• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

محمدباقر قاليباف: چه روي موشك شعار بنويسيم و چه ننويسيم، امريكا دشمن ماست

تصوير يك نئواصولگرا را به نمايش مي‌گذارد؛ با خلبان، سرتيپ، دكتر و مجموعه‌اي از عناوين كه كت و شلوار اصولگرايي را به تن كرده و پرچم «تغيير» در اين جريان فكري را در دست گرفته‌، چيزي كه چندان به مذاق ديگر اصولگرايان خوش نيامده است. محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران همچون سلف خود گرچه تلاش مي‌كند، مجموعه‌اي از عناوين و مهارت‌ها را هميشه پس و پيش نامش و يادش در پست‌هاي مختلف يدك بكشد اما رفتار و گفتار پوپوليستي‌اش يادآور روزهاي پيش از اولين پيروزي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري است. او در عين حال كه تلاش مي‌كند از اصولگرايي فاصله نگيرد اما تلاش دارد، رويكردي متفاوت از دو جريان سنتي و تندرو اصولگرايي را به نمايش بگذارد.

قاليباف اگرچه در انتخابات 84 مغلوب شد در انتخابات 88 قصد حضور داشت اما خيلي زود پشيمان شد. در انتخابات 92 بار ديگر شركت كرد و راي نياورد و در انتخابات 96 هم تا پاي انتخابات آمد اما از ميانه راه بازگردانده شد اما به نظر مي‌رسد همچنان او و نزديكانش بي‌ميل نيستند كه جزو گزينه‌هاي 1400 به حساب‌ آيد. اين را از سفرهاي به قول او و هم‌فكرانش «جهادي» و حضور مدام او در اخبار مي‌توان دريافت و البته كه چهره‌ مورد علاقه صداوسيما نيز محسوب مي‌شود.

قاليباف روز گذشته مهمان برنامه تلويزيوني بدون توقف بود. محور اصلي صحبت‌هاي او همان گفتماني بود كه سعي داشت در جريان مناظره‌هاي سال 96 تبيين كند؛ گفتماني كه خروجي آن شعار 4درصدي‌ها شد.

او با اين گزاره كه «برخي عقيده دارند، مشكلات معيشتي امروز مردم حاصل مقابله و ايستادگي ما در برابر امريكاست، چيست» مخالفت كرد و گفت:«من با اين نظر موافق نيستم كه اگر مردم امروز سختي مي‌كشند و ما امروز مشكل داريم، علتش اين است كه در برابر ظلم يك ظالم ايستاديم، آيا آنهايي كه در مقابل ظلم نايستادند و سرسپردگي كردند امروز شرايط خوبي دارند. مثل شرايط برخي از كشورهاي منطقه كه هم قرارداد كمپ ديويد را امضا كردند و هم با اسراييل پيمان صلح بستند، آيا آنها آرامش و آسايش و رفاه دارند.»

او ادامه داد:«حتما استقلال داشتن، عزتمندانه زندگي كردن و شرافتمندانه زندگي كردن هزينه دارد، مگر مي‌شود در دنياي چپاول‌گري و ظلم قدرتمندان امروز براي استقلال هزينه نداد اما اگر بگوييم هزينه‌اش اين است كه مرغ به دست مردم نمي‌رسد، نه من اين را قبول ندارم.»

او بار ديگر به مساله سرمايه‌دار بودن مسوولان اشاره كرد و گفت:«اين تعبير امام(ره) بوده كه «هر كس كه مسووليت دارد اگر كار نكند ضد انقلاب است»، انقلاب ما انقلاب مستضعفين بوده، قطعا مردم اين را نمي‌پذيرند كه مسوولان‌شان ولو از راه‌ حلال و با دادن خمس و زكات چند صد ميليون سرمايه داشته باشند. حتما اين افراد نمي‌توانند در جمهوري اسلامي مسوول باشند، اينها هم مشكل انقلاب نيست مشكل افراد است؛ چرا اين مشكلات را به حساب انقلاب مي‌گذاريد.»

او پيش از اين در جريان مناظرات انتخاباتي كه از صداوسيما پخش مي‌شد، اموال خود و خانواده‌اش را اعلام كرد كه واكنش‌هاي بسياري در فضاي مجازي به دنبال داشت.

شهردار سابق تهران در بخش ديگري از سخنانش به ريشه‌يابي مشكلات كنوني پرداخت و گفت:«از قضا معتقدم همه مشكلات ما از جايي شروع شده كه مردم و مسوولان مخصوصا مسوولان نسبت به انديشه‌هاي انقلاب فاصله پيدا كرديم، نبايد اين مشكلات را به گردن انقلاب بيندازيم. انقلاب ما قطعا انقلابي الهي است... ما بر اساس مباني علمي در جنگ پيروز نشديم بلكه بر اساس فرهنگ قرآني كه مي‌گويد تو هر چه ظرفيت داري بگذار و تلاش كن و ترديد نداشته باش در جنگ پيروز شديم. اين فرهنگ در سياست هم بوده، در اقتصاد هم بوده، در دهه اول پيروزي انقلاب اين‌ها بوده اما بعدها آن را كنار گذاشتيم، به دليل فاصله گرفتن از باورها در دهه 70 مسيري را آغاز كرديم كه آن مسير با مباني دهه اول انقلاب سازگاري نداشت و مشكلات از آنجا آغاز شد.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه «ملت ما به دنبال عزت بودند و هستند و از منت‌كشي هم بدشان مي‌آمده و مي‌آيد اما سوال اين است، ما چرا با اعمالي مانند شعارنويسي روي موشك بهانه دست آنها مي‌دهيم»، گفت:«اينكه دشمن‌تراشي كنيم حتما كار خوبي نيست ولي به تعبير شهيد مدرس به امريكاي همايوني بگوييد دمش كجا نيست كه ما پاي‌مان را بگذاريم آنجا، شما ببينيد براي اينكه انقلاب ما به پيروزي نرسد كاري بود كه امريكا نكند، از بحث تجزيه‌طلبي گرفته تا كودتاي نوژه و ترور رييس‌جمهور، نخست‌وزير و نماينده مجلس، براي براندازي تا اينجا آمدند كه 17 هزار نفر از مردم ما را در كف خيابان شهيد كردند. اين همه تحريم را انجام دادند، عمليات نظامي كردند، فضاي مجازي را ببينيد چه كرده‌اند جز اينكه به دنبال فروپاشي و براندازي انقلاب هستند، آنها هيچ‌ وقت دست از سر ما برنداشته‌اند.» وي ادامه داد:«اما من هم عقيده دارم ما نبايد در روش مبارزه بدسليقگي كنيم و به اصطلاح گاف بدهيم. ولي ببينيد در حوزه برجام چه اتفاقي افتاد، امام (ره) فرمودند«ما شاه را بيرون مي‌كنيم و بر آنها فائق مي‌شويم ولي من نگران اين هستم كه تفكر غرب و غرب‌زدگي را نتوانيم بيرون كنيم» اين فرهنگ غرب‌زدگي از دهه 70 در كشور آغاز شد همين طور آرام آرام آمد جلو. برخي مقاله دادند و صحبت كردند كه ريشه همه مشكلات اين است كه با امريكا مبارزه مي‌كنيم، او چه دشمني با ما دارد؟ اين مساله آنقدر تئوريزه شد كه به بدنه عمومي جامعه ما هم رسيد و در پايان دهه 80 عموم جامعه ما احساس‌شان اين بود كه بيشتر اين نارسايي‌هايي كه شما به آن اشاره كرديد علتش اين است كه ما در مقابل امريكا ايستاديم اگر ما در مقابل امريكا نمي‌ايستاديم و اگر امروز مذاكره كنيم، مشكلات حل مي‌شود.»

وي در پايان تصريح كرد:«به نظر من از اينجا بود كه مقام معظم رهبري تصميم گرفتند كه اين مذاكره را انجام دهند، از اول هم به نظرم اين باور شخصي حضرت آقا نبود اما چون به باور و موضوعي در افكار عمومي تبديل شده بود، ايشان قبول كردند، حضرت آقا از اول هم گفتند امريكا قابل اطمينان نيست، در برجام رفتيم چه اتفاقي افتاد، نه مشكلات اقتصادي ما حل شد، نه مشكلات سياسي ما حل شد و نه دشمني‌شان رفع شد، حالا چه روي موشك شعار بنويسيم چه ننويسيم، اين دشمني وجود دارد، اما عقيده من اين است كه ما بايد روحيه پيش‌دستانه داشته باشيم، روحيه جلوگيري و بازدارندگي داشته باشيم، ما اين روحيه را در حوزه دفاعي داريم پس چرا در حوزه اقتصادي نداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون