• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

پسرفت‌ها و پيشرفت‌هاي آزادكاران ايران در جام تختي

اوضاع نه چندان خوب كشتي آنقدرها هم خراب نيست

وحيد جعفري|جام تختي در رشته آزاد با ميزباني مناسب كرمانشاه از اين تورنمنت برگزار شد. بليت فروشي مسابقات با اينكه آنقدرها به دليل شرايط مالي خانواده اين رشته و اوضاع اين روزهاي جامعه خوشايند مردان تصميم‌گيرنده كشتي نبوده و نيست، باعث شده بود تا مسابقات منظم‌تر از گذشته دنبال شود و شاهد بي‌انضباطي كمتري در سالن برگزاري رقابت‌ها باشيم. اين تورنمنت ابتدا قرار بود در چارچوب سري مسابقات رنكينگ اتحاديه جهاني كشتي برگزار شود كه البته با تصميم مردان فني تيم ملي جام فوق از اين سيستم خارج شد تا همچون سال‌هاي اخير برگزار شده و ايرانيان بيشتري بتوانند در اين مسابقات راهي ميدان شوند. تيم آذربايجان با چند چهره شاخص و تيم قرقيزستان با چند كشتي‌گير آماده و يكي دو آزادكار در قالب تيم‌هاي روسيه، تركيه و گرجستان تا حدودي به داغ شدن تنور اين جام كمك كردند؛ اما كاپ تختي به هيچ‌وجه آن تورنمنتي نبود كه انتظار مي‌رفت و علاقه‌مندان به كشتي دوست داشتند به تماشاي آن بنشينند. نفرات عنوان‌دار كشتي ايران كه كادر فني برنامه‌اي مجزا براي آنها دارند و قرار است در تورنمنت بلغارستان و... راهي ميدان شوند در جام تختي روي تشك نرفتند؛ اما جدا از اين نام‌هاي بزرگ، ساير سرمايه‌هاي كشتي آزاد ايران در كرمانشاه به ميدان رفته و نشان دادند كه رشته آزاد در آستانه رقابت‌هاي جهاني قزاقستان و المپيك ۲۰۲۰ توكيو چند مرده حلاج است. در واقع پس از تماشاي اين مسابقات بايد به اين موضوع اشاره داشت كه برخلاف آنچه‌كه گفته مي‌شود اوضاع كشتي فاجعه نيست؛ اما آنقدرها هم خوب نيست و اين به هنر مردان فني كشتي بازمي‌گردد كه بتوانند اين كشتي توفان زده را به ساحل امن برسانند يا نه. كشتي آزاد ايران در سبك وزن با مشكل مواجه است به نحوي كه تيم ايران در سه وزن نخست حتي يك فيناليست نداشت و اگر اين مشكل توسط غلامرضا محمدي سرمربي كاربلد تيم ملي -كه خود يكي از بهترين سبك وزن‌هاي تاريخ كشتي ايران است- حل نشود، تبديل به چشم اسفنديار رشته آزاد در ميادين پيش رو خواهد شد؛ اما در بعضي اوزان هم اين اميدواري به وجود آمد كه حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهيم داشت، ضمن اينكه شاهد بازگشت چند چهره مستعد به كوران مسابقات بوده‌ايم كه اگر مورد توجه قرار گيرند در بزنگاه‌ها مي‌توانند به ياري كشتي كشورمان بيايند، از همين رو در اين نوشتار نگاهي اجمالي خواهيم داشت به عملكرد آزادكاران ايران در اوزان ده‌گانه و اين موضوع را مورد بررسي قرار خواهيم داد كه كدام يك از كشتي‌گيران، پيشرفت داشته، كدام نفرات درجا زده و كدام يك پسرفت كرده‌اند. عملكرد آنهايي كه رو به جلو بودند را بررسي كرده و آنهايي كه بي‌تفاوت يا رو به عقب بودند را معرفي كرده‌ايم.

پسرفت اطري، بي‌تفاوتي سرمستي

در وزن ۵۷ كيلوگرم ايران سه چهره شاخص داشت كه عملكرد هيچ كدام رضايت‌بخش نبود. يونس سرمستي در همان مبارزه نخست ۹ بر ۵ به ميخاييل ايوانوف از روسيه باخت و ديگر هم در شانس مجدد راهي ميدان نشد تا معلوم شود كه هنوز همان كشتي‌گير بي‌تفاوت گذشته است و با تمام فرصتي كه كادرفني به او داد، نمي‌توان اميدوار به پيشرفت او بود. معلوم نيست چرا سرمستي خود را در مقابل نماينده روسيه از پيش برنده مي‌دانست كه اينگونه غافلگير شد و تا آمد به خود بيايد كار از كار گذشت. حريف او قهرمان شد و يونس اصلا براي شانس مجدد راهي ميدان نشد. نادر حاج‌آقانيا و رضا اطري هر دو به احمت دومان ديگر فيناليست اين وزن از تركيه باختند. حاج‌آقانيا با شكست در ديدار رده‌بندي مقابل رضا اطري از درجا زدن خود خبر داد و رضا اطري كه بسيار روي او سرمايه‌گذاري شده و تجربه حضور در دو جهاني و نقره بازي‌هاي آسيايي را در كارنامه دارد با اينكه به مدال برنز رسيد؛ اما پسرفت خود را فرياد زد. اينكه چه زمان او تبديل به كشتي‌گير قابل اعتمادي خواهد شد را غير از خدا كسي نمي‌داند، با اين عملكرد شايد هيچ‌وقت.

جاي خالي رحيمي

در وزن ۶۱ كيلوگرم بهنام احسان‌پور و ايمان صادقي باز هم قدر فرصت را ندانستند و كادرفني را نسبت به عملكرد خود نااميد كردند. اين دو كه يكي بيشتر از ديگري تجربه دارند، با بي‌تجربگي تمام، نتيجه را به اولوبك ژولدوشبيكوف قهرمان قرقيز اين مسابقات واگذار كردند. البته بي‌انصافي است اگر به كم لطفي داوران در مبارزه احسان‌پور با آزادكار قرقيزستان -كه حكم به شكست بهنام داد- اشاره نكنيم؛ اما واقعا چرا بايد كار براي كهنه‌كاري چون بهنام به اينجا برسد كه داوران حكم به مرد پيروز ميدان دهند. از همين رو احسان‌پور و صادقي را بايد افرادي دانست كه در جام تختي پسرفت داشتند و رو به عقب بودند، هرچند بهنام در ديدار سنتي خود با ايمان، او را در ديدار رده‌بندي شكست داد و برنز گرفت. جاي خالي حسن رحيمي همچنان در سبك وزن به چشم مي‌آيد، اميد اينكه او هرچه زودتر آماده به ميدان بازگردد و تبديل به برگ برنده كشتي ايران شود.

يزداني، جوان مستعد جام

در وزن ۶۵ كيلوگرم چهره‌هاي جواني راهي ميدان شدند كه به جز يكي از آنها، عملكرد سايرين را بايد ضعيف دانست. مرتضي قياسي، اميرحسين مقصودي، پيمان بياباني، مهدي عشقي و اميرمحمد يزداني آزادكاراني بودند كه پنجه در پنجه هم و رقبا انداختند و از تمام اينها فقط يزداني جوان به برنز رسيد و باقي از رسيدن به مدال بازماندند. مقصودي ملي‌پوش جوان امسال ايران در جهاني مجارستان با شكست ۱۳ بر ۳ مقابل ارنازار آكماتاليف قهرمان قرقيز جام و غيبت در ديدار شانس مجدد پسرفتش را به رخ كشيد! عشقي اين آزادكار جوان نشان داد كه هنوز جا دارد تا در بزرگسالان جا ‌بيفتد و موفقيت نوجوانان را تكرار كند. قياسي كه نزديك‌ترين مصاف را با آكماتاليف قهرمان جام داشت و ۶ بر ۷ مغلوب شد در ديدار رده‌بندي مقابل عبدالرزاق‌اف ديگر نماينده قزاقستان حاضر نشد تا نتوان به درستي عملكرد نهايي او را مورد بررسي قرار داد. بياباني و يزداني هم هر دو به گئورگي روازيشويلي گرج، ديگر فيناليست جام باختند كه البته شكست بياباني را بايد به سخت‌گيري بي‌مورد داوران نسبت داد. اين دو در ديدار رده‌بندي به مصاف هم رفتند كه يزداني جوان با برد خود مستعد بودنش را نشان داد تا همگان را به آينده خود اميدوار كند.

امامي جشن قهرماني گرفت

نمايندگان ايران در وزن ۷۰ كيلوگرم عملكرد مناسبي داشتند و سه مدال از چهار مدال را ازآن خود كردند. يونس امامي، ميثم نصيري و مهدي يگانه جعفري به نشان‌هاي طلا، نقره و برنز دست يافتند. امامي با غلبه بر جعفري و برد مقابل نصيري كهنه‌كار در فينال، پيشرفت و حركت رو به جلوي خود را جشن گرفت. نصيري درجا زد و باز هم ثابت كرد كه نمي‌توان روي او فراتر از آسيا حساب بازكرد. جعفري عملكرد مناسبي داشت و نمره قبولي گرفت. او ۶ بر ۶ نتيجه را به امامي واگذار كرد.

افضلي هنوز آماده جهاني نيست

در وزن ۷۴ كيلوگرم دو كرمانشاهي در خانه پنجه در پنجه رقبا انداختند كه حاصلش دو نشان بود؛ يكي نقره و ديگري برنز. رضا افضلي و حامد رشيدي در ديدار نيمه نهايي با هم مصاف دادند و افضلي ۱۲ بر ۲ پيروز شد؛ اما در فينال شكست خورد تا درجا زدن خود را با قهرمان نشدن، نشان دهد. او فينال را ۶ بر ۵ با اشتباهات تكراري خود به حاجي‌مراد گادجيف آذربايجاني واگذار كرد تا معلوم شود كه هنوز با گذشت اين همه سال آماده حضور در رقابت‌هاي جهاني و كسب مدال نيست.

قاسم‌پور بيخ گوش يزداني

در وزن ۸۶ كيلوگرم كامران قاسم‌پور برنده مدال طلاي اميدهاي جهان و احمد بذري با عملكرد خوب خود به فينال رسيدند. ديدار تمام مازندراني را قاسم‌پور با انگشت شكسته‌اش برد تا نشان دهد كه بيخ گوش حسن يزداني حركت مي‌كند و حسن علاوه بر رقباي خارجي خود يك رقيب جدي داخلي هم دارد. اينكه در حضور ستاره‌اي چون يزداني حالا كشتي ايران در اين وزن چهره‌هاي قابل اتكاي ديگري دارد را بايد به فال نيك گرفت. تقسيم مسابقات جام جهاني، آسيايي و جهاني بين اين سه چهره بهترين كاري است كه كادرفني در سال فني پيش رو مي‌تواند انجام دهد. اين دو آزادكار هم پيشرفت داشتند و هم رو به جلو بودند.

پيشي‌گرفتن محبي از ابراهيمي

مدال طلاي وزن ۹۲ كيلوگرم نه به محمدجواد ابراهيمي كه همگان انتظارش را داشتند، بلكه به ارشك محبي از كرمانشاه رسيد تا برادران محبي از قهرماني برادرزاده خود بسيار كيفور شوند. حسن و حسين محبي كه اين روزها به يدالله و ارشك برادرزاده‌هاي خود به صورت اختصاصي تمرين مي‌دهند، بسيار اميدوارند كه يكي از اين دو به خصوص يدالله در سنگين وزن به مدال جهاني برسد و بعد از حسن محبي يك بار ديگر كرمانشاه را بعد از سال‌ها صاحب مدال جهاني كند. ابراهيمي كه تا فينال خوب عمل‌كرده و موفق به شكست شريف شريف‌اف قهرمان آذري المپيك نيز شده بود، در ديدار پاياني مغلوب زياده‌خواهي ارشك شد و به مدال نقره رضايت داد تا يك بار ديگر معلوم شود كه اگر حمله را در دستور كار خود قرار ندهد، نمي‌تواند به حق واقعي خود در كشتي برسد. او در جا زده است و رو به جلو نيست، درست عكس ارشك محبي. هرچند هيچ كدام از آنها كشتي‌گير شش دانگي كه انتظار مي‌رود نيستند و همچنان عليرضا كريمي بهترين ما در اين وزن است. حسين شهبازي جوان هم به مدال برنز رسيد تا درجا زدن خود را نشان داده باشد.

طالبي بازگشت اما قهرمان نشد

در وزن ۹۷ كيلوگرم شاهد بازگشت حامد طالبي‌زرين‌كمر به مسابقات بوديم. او كه روزگاري به عنوان مستعد‌ترين چهره كشتي آزاد ايران در اين وزن معرفي مي‌شد، هيچ‌وقت نتوانست با تمام توانايي‌هاي فني و تكنيكي خود به موفقيت قهرماني جوانان جهان -كه با صلابت به مدال طلايش رسيده بود- دست يابد. او نزديك‌ترين مبارزه را در داخل ايران با رضا يزداني داشته؛ اما بي‌تفاوت بودن همواره مانع از اين شد تا به انتظارات پاسخ مناسبي دهد. حامد حالا بازگشته و اگر در كشتي با نورماگومد گادجيف آذربايجاني كه يكي از كشتي‌بلدترين‌هاي جام تختي امسال بود، زودتر دست به كار مي‌شد و كم لطفي داوران گريبانش را نمي‌گرفت، به فينال مي‌رسيد و به جاي مدال برنز حالا صاحب نشان طلا بود و بازگشت خود را با قهرماني جشن مي‌گرفت. طالبي زرين‌كمر يكي از با استعدادترين كشتي‌گيران ايران است و اين به هنر كادرفني بستگي دارد كه چطور او را مهياي حضور در ميادين بزرگ كند؛ ميدان‌هايي كه بي‌ترديد حامد آماده و قبراق، اگر روحيه لازم را از كادرفني بگيرد، مي‌تواند در آنها بدرخشد. طالبي در اين جام با نتيجه ۱۱ بر صفر و ضربه فني عباس فروتن‌ چهره جوان و مستعد كشتي ايران را شكست داد. فروتن نشان داد كه اگر آمادگي بدني نداشته باشد، كشتي‌گير بي‌خطري است و نمي‌توان روي فن و بند او حساب زيادي باز كرد، پس بهتر است تا دير نشده باز همان فروتن آماده مسابقات جوانان جهان شود و اين پسرفت را جبران كند. در اين وزن عليرضا گودرزي آزادكار كهنه‌كار تهراني در حالي به قهرماني رسيد كه نورماگومد گادجيف در ديدار فينال در ميدان حاضر نشد. گودرزي همان عملكرد هميشگي را داشت. عيار او در كشتي با طالبي مشخص مي‌شد كه به هم برخورد نكردند؛ مصافي كه احتمالا طالبي برنده آن مي‌شد.

قهرماني محبي در غياب كميل و پرويز

مشخص بود كه در غياب كميل قاسمي و پرويز هادي مدال طلاي سنگين وزن يا به يدالله محبي مي‌رسد يا امين طاهري. يدالله ۵ بر ۲ امين را برد و راهي فينال وزن 125 كيلوگرم شد. برنده مصاف اين دو، مي‌توانست ديگري باشد؛ اما يدالله كه در شهر خود راهي ميدان شده بود ‌انگيزه بيشتري داشت و با قهرماني خود كارنامه قابل قبول كرمانشاهي‌ها در اين جام را تكميل كرد. تقسيم درست مسابقات كسب سهميه، جام جهاني، آسيايي و جهاني بين مدعيان اين وزن تنها كاري است كه كادرفني بايد انجام دهد.

 


تيموري ستاره بود

در وزن ۷۹ كيلوگرم بهمن تيموري از كرمانشاه مزد زحمات شبانه‌روزي‌اش را گرفت و خود را به عنوان ستاره جام معرفي كرد. او با عملكرد خوب خود و غلبه بر جبرئيل حسن‌اف، آزادكار باتجربه آذربايجاني‌ها در فينال تا حدود زيادي خيال كادرفني را بابت اين وزن راحت كرد. تيموري با حضور در يكي -دو ميدان خارجي مي‌تواند گزينه مناسبي براي ملي پوش شدن باشد. اميد مي‌رود گرفتاري‌هاي روزمره و اقتصادي، اين امكان را به او دهد و مردان فني توجه مناسبي به اين چهره پرتلاش داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون