• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

قهرماني بچه دل‌شكسته

مرتضي ميرحسيني

مدال طلاي دان جانسون و مسيري كه او براي رسيدن به آن طي كرد: سال 1988 در جريان رقابت‌هاي المپيك زمستاني كانادا، دان جانسون يكي از مدعيان اصلي كسب مدال طلاي اسكيت سرعت، نمايش بسيار ضعيفي از خود نشان داد و از دستيابي به مدال بازماند. زيرا چند ساعت پيش از شروع مسابقه از فوت خواهر 27 ساله‌اش كه از مدتي قبل به سرطان خون مبتلا شده بود
باخبر شد.

او كه انگيزه و تمركز خود را از دست داده بود آن روز در رقابت‌هاي 500 متر زمين خورد و چهار روز بعد در رقابت‌هاي 1000 متر نيز باوجود شروع خوب، همين اتفاق برايش تكرار شد. به اين ترتيب جانسون آن رقابت‌ها را بدون مدال ترك كرد و بعد از آن نيز در چرخه‌اي از ناكامي و بداقبالي فروافتاد.

رسانه‌ها و محافل ورزشي كشورش او را «بچه دلشكسته» لقب دادند و بيشتر آنها در اينكه او روزي صاحب مدال المپيك شود ترديد كردند. روند شكست‌هاي جانسون تا بازي‌هاي زمستاني سال 1994 نروژ ادامه يافت. حتي در آن رقابت‌ها هم در 500 متر به مقامي بهتر از هشتمي نرسيد. اما در 1000 متر، فراتر از همه پيش‌بيني‌ها و گمانه‌زني‌ها زودتر از ساير رقبا از خط پايان گذشت و مدال طلاي المپيك زمستاني را تصاحب كرد. او هنگام دريافت مدال، دختر كوچكش را كه به ياد خواهر مرحومش جين ناميده بود همراه داشت. همان جا در ميان تشويق بي‌وقفه تماشاگران براي هميشه از رقابت‌هاي حرفه‌اي خداحافظي كرد و بعد به خبرنگاراني كه دورش كرده بودند گفت كه از اين پس برنامه‌هاي ديگري براي زندگي‌اش دارد. او چندي بعد بنياد جانسون را با هدف پژوهش درباره سرطان خون و برخي فعاليت‌هاي جانبي مرتبط به آن تأسيس كرد.

همچنين: اعدام ولنتاين قديس؛ داستاني كه درباره او روايت مي‌كنند چنين است: در روزگار امپراتور كلوديوس دوم مشهور به «ظالم»، رومي‌ها درگير جنگ‌هاي زيادي بودند و نياز به شمار بيشتري سرباز داوطلب داشتند. كلوديوس با اين فكر كه ازدواج، مردان جوان را ضعيف و پايبند به خانه و شهرشان مي‌كند و آنها را از خدمت به امپراتوري و حضور در ميدان رزم بازمي‌دارد، ازدواج و حتي نامزدي را در قلمرو خود ممنوع كرد. اما كشيشي به نام ولنتاين به مخالفت با او برخاست و جوانان را به ازدواج و تشكيل خانواده تشويق كرد. او حتي دلدادگان جوان را پنهاني به عقد يكديگر درمي‌آورد. سرانجام او را بازداشت و به سختي شكنجه و بعد هم سرش را از تنش جدا كردند. اين را هم اضافه كنم كه ماجراي واقعي ولنتاين قديس به درستي معلوم نيست و طبق وقايع‌نگاري خود كاتوليك‌ها دست‌كم سه شهيد صدر مسيحيت به اين نام وجود دارد (270 ميلادي)؛ آلكساندر فلمينگ از كشف بزرگ خود كه آن را پني‌سيلين مي‌ناميد رونمايي كرد (1929)؛ انتشار نخستين شماره از نشريه «پيكار» در برلين؛ اين نشريه به همت چپ‌هاي ايراني مقيم آلمان به ويژه مرتضي علوي منتشر مي‌شد و موضعي تند و انتقادي نسبت به رضاشاه و رژيم او داشت. پانزده شماره از «پيكار» منتشر شد، اما بعد با اعتراض دولت ايران، مقامات آلماني از ادامه انتشار آن جلوگيري كردند (1309 خورشيدي)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون