• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

سيستان و بلوچستان و مدرسه‌هاي مهياي حادثه

گروه اجتماعي

روز گذشته، باز هم خبر آتش‌سوزي در يك مركز مهدكودك و پيش‌دبستاني در زاهدان رسيد. حريق اين‌بار قرباني نگرفت اما نشان داد كه حادثه‌هايي نظير آنچه در مدرسه اسوه حسنه، جان چهار دختربچه را گرفت، حادثه‌اي است كه هر روز امكان تكرار دارد.

«بر اثر اتصالي برق در پيش دبستاني و مهد قرآني ‌ايليا، آتش‌سوزي جزيي رخ داد كه با اقدام به موقع مهار شد.» علي مرادي، رييس روابط عمومي آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان گفته است كه اين آتش‌سوزي در دفتر مدير مدرسه رخ داده و همه دانش‌آموزان و كاركنان اين مدرسه در صحت و سلامت كامل به سر مي‌برند. اما همين آتش‌سوزي «جزئي» شايد نشاني باشد از نياز فوري به رسيدگي و بررسي ووضعيت ساختمان‌هاي آموزشي، به خصوص در استاني مانند سيستان و بلوچستان. كه به گفته انجمن اسلامي معلمان اين استان تقريبا يك‌سوم از فضاهاي آموزشي‌اش نياز مبرم به مقاوم‌سازي و تجهيز دارند.

روز يكشنبه نهم دي ماه نمايندگان منتخب شوراي انجمن اوليا و مربيان استان‌ها با وزير آموزش و پرورش ديدار كردند. در ميان همه بحث‌هايي كه در اين ديدار مطرح شد، نماينده سيستان و بلوچستان به موضوع امنيت مدارس اشاره كرد و گفت: ‌«جلوگيري از رشد مدارس غيردولتي و نظارت دقيق بر آنها از مطالبه جدي ماست. جان بچه‌هاي‌مان در خطر است. من از طرف اهالي استانم از وزير محترم براي حضور در اين استان و در جمع خانواده‌هايي كه عزيزان‌شان در مدرسه سوختند، تشكر مي‌كنم اما پيشنهاد مي‌كنم مدارس غيرايمن را تا زماني كه ايمن نشده‌اند، تعطيل كنيد. خود من هر روز نگرانم با يك صداي بلند سقف مدرسه فرزندم روي سرش نريزد.»

 

نامه به عارف

روي ديگر ماجرا اما به خطر افتادن آموزش كودكان در سيستان و بلوچستان است كه با وجود همين ساختمان‌هاي ناايمن هم با كمبود فضاي آموزشي و آمار بالاي كودكان بازمانده از تحصيل روبه‌رو است. صفر اسلامي، رييس انجمن اسلامي معلمان اين استان، در نامه‌اي به محمدرضا عارف، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شرحي از وضعيت مدارس سيستان و بلوچستان ارايه كرده است: ‌«برابر بررسي‌هاي اجمالي صورت پذيرفته در شرايط حاضر مجموعه آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان با كمبود حدود 5 هزار كلاس درس مواجه است كه دانش‌آموزان در فضاي باز و بدون داشتن يك مكان مسقف در اقصي نقاط استان تحصيل مي‌نمايند و اگر حدود 10 كلاس آموزشي غير استاندارد كه بعضا در شرايط تخريب قرار دارند را به مجموعه فوق اضافه كنيم مي‌توان نتيجه گرفت كه تقريبا يك سوم از فضاهاي آموزشي موجود استان نياز مبرم به مقاوم‌سازي و تجهيز دارند كه با احتساب رقم اختصاصي بودجه سال جاري به بخش نوسازي، توسعه و تجهيز در حوزه ساخت‌وساز، تعمير و تجهيز مدارس در كل كشور و با لحاظ اختصاص تمام اين اعتبار به استان سيستان و بلوچستان 15 سال زمان مي‌خواهد تا مشكل فضاي آموزشي در اين استان با احتساب جمعيت موجود دانش‌آموزي و بدون درنظر گرفتن رشد سه برابري جمعيت استان به نسبت متوسط كشوري حل گردد.»

مشكل بودجه براي ايمن‌سازي مدارس، مشكلي نيست كه آموزش و پرورش بتواند از پس آن برآيد. دست‌كم اقدامات اين وزارتخانه نشان مي‌دهد كه براي رفع اين معضل بايد بيشتر از قبل چشم به دستان خيرين داشته باشد. نشانه‌اش حمايت سيد محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش از كمپين «همه بر پا» با شعار «كلاس گرم- مدرسه امن» است. اين كمپين كه براي جمع‌آوري مشاركت خيرين و عموم مردم براي تامين سيستم‌هاي گرمايشي استاندارد در سطح كشور راه‌اندازي شده است از شركت‌كنندگان مي‌خواهد كه با اختصاص يك سوم از حقوق خود از اين طرح حمايت كنند. بطحايي روز دهم دي ماه به اين كمپين پيوست.

اسلامي در نامه‌اش به رييس كميسيون آموزش مجلس نوشته است: ‌«تغيير پي درپي و بدون هدفگذاري كلان در ساختار نظام آموزشي، عدم تربيت انسان‌هاي منضبط، قانونمند، معناگرا، مسووليت‌پذير و متعهد به مباني اخلاقي و انساني از ديگر مشكلات است كه در اين اتفاق نيز شاهد آن هستيم كه وقتي كلاس آتش مي‌گيرد ظاهرا بايد بگوييم عوامل مدرسه يا حضور نداشتند و يا هيچ آثار از عكس‌العمل آنها موجود نيست و اين هشداري بر افول مباني اخلاقي است كه رسالت آموزش و پرورش است.»

آنچه او از آن با عنوان «افول مباني اخلاقي» ياد كرده است در گفته‌هاي سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نام «بي‌عرضگي» گرفته است. ميرحمايت ميرزاده روز گذشته به تسنيم گفت: «در مدرسه زاهدان كه ۴ دانش‌آموز سوختند شاهد بي‌عرضگي مسوولان مدرسه و ناحيه ۲ زاهدان بوديم. اين همه مدارس غير استاندارد در كشور وجود دارد و مدارس استاندارد در اختيار «از ما بهتران» هستند. بگذاريد صادقانه صحبت كنم، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آرماني است و آرزوهايي را مطرح مي‌كند كه براي آموزش و پرورش داريم؛ اما بايد كارشناسان و فرهنگيان به ما بگويند به عنوان مثال براي اجراي 5 تا 10 درصد سند تحول بنيادين بايد چه اقداماتي را انجام دهيم؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون