آيا واقعا اكران نوروزي آنقدر كه ميگويند مهم است؟
هياهوي بسيار براي چه چيزي
مصطفي محمودي
فهرست 21 فيلم متقاضي اكران نوروز 98 بارديگر نشان داد كه اين دوره اكران تا چه اندازه براي كارگردانان، تهيهكنندگان و پخشكنندگان سينماي ايران و حتي سينماداران مهم و حياتي شده تا جايي كه تقريبا يكسوم فيلمهايي كه بايد در طول سال آينده اكران شوند همگي متقاضي اكران اول سال 98 شدهاند. نكتهاي كه به نظر ميرسد در ميان هياهوي اين چندساله اكران نوروز فراموش شده يا شايد بهواسطه آدرسهاي نادرست به بيراهه رفته، عدم توجه به كيفيت فيلمهاست. بدون ترديد فيلمي كه داراي شاخصههاي جلبنظر مردم باشد (جدا از كيفيت و ساختار) ميتواند به راحتي و در هر فصلي مخاطب خود را يافته و به فروش مطلوبي نيز دست يابد. بسياري از فيلمهاي سينماي ايران كه مخاطبان بالايي داشتهاند اتفاقا در نوروز اكران نشده و در فصول و ماههاي ديگر سال به روي پرده رفتهاند. داغ كردن تنور اكران نوروز از سوي اضلاع ياد شده شامل تهيهكننده، كارگردان، سينمادار و پخشكننده ميتواند حتي به ضرر نوبتهاي غيرنوروزي اكران نيز منتهي شود. اينكه به هر شكل شرايط بيروني در فروش يا عدم فروش فيلمها تاثيرگذارند را بايد پذيرفت اما واقعا متر و معيار اينكه گفته ميشود بهترين فصل اكران سينماي ايران نوروز است براساس چه منطقي بيان شده؟ از سوي ديگر به نظر ميرسد چينش فيلمها نيز بايد از يك روند معقول و منطقي نه تنها در اكران نوروز بلكه در تمام طول سال پيروي كند كه نگاهي به فيلمهاي اكران شده در نوبتهاي مختلف نمايش نشان ميدهد هيچگاه چنين روندي رعايت نشده. يعني تصور اينكه ما در هر دوره اكران از هفت فيلمي كه روي پرده ميرود (فعلا و براساس قوانين در هر دوره حداكثر هفت فيلم ميتوانند اكران شوند) طيف متنوعي از ژانرهاي مختلف را پيش رو داشته باشيم، در بسياري مواقع تصوري ايدهآليستي و رويايي است، چراكه يا سينماي ايران ظرفيت توليد فيلمهاي متنوع در ژانرهاي گوناگون را ندارد يا اگر در زمانهايي اين فرصت و فضا فراهم شده و توانستهايم هفت فيلم در هفت گونه سينمايي داشته باشيم، مناسبات اكران چنان پيچيده و هزار تو بوده كه بسياري از گونهها با وجود همه قابليتهايشان نتوانستهاند وارد اين طيف شوند. اين مساله به ويژه در حدود يك دهه اخير بهخوبي به چشم خورده است. از طرف ديگر طرح مسائلي مانند زمان امتحانات مدارس و دانشگاه، زمان تعطيلي مدارس و دانشگاه، ايام نزديك به جشنواره، ايام بعد از جشنواره به صورت گسترده از سوي اضلاع ياد شده سبب شده تا به صورت ناخودآگاه مردم نيز تمايلي به تماشاي فيلمهاي روي پرده نداشته باشند، در صورتي كه اتفاقا زماني ميتوان به سوددهي سينما در حوزه اكران اطمينان داشت كه فروش فيلمها در همه ايام سال حتي اصطلاحا در زمانهاي مرده نيز تضمين شده باشد و اينجاست كه كاركرد تبليغات و اطلاعرساني و چينش مناسب از گونههاي مختلف و تلاش دستاندركاران فيلمها و سينماداران براي جلب و جذب بيشتر تماشاچيان به سوي سالنهاي سينما سبب خواهد شد تا اينگونه هياهو و لشكركشي و صف بستن صرف براي اكران نوروز كمرنگ شده يا معنا و حساسيت فعلي خود را از دست بدهد.