• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ايام دهه فجر حضور اصولگرايان در صدا و سيما پررنگ‌تر از اصلاح‌طلبان بوده است

رويكرد صدا وسيما بي‌طرفانه است؟

عليرضا كيانپور

 

 

محمد هاشمي‌رفسنجاني رييس اسبق صداوسيماست و برادر كوچك‌تر آيت‌الله. اما گويا حتي به‌مناسبت سالگرد درگذشت برادر بزرگ خود نيز چندان مورد توجه ويژه‌برنامه‌هاي صداوسيما قرار نگرفته است. هرچند چنانچه خود نيز تاكيد دارد، اين بي‌مهري نه لزوما ارتباطي به شخص او دارد، نه صرفا به شخصيت آيت‌الله هاشمي. اين رويه معمول و تقريبا هميشگي صداوسيماست كه تريبوني تمام‌عيار براي چهره‌ها و گرايش‌هايي خاص در فضاي سياسي كشور است و به همان ميزان، بي‌توجه نسبت به ديگر سلايق و سياسيون. نقدي بسيار جدي اما نه چندان جديد نسبت به عملكرد مديران فعلي و پيشين اين رسانه بزرگ، مبني بر رويكرد جانبدارانه صداوسيما به‌ويژه در مباحث سياسي كه با وجود عنوان «رسانه ملي» كه ازقضا بيشتر ازسوي خود مديران، مسوولان و مجريان اين رسانه استفاده مي‌شود، ملي و فراگير عمل نمي‌كند و تريبون همه سلايق و گرايش‌ها نيست. موضوعي كه به‌روشني در چگونگي دعوت از چهره‌هاي گوناگون سياسي در برنامه‌هاي مختلف صداوسيما و همچنين در بازخواني رويكرد اين رسانه دولتي در قبال عملكرد دولت فعلي و فراكسيون اميد و نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس و البته ديگر فعالان سياسي نزديك به اين جريان سياسي قابل رديابي است.

اين رويكرد جانبدارانه و جناحي در برنامه‌هاي سياسي صداوسيما چنان آشكار است كه به عنوان مثال محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد و شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در طول نزديك به 3 سالي كه به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس فعال شده، در هيچ‌يك از اين برنامه‌هاي سياسي حاضر نشده و اين درحالي است كه شايد آخرين حضور اين سياستمدار ميانه‌رو در يك برنامه سياسي تلويزيون، به خرداد 92 و زماني كه او به عنوان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در مناظره‌هاي تلويزيوني حاضر شده بود، بازگردد. اين وضعيت حضور چهره‌اي همچون محمدرضا عارف است؛ نماينده اصلاح‌طلب فعلي مجلس كه همزمان يكي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هست و در سابقه سياسي او جز همراهي با انقلاب ديده نمي‌شود و در چنين شرايطي عجيب نخواهد بود كه ديگر اصلاح‌طلبان به همين ميزان هم جايي در برنامه‌هاي سياسي تلويزيون نداشته باشند.

همزمان با اين بي‌توجهي به عارف اما ديگر كانديداهاي آن انتخابات رياست‌جمهوري، اوضاعي متفاوت دارند. محمدباقر قاليباف شهردار اسبق تهران كه علاوه بر كانديداتوري در يكي دو انتخابات پيش و پس از انتخابات92، در آن رقابت انتخاباتي نيز حضور داشت و تا پيش از اعلام انصراف عارف به نفع روحاني، رقيب هر دو محسوب مي‌شد، در اين سال‌ها به دفعات در برنامه‌هاي سياسي تلويزيون حاضر شده و آخرين نوبت، همين دو شب قبل بود. علي‌اكبر ولايتي ديگر كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 نيز باتوجه به آنكه ازسوي اصولگرايان يعني جناح نزديك به قاليباف حمايت مي‌شود، همچون او و البته برخلاف عارف، از پاي ثابت‌هاي تلويزيون است. چنانچه او در همين ايام دهه فجر، 3 شب پياپي آن هم در روزهاي پاياني هفته و در بهترين ساعات پخش برنامه‌هاي تلويزيوني، در برنامه‌اي در شبكه دوم سيما حاضر شد و ديدگاهش را از اين تريبون مطرح كرد. در همين روزها علي آقامحمدي، عضو اصولگراي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز ازجمله ميهمانان ويژه‌برنامه‌هاي دهه فجر تلويزيون بود. چنانچه محمدرضا باهنر، ديگر عضو اصولگراي مجمع تشخيص نيز همين ديشب به برنامه «به‌علاوه چهل» رفت و از پيروزي انقلاب و دستاوردهايش گفت.

اين نگاه درمورد نمايندگان اصلاح‌طلب و اصولگراي مجلس نيز نمود دارد. چنانچه همزمان با انتقادهاي گاه و بي‌گاه اصلاح‌طلباني همچون احمد مازني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس كه حتي در مقطعي در اعتراض به اين رويكردهاي صداوسيما، برنامه‌هاي تلويزيون را تحريم كرده بود و عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس كه كمتر به برنامه‌هاي تلويزيوني دعوت مي‌شود، اصولگراياني همچون احمد اميرآبادي فراهاني در هر ماه چند نوبت به جام جم مي‌رود و از قاب تلويزيون اظهارنظر مي‌كند. نماينده اصولگراي نزديك به جبهه پايداري قم در مجلس كه تنها در يك ماهه اخير حداقل در 4 نوبت به صداوسيما رفت و پس از حضور در برنامه 30 دي‌ماه «متن و حاشيه» شبكه 3، روز 6 بهمن در برنامه «حالا خورشيد» اين شبكه حاضر شد و در 2 «گفت‌وگوي ويژه خبري» شبكه 2 در روزهاي 2 و 21 بهمن‌ماه نيز شركت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون