موج نارضايتي مردم سوار شوند؛ برخي تاكتيك‌شان اين است كه به مردم القا كنند كه هيچ كاري انجام نشده و همه گرفتار مسوولان بي‌كفايت هستيم تا به نارضايتي مردم دامن بزنند و راي جمع كنند؛ در سال آينده بايد توجه داشته باشيم كه دو فتنه فشار بيروني و تحركات داخلي انتخاباتي با يكديگر هماهنگ نشوند. باهنر درباره تعهد اصولگرايان بر عدم موج‌سواري روي نارضايتي‌هاي مردمي براي انتخابات سال 1398 و تكرار اتفاقات دي‌ ماه سال 1396 تاكيد كرد: نگران اصولگرايان نباشيد؛ آنها كه در 40 سال گذشته دنبال هنجارشكني بودند خاستگاه‌شان جاي ديگري است.

وي اظهار كرد: دي ‌ماه سال 1396 اگرچه اتفاقات خوبي نيفتاد اما نتايج خوبي براي كشور داشت. از جمله اين نتايج آن بود كه بسياري به اين نتيجه رسيدند كه صداي مردم شنيده شود. مشاهده كرديم كه در اعتراضات دي ‌ماه سال قبل زماني كه حركت به سمت هنجارشكني آغاز شد، مردم به هيچ‌وجه با اين هنجارشكني‌ها همراهي نكرده ‌اند. شما تصور كنيد در شرايطي كه گاهي در 70 نقطه كشور با اين مديريت فضاي مجازي شكل گرفت كه اگر مردم به آنها مي‌پيوستند، ترديد نكنيد اوضاع خيلي شديدتر از فتنه 88 مي‌شد. او افزود: مردم با وجود مشكلات و انتقاداتي كه به همه ما از اصولگرايان گرفته تا دولت مستقر و دولت در سايه دارند اما وقتي پاي امنيت به ميان مي‌آيد همه وحدت نظر دارند و با بلند نظري خود همه خس و خاشاك و كف‌هاي روي آب را پس مي‌زنند كه مثال روشن آن اعتراضات دي‌‌ماه سال گذشته بود.

 

در bbc هم مي‌گويند بايد تلاش كنيم نظام بماند

او با تاكيد بر اينكه براي سال 1398 بايد مراقب باشيم تا فشارهاي خارجي و جنگ اقتصادي به تحركات انتخاباتي برخي نامزدها گره نخورد، گفت: امروز حتي ضد انقلاب‌هاي ناب در voa و bbc و... هم معتقدند نظام آلترنانيوي ندارد. جالب است، بگويم يكي از آنها را كه نمي‌خواهم اسم ببرم، آورده بودند در bbc كه مي‌گفت: اگرچه ما نظام جمهوري اسلامي ايران را قبول نداريم اما از آنجا كه آلترناتيوي براي آن وجود ندارد، اگر مي‌خواهيم ايران بماند بايد تلاش كنيم كه نظام فعلي باقي بماند.

 

اين دوره سخت‌تر از گذشته نيست

باهنر به موضوع بودجه 98 هم اشاره كرد و پيرامون ايراداتي كه درباره بودجه 98 مطرح مي‌شود، توضيحاتي را ارايه كرد. او با تاكيد بر اينكه در مجموع اين دوران سخت‌تر از دوران گذشته نيست و تجربه‌هاي گذشته را داريم و نيازهاي ضروري مردم نيز تامين شده درباره منابع بودجه 98 گفت: منابع درآمدي مشخص است و بيشتر از اين هم نمي‌توان مصرف و هزينه كرد؛ تدبير و موقعيت‌شناسي و زمان‌شناسي حكم مي‌كند كه اين بودجه عادلانه توزيع شود. بعضي فكر مي‌كنند كه عادلانه يعني اينكه همه را بين مردم توزيع كرد يا اينكه فقط به بهداشت، سلامت، دفاع يا آموزش تخصيص داد، اين درحالي است كه در قانون بودجه كشور بايد همه اين جوانب مورد توجه قرار بگيرد.

 

حجاريان مي‌گفت با نافرماني مدني

هيچ شهروندي به حقوقش نمي‌رسد

باهنر درباره اظهارات حجاريان و انتقادهاي اصلاح‌طلبان به نظارت استصوابي گفت: افرادي نظير آقاي حجاريان كه هفت- هشت سال قبل به دنبال نافرماني مدني بودند در انتخابات‌هاي اخير به اين نتيجه رسيدند كه با نافرماني مدني و تحريم كردن انتخابات هيچ شهروندي به حقوق خودش نخواهد رسيد؛ اين افراد بارها و بارها به مواضع اشتباه خود در زمان دولت اصلاحات اعتراف و اقرار كردند و تكرار اين صحبت‌ها بعيد است.

او در پايان تاكيد كرد: اگر نظارتي نتواند موثر باشد، تبديل به نظاره كردن مي‌شود؛ بنابراين نظارت شوراي نگهبان بايد موثر باشد تا اگر جايي تخلف شد، جلوگيري شود؛ چراكه راي مردم امانت است و هيچ‌كس نبايد به اين امانت خيانت كند.


اگر نظارتي نتواند موثر باشد، تبديل به نظاره كردن مي‌شود؛ بنابراين نظارت شوراي نگهبان بايد موثر باشد.

با نافرماني مدني و تحريم كردن انتخابات هيچ شهروندي به حقوق خودش نخواهد رسيد.

در bbc مي‌گويند اگر مي‌خواهيم ايران بماند بايد تلاش كنيم كه نظام فعلي باقي بماند.

جنگ رسانه‌اي ايجاد شده از سوي دشمنان بسيار مهم‌تر و تاثيرگذارتر از جنگ اقتصادي است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون