• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

احضار كاردار هند در اسلام‌آباد

ارتش پاكستان هند را به پاسخ غافلگيرانه تهديد كرد

گروه جهان|پس از حمله هوايي جنگنده‌هاي هند به پاكستان و تشديد تنش‌ها ميان دو كشور همسايه، كاردار دهلي‌نو در اسلام‌آباد از سوي وزارت امور خارجه پاكستان احضار شد، ضمن اينكه ارتش پاكستان نيز هند را به پاسخ متقابل و غافلگيرانه تهديد كرد. به گزارش ايرنا و به نقل از رسانه‌هاي پاكستان، سرلشكر «آصف غفور» سخنگوي ارتش پاكستان شامگاه سه‌شنبه در نشست مطبوعاتي در شهر راولپندي ادعاي هند مبني بر پرواز جنگنده‌هاي اين كشور در آسمان پاكستان به مدت 21 دقيقه و همچنين هدف‌گيري مواضع تروريست‌ها را به‌شدت تكذيب كرد. وي افزود: هند اكنون بايد منتظر پاسخ متقابل پاكستان باشد، پاسخ ما غافلگيرانه و مختلف خواهد بود. سخنگوي نيروهاي مسلح پاكستان گفت ماهيت پاسخ متقابل به تهاجم نظامي هند و محل آن را پاكستان تعيين خواهد كرد.

وي گفت: جنگنده‌هاي هندي در مجموع به مدت چهار دقيقه حريم هوايي پاكستان را نقض و سپس با مشاهده واكنش سريع جنگنده‌هاي پاكستاني اقدام به ترك منطقه كردند. در همين حال وزارت امور خارجه پاكستان با احضار كاردار سفارت هند در اسلام‌آباد مراتب اعتراض شديد دولت پاكستان به تهاجم نظامي هند و نقض حريم هوايي پاكستان را ابلاغ كرد.

خانم «تهمينه جنجوعا» قائم‌مقام وزارت امور خارجه پاكستان در جلسه احضاريه ديپلمات ارشد هندي خطاب به وي گفت: تهاجم جنگنده‌هاي هند خطر جدي براي صلح و امنيت منطقه محسوب مي‌شود. پيش‌تر مقام‌هاي عالي سياسي و نظامي پاكستان ضمن محكوميت تهاجم نظامي هند، ادعاي دهلي‌نو مبني بر هدف قرار دادن پايگاه‌هاي تروريستي در خاك پاكستان را رد كردند.

آنان اعلام كردند كه براي بررسي تهاجم نظامي هند نشست مشترك نمايندگان مجلس سنا و ملي پاكستان برگزار خواهد شد و دستگاه ديپلماسي اسلام‌آباد نيز موضوع تهاجم هند را در مجامع بين‌المللي از جمله سازمان ملل، سازمان همكاري كشورهاي اسلامي و با كشورهاي دوست مطرح مي‌كند.

رسانه‌هاي هندي به نقل از مقامات اين كشور ادعا كردند كه در حمله صبح روز گذشته جنگنده‌هاي نيروي هوايي اين كشور به پايگاه شبه نظاميان در خاك پاكستان بين 200 تا 300 شبه نظامي كشته شدند.

در عين حال سخنگوي ارتش پاكستان نيز روز گذشته اعلام كرد، جنگنده‌هاي هندي در نيمه‌شب حريم هوايي پاكستان را در امتداد خط كنترل مرزي نقض كردند و با مشاهده واكنش سريع جنگنده‌هاي پاكستاني به سرعت مجبور به ترك منطقه شدند.

بسياري از رهبران سياسي پاكستان از جمله «عارف علوي» رييس‌جمهوري، روساي مجالس ملي و ايالتي و روساي احزاب مختلف اين كشور اقدام هند مبني بر نقض حريم هوايي پاكستان و ايجاد تنش ميان دو كشور را محكوم كردند.

اين نخستين‌بار از سال 1971 تاكنون است كه جنگنده‌هاي نيروي هوايي هند از خط واقعي كنترل عبور كرده و وارد حريم هوايي پاكستان شده‌اند.

پس از حمله انتحاري در كشمير و كشته شدن 44 تن از نظاميان هندي، تنش‌ها ميان دهلي‌نو و اسلام‌آباد بالا رفت. دولت پاكستان در پاسخ متقابل به اقدام هند براي فراخواني سفيرش از اسلام‌آباد، هفته گذشته سفير خود را از هند بازگرداند.

رويارويي نظامي پاكستان و هند، تنش‌ها ميان اين دو كشور همسايه را وارد مرحله جديدي كرد. هند پس از حمله تروريستي اخير در پولواما كشمير پاكستان را به واكنش متقابل نظامي تهديد كرده بود.

استقلال پاكستان و جدايي از هند در سال 1947 ميلادي، وقوع چندين جنگ ميان دو كشور، رقابت در آزمايش‌هاي اتمي و پرتاب موشك‌هاي بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي، بازداشت صيادان در آب‌هاي آزاد، موضوع برداشت از حوزه‌هاي آبي مشترك، مشكلات اخذ رواديد تجاري، اقدامات تروريستي در دو كشور، قرباني شدن شهروندان پاكستاني و هندي و انگشت اتهام به سوي اتباع دو كشور در اين حملات و درگيري‌ها ميان مرزبانان هند و پاكستان را مي‌توان از دلايل عمده سردي روابط سياسي و اقتصادي ميان دو كشور همسايه در منطقه جنوب آسيا عنوان كرد.

اين درحالي است كه روابط هند و پاكستان طي چند دهه گذشته همواره شاهد تنش‌هاي متعددي بوده؛ تنش‌هايي كه حتي موجب صف‌آرايي نيروهاي نظامي دو كشور در منطقه مرزي شده است و اين‌بار نيز هند پس از حمله در منطقه پولواما، پاكستان را به واكنش متقابل تهديد كرد.


ابراز نگراني وزارت امور خارجه ايران

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اخبار منتشره درخصوص بروز تنش در روابط هند و پاكستان گفت: جمهوري اسلامي ايران دو كشور هند و پاكستان را به خويشتن‌داري و تلاش هر چه بيشتر براي كاهش تنش و حل مسالمت‌آميز اختلاف و مشكلات في‌مابين از طريق گفت‌وگو فرا مي‌خواند. قاسمي افزود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از كشور‌هاي قرباني تروريسم در جهان معتقد است تنها راه مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي همكاري همه‌جانبه و بدون تبعيض توسط همه كشورهاي جهان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون