• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

واشنگتن فشارهايش را بر كاراكاس اضافه كرد

پمپئو: ديپلمات‌ها دست و پاي‌مان را بسته‌اند

گوايدو: از دخالت نظامي خارجي استقبال مي‌كنم

شهاب شهسواري

 

 

 

وزير خارجه ايالات متحده امريكا بامداد سه‌شنبه اعلام كرد: يكشنبه هفته آينده تمامي نيروهاي ديپلماتيك خود را از خاك ونزوئلا خارج خواهد كرد. پيش از اين، بلافاصله بعد از حمايت ايالات متحده امريكا از ادعاي خوان گوايدو، رييس مجمع ملي ونزوئلا مبني بر تشكيل دولت موقت، نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا دستوري مبني بر اخراج ديپلمات‌هاي امريكايي از خاك ونزوئلا صادر كرده‌ بود، اما دولت امريكا اعلام كرد كه دولت مادورو را به رسميت نمي‌شناسد و از اين فرمان پيروي نمي‌كند، مادورو بعدا از اين فرمان خود عقب‌نشيني كرد. مقام‌هاي امريكايي به شكل مستمر حكومت ونزوئلا را «دست ‌نشانده كوبا» معرفي مي‌كنند و مايك پمپئو هم در تازه‌ترين اظهارات خود به‌ شدت به كوبا و روسيه براي حمايت سياسي از دولت مادورو انتقاد كرد و اين دو كشور را عامل مشكلات جاري در ونزوئلا معرفي كرد. در شرايطي كه مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا ديپلمات‌هاي امريكايي در كاراكاس را «محدودكننده اجراي سياست‌هاي امريكا» در اين كشور معرفي مي‌كند، خوان گوايدو، رييس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا كه تحت حمايت كامل امريكا قرار دارد، ادعا كرده است كه بر اساس قانون اساسي اين كشور «كشورهاي خارجي حق دارند براي كمك به مردم ونزوئلا در اين كشور دخالت نظامي كنند.» اين سياستمدار جوان ونزوئلايي كه با تريش رگان مجري شبكه تلويزيوني فاكس‌بيزنس گفت‌وگو مي‌كرد در پاسخ به سوالي در مورد استقبال او از دخالت نظامي خارجي گفت: «همان ماده‌اي در قانون اساسي كه به من حق اعلام رياست‌جمهوري داده است به من حق مي‌دهد كه از هر ابزاري كه لازم باشد براي كمك به مردم ونزوئلا استفاده كنم.»

 

تحريم بانك روس

روز دوشنبه وزارت خزانه‌داري امريكا يك بانك روس را به اتهام دور زدن تحريم‌هاي امريكا تحت تحريم قرار داد تا اولين دور تحريم‌هاي ثانويه امريكا عليه يك كشور ثالث به دليل معامله با ونزوئلا اجرايي شود. يوروفينانس موسناربانك يك بانك مشترك ميان ونزوئلا و روسيه و مستقر در ونزوئلاست كه به گفته وزارت خزانه‌داري امريكا به دليل فرمان دونالد ترامپ براي تحريم «موسسات مالي خارجي كه به ... شركت ملي نفت ونزوئلا كمك كنند»، در فهرست تحريم‌ها قرار گرفته است. به گزارش اسپوتنيك روسيه، سرگئي لاوروف، وزير خارجه اين كشور در واكنش به اين اقدام وزارت خزانه‌داري امريكا آن را «خلاف مقررات بين‌المللي» توصيف كرد. لاوروف تاكيد كرد: «اين اتهام كه خريد نفت توسط كمپاني روس‌نفت دور زدن تحريم‌هاي امريكا محسوب مي‌شود، خلاف تمامي قواعد حقوق بين‌الملل است.»

 

خروج ديپلمات‌هاي امريكايي از كاراكاس

وزير خارجه ايالات متحده امريكا كه نيمه‌شب دوشنبه در يك نشست خبري به‌ شدت به دولت‌هاي روسيه و كوبا به دليل حمايت از دولت حاكم در ونزوئلا انتقاد كرده‌ بود، ساعاتي بعد با انتشار پيامي در حساب كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود نوشت: «ايالات متحده تا آخر هفته جاري تمامي پرسنل باقيمانده خود را از سفارت ايالات متحده امريكا در ونزوئلا خارج مي‌كند.» همزمان وزارت خارجه ونزوئلا نيز در اقدامي تلافي‌جويانه اعلام كرد كه 72 ساعت (تا آخر وقت پنجشنبه) به ديپلمات‌هاي امريكايي فرصت مي‌دهد تا خاك اين كشور را ترك كنند. پمپئو، در ادعايي عجيب تصريح كرد كه حضور ديپلمات‌هاي امريكايي جلوي اجراي سياست‌هاي امريكا در ونزوئلا را مي‌گيرد و گفت: «اين تصميم به دليل وضعيت رو به وخامت در ونزوئلا اتخاذ شده است و همچنين بر اساس اين نتيجه‌گيري كه حضور كاركنان ديپلماتيك امريكا در سفارت، براي اجراي سياست‌هاي ايالات متحده محدوديت ايجاد مي‌كنند.» مايك پمپئو، توضيح بيشتري در مورد سياست‌هايي كه به دليل حضور ديپلمات‌ها دچار محدوديت مي‌شوند، نداده است. مايك پمپئو همچنين در نشست خبري خود به ‌شدت از سياست‌هاي مسكو و هاوانا در قبال ونزوئلا انتقاد كرد. وزير خارجه امريكا در جمع خبرنگاران گفت: «اين گزارش بدون در نظر گرفتن نقش مخرب روسيه و كوبا در جلوگيري از تعبير شدن روياي دموكراتيك مردم ونزوئلا و جلوگيري از رفاه‌شان تكميل نمي‌شود. مسكو، همانند هاوانا براي رژيم مادورو، چتر حمايت سياسي تدارك ديده است و همزمان به كشورهاي ديگر فشار وارد مي‌كند كه مشروعيت دموكراتيك رييس‌جمهور موقت گوايدو را به رسميت نشناسند.» دولت ايالات متحده امريكا در كنار نزديك به 40 متحدش ادعاي خوان گوايدو مبني بر تشكيل دولت موقت در ونزوئلا را به رسميت شناخته‌اند. بسياري ديگر از كشورهاي جهان در اين مورد موضع‌گيري نكرده‌اند و وضعيت روابط خود با ونزوئلا را در حالت قبل نگه داشته‌اند، كشورهايي مانند روسيه، كوبا، ايران، تركيه، نيكاراگوئه و بوليوي رسما از دولت مادورو در برابر ادعاي گوايدو حمايت كرده‌اند و كشورهايي مانند مكزيك و اروگوئه خواهان برگزاري گفت‌وگوهاي ملي در ونزوئلا شده‌اند.

 

تهديد واشنگتن عليه دهلي‌نو

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در نشست خبري خود از دولت هندوستان هم به دليل استمرار خريد نفت خام از دولت ونزوئلا انتقاد كرد. وي گفت: «هند با ادامه واردات نفت خام، خط اعتباري براي زنده ماندن رژيم مادورو تامين مي‌كند.» پيش از اين اليوت آبرامز، نماينده وزارت خارجه در امور ونزوئلا هم در سخناني از هندوستان خواسته ‌بود تا واردات نفت خام را از ونزوئلا خاتمه دهد. دهلي‌نو، يكي از متحدان نزديك امريكا و از واردكنندگان عمده انرژي در جهان است كه بخشي از نفت خام مصرفي خود را از ونزوئلا وارد مي‌كند. هندوستان بعد از ايالات متحده امريكا و بالاتر از چين، دومين واردكننده نفت خام از ونزوئلا تا پيش از بحران جاري محسوب مي‌شد و بعد از اعمال تحريم‌هاي امريكا عليه شركت دولتي نفت ونزوئلا PDVSA اصلي‌ترين منبع درآمد دولت اين كشور محسوب مي‌شود. پيش از اين ايالات متحده امريكا، هندوستان را براي قطع واردات نفت از ايران هم تحت فشار گذاشته ‌بود، هر چند دولت هند موفق شد از واشنگتن براي تحريم‌هاي عليه ايران معافيت دريافت كند. هندوستان با واردات 5 ميليون بشكه نفت در روز، سومين واردكننده بزرگ نفت خام جهان بعد از چين و ايالات متحده امريكاست. هند روزانه نزديك به 366 هزار بشكه نفت خام از ونزوئلا وارد مي‌كند.

ادامه بحران برق در ونزوئلا

اقدامات امريكا عليه ونزوئلا در حالي ادامه پيدا مي‌كند كه اين كشور همچنان با بزرگ‌ترين بحران انرژي در سال‌هاي اخير دست و پنجه نرم مي‌كند. بر اساس گزارش خبرگزاري، مشكل قطع برق و خاموشي سراسري كه از پنجشنبه قبل در ونزوئلا آغاز شد همچنان ادامه دارد و روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه تمام ادارات دولتي و مدارس ونزوئلا از سوي دولت تعطيل شدند. به نوشته رويترز در بسياري از محلات كاراكاس در پايتخت ونزوئلا همچنان برق وصل نشده است، بسياري از محلات به دليل از كار افتادن پمپ‌هاي آب از آب شرب محرومند، خطوط تلفن و اينترنت در بخش‌هاي مختلف خاك اين كشور قطع است و بيمارستان‌ها به دليل فقدان برق در وضعيت اضطراري قرار دارند. به نوشته پايگاه خبري شبكه تلويزيوني سي‌بي‌اس امريكا در برخي بيمارستان‌هاي كاراكاس، پزشكان جراح با استفاده از چراغ‌قوه بيماران بدحال را جراحي مي‌كنند. نيكولاس مادورو، بلافاصله بعد از بحران برق در ونزوئلا، دولت امريكا را متهم كرد كه با استفاده از حملات سايبري به شبكه انتقال انرژي كشورش، باعث بروز اين بحران شده است. خوان گوايدو، رييس‌جمهور خودخوانده در برابر دولت مادورو را به سوءمديريت و فساد متهم كرد و مادورو را عامل اين اتفاق ناميد. گوايدو، كشته‌شدگان بر اثر قطع برق در بيمارستان‌ها و مراكز درماني را «مقتولان رژيم جنايتكار مادورو» ناميد. مادورو، دوشنبه شب در نطق زنده تلويزيوني گفت كه تلاش مهندسان براي بازيابي شبكه انتقال برق ونزوئلا ادامه دارد و تاكنون دو نفر به دليل تلاش براي خرابكاري در شبكه انتقال انرژي اين كشور بازداشت شده‌اند. وزير خارجه ايالات متحده امريكا، در نشست خبري بامداد سه‌شنبه خود ادعاي تازه‌اي در مورد عامل قطع برق در ونزوئلا مطرح كرد. پمپئو گفته ‌است: «اينكه آنجا برق نيست به دليل هنرمندي مهندسان تحت مديريت كوباست. اگر در آنجا آب نيست به لطف مهندسان آب عالي كوبايي اين اتفاق افتاده است. وقتي كه غذا نيست دليلش سروران كمونيست كوبايي هستند.» وزارت خارجه كوبا در واكنش به اتهام‌زني‌هاي پمپئو در بيانيه‌اي تصريح كرد: «روابط ميان هاوانا و كاراكاس، بر مبناي اعتماد متقابل و استقلال و حاكميت ملي دو كشور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون