• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

اخبار

استقبال صالحي از سازوكار مالي اروپا

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي و معاون رييس‌جمهور كه هفته گذشته به اروپايي‌ها درباره تعلل در جبران خسارت اقتصادي ناشي از نبودن امريكا در توافق هسته‌اي هشدار داده بود، روز گذشته و يك روز پس از اعلام ثبت سازوكار مالي ويژه اروپا براي كار با ايران با عنوان INSTEX از اين اقدام استقبال كرده و گفت: همكاري‌هاي تهران و اروپا در بعد فني خوب جلو مي‌رود و حتي پروژه‌هايي را اروپايي‌ها در ايران انجام مي‌دهند، از جمله ايجاد بهترين مركز ايمني هسته‌اي در غرب آسيا كه ۲۰ ميليون يورو براي آن تعهد كرده‌اند.به گزارش خبرگزاري فارس، وي با بيان اينكه با اروپا در بعد سياسي و حقوقي اختلاف‌نظرهايي داريم، گفت: اروپايي‌ها انتظارات خودشان را دارند و ما هم آراي خودمان را داريم، اما ما در مدار سياسي خود حركت مي‌كنيم.صالحي درباره سازوكار مالي اروپا (اينستكس) گفت: اروپايي‌ها در بعد اقتصادي قدم اميدوار‌كننده‌اي برداشتند، اميدواريم در همين مسير با سرعت و شتاب بيشتر حركت كنند. آن‌گونه كه خودشان اعلام مي‌كنند، قيدها و مشكلات خودشان را دارند و با وجود اينكه با تاخير انجام دادند، اما ثبت اين شركت اينستكس (INSTEX )به نظر من يك قدم اميدوار‌كننده‌اي است، البته قطعا اين قدم نهايي نيست و انتظار داريم قدم‌هاي نهايي را بردارند. سازمان انرژي اتمي همواره آماده است چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامي عمل نكند، تصميمات مقتضي را در زمان مناسب خواهد گرفت.صالحي با بيان اينكه بزرگ‌ترين دستاورد صنعت هسته‌اي اين است كه متخصصان ايراني مسلط به علم هسته‌اي شده‌اند، افزود: اگر كشورهاي همسايه علاقه‌مند به راكتورهاي تحقيقاتي آب سبك هستند، مي‌توانيم براي آنها طراحي كرده و در اختيار آنها بگذاريم و آموزش بدهيم كه راديوداروي خود را توليد كنند.

 

بازي اسراييلي‌ها با خبرجعلي خروج ايران از برجام

دو ديپلمات حاضر در يك نشست غيرعلني به بلومبرگ خبر دادند كه مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از مداخله امريكا و اسراييل در فعاليت آژانس به خشم آمده و هشدار داد هرگونه تلاش براي تضعيف استقلال آژانس نتيجه معكوس دارد.به گزارش ايسنا و به نقل از بلومبرگ، در يك نشست بين‌المللي امنيتي كه روز دوشنبه در سرزمين‌هاي اشغالي برگزار شد، وقتي يكي از مقامات باسابقه سازمان سيا در حال سخنراني بود، مدير جلسه اظهارات او را به منظور نمايش دادن يك خبر فوري در نمايشگر بزرگ رو‌به‌رو قطع كرد. در اين خبر كانال ۱۲ تلويزيون رژيم صهيونيستي ادعا كرد كه ايران از توافق مهم هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني خارج شد و به زودي بازرسان را بيرون خواهد راند. سكوت بر فضا حاكم شد و حاضران جمع چند صد نفري كه بيشتر آنها از ميان مقامات سابق كشورهاي فرانسه، امريكا و روسيه بودند، گوشي‌هاي همراه خود را براي تاييد اين خبر يا توضيحاتي درباره آن بيرون آوردند. تقريبا ۲۵ دقيقه به طول انجاميد تا همه متوجه شوند كه اين خبر يك خبر جعلي بوده است و اعضاي هيات تلويزيون از اين موضوع باخبر بودند. سفارت امريكا و شركت هوافضا و صنايع دفاعي لاكهيد مارتين نيز در برگزاري اين نشست تل‌آويو همكاري داشته‌اند. برگزار‌كنندگان اين نشست گفتند كه اين كار به منظور يك نرمش ذهني سرگرم‌كننده انجام شده است؛ تصاوير و مجري تلويزيون واقعي بوده‌اند اما مجري به زبان انگليسي صحبت كرد نه به زبان عبري كه اين خود ‌بايد حقه‌بازي را آشكار مي‌كرد. اما در اين ميان، هيچ‌ يك از اعضاي آژانس انرژي اتمي كه براي حضور در اين نشست از وين به سرزمين‌هاي اشغالي آمده بودند، نمي‌خنديدند.به گفته دو نفر از ديپلمات‌هاي حاضر در يك نشست غيرعلني ديپلمات‌ها، يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه در اين نشست، تلاش‌هاي انجام شده براي متوقف و محدود كردن فعاليت سازماني كه سال‌هاست، طلايه‌دار امنيت هسته‌اي بوده است را به‌ شدت مورد انتقاد قرار داد. به گفته اين دو ديپلمات، آمانو بدون اشاره مستقيم، آشكارا تفهيم كرد كه امريكا و رژيم صهيونيستي دليل خشم وي بوده‌اند. با استناد به وب‌سايت آژانس انرژي اتمي، آمانو اظهار كرد: استقلال آژانس نبايد تضعيف شود. تلاش براي به دست گرفتن كنترل آژانس؛ هر چند بخش‌هاي كوچكي از آن يا اعمال فشار بر آژانس در زمينه بررسي توافق هسته‌اي، نتيجه معكوس داشته و بسيار خطرناك است.بر اساس گزارش بلومبرگ، اين خبر جعلي تلويزيوني رژيم صهيونيستي زماني به ميان آمد كه معاون وزير امور خارجه ايران براي گفت‌وگو با آژانس انرژي اتمي كه در تلاش است، توافق هسته‌اي را از فروپاشي نجات دهد، در وين بود.

 

سازوكار مالي اروپا از زبان بعيدي‌نژاد

حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در لندن در صفحه توييتر خود توضيحاتي درباره جزييات سازوكار مالي اروپا براي كار با ايران داد و نوشت: هنوز اينستكس عملياتي نشده و مخالفان نظام، افراطيون منطقه و نزديكان ترامپ هم‌صدا به تمسخر و تضعيف آن پرداخته و از سر استيصال بر ناكارآمدي آن تاكيد مي‌كنند، اما واقعيت اين است كه اينستكس يك نهاد مالي است و نه نهادي از اجزاي كميسيون اروپا كه همه اعضاي اتحاديه اروپا عضو آن بشوند. سه كشور اتحاديه اروپا كه از ابتدا نقش محوري در تفاهم هسته‌اي داشته‌اند، سهامدار اصلي و هيات موسس آن هستند، ولي اين نهاد مورد حمايت كل اتحاديه اروپاست. در مرحله بعد، ديگر كشورهاي اروپايي و در مرحله سوم كشورهاي غير اروپايي مانند چين، هند و روسيه مي‌توانند عضو اين مكانيسم شوند. اينستكس در چند فاز عملياتي مي‌شود و ابتدا با تهاتر پرداخت كالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشكي كار را شروع مي‌كند و در فازهاي بعدي به همه تبادلات تجاري تعميم مي‌يابد. مخالفان مرتبا كلمه «غذا» را براي تداعي ساز و كار نفت در برابر غذاي عراق تكرار مي‌كنند ولي اين دو اصلا شباهتي به هم ندارند. همچنين سه كشور اروپايي علاوه بر تقسيم ميزباني، مديريت و رياست هيات‌مديره بين خود با حضور سه مقام ارشد سياسي خود در هيات‌مديره قدرت آن را تضمين كرده‌اند. نماينده انگليس دبيركل دايمي وزارت خارجه است. معادل دانستن اين نهاد به يك شركت حسابداري يك مغلطه و فقط از سر عصبانيت شديد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون