• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان و به نقل از امام خميني(ره):

آقا! اداره كشور سخت است

«دچار شتاب‌زدگي و بهانه‌گيري هم نبايد بشويم. يكي از چيزهايي كه واقعا ماها همه‌- من، شما آقايان- در شهرها، در خُطب نماز جمعه، در بين طلاب، فضلا، حوزه‌هاي علميه بايد به آن توجه بدهيم، اين است كه يكي از عيوب كار، اين بي‌صبري و شتاب‌زدگي است؛ مرتب آدم پا به زمين بزند كه «آقا چرا نشد؟ چرا نشد؟» خب هر چيزي قدري دارد، هر چيزي اجل و آمدي دارد، همه‌چيز با سرعت انجام نمي‌شود. يك وقتي يك نفري آمد خدمت امام و به ايشان از وضع دولت شكايت كرد- آن وقت بنده رييس‌جمهور بودم- يك چيزي گفت؛ امام به او يك جمله‌اي گفتند كه من يادم نمي‌رود، گفتند «آقا! اداره كشور سخت است»؛ بنده كه خودم رييس‌جمهور بودم، وقتي امام اين را گفتند، واقعا از ته دل اين را تصديق كردم. خيلي از كارها حتما بايد بشود و بايد براي آن آماده شد و بايد كمر همت بست، منتها تا رسيدن به آنجا يك مقداري فرصت لازم است. اين شتاب‌زدگي و پا به زمين كوبيدن و احساس اينكه دير شد، احساس خوبي نيست.»

اين بخشي از سخنان اخير مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجلس خبرگان است. نشستي كه پنجشنبه گذشته و به مناسبت برگزاري اجلاس 6 ‌ماهه دوم مجلس خبرگان رهبري برگزار شد و نكته حائز اهميت، اينكه رهبري در اين نشست، با تاكيد بر ضرورت ايجاد يك گفتمان و فهم عميق عمومي درباره «نوع و چگونگي مواجهه كشور و افراد موثر با چالش‌ها و حوادث» به تبيين 11 مورد دوگانه مطرح در اين زمينه پرداختند. دوگانه‌هاي مواجهه «فعال- منفعل»، «ابتكاري-عكس‌العملي»، «مأيوسانه- اميدوارانه»، «مواجهه از روي ترس- مواجهه با دليري و شجاعت»، «حزم و تدبير- مواجهه از روي سهل‌انديشي و سهل‌انگاري»، «نگاه جامع به تهديدها و فرصت‌ها-نگاه يكجانبه صرف به تهديدها يا فرصت‌ها»، «شناخت يا عدم‌شناخت واقعيت ميدان»، «مواجهه مبتني بر مديريت و كنترل احساسات و مواجهه با رهاشدگي احساسات»، «جوانگرايي يا پيرزدايي»، «رعايت ضوابط و حدود شرعي و رعايت نكردن اين موارد» و همچنين دوگانه «بهره‌گيري از تجربه‌ها در مقابل دوبار از يك سوراخ گزيده شدن» سرفصل مواردي بود كه ايشان به عنوان آن 11 مورد دوگانه مطرح كردند.

با اين همه اما تاكيد ويژه رهبري بر لزوم توجه به «مرزبندي پررنگ با دشمن براي مصونيت در مقابل تهاجم نرم» را بسيار لازم خوانده و در ادامه با تاكيد موكد بر لزوم مرزبندي با دشمن»، به بيان يك نكته حاشيه‌اي اما ظريف نيز پرداخته و در اين رابطه گفتند: «نبايد به خاطر تعصب بجا عليه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهي با دشمنان منتسب كرد.» مقام معظم رهبري همچنين در همين زمينه افزودند: «وقتي فلان كنوانسيون يا معاهده در كشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و ديدگاه‌هاي خود را مطرح مي‌كنند دو طرف نبايد يكديگر را به همراهي با دشمن متهم كنند و به جان هم بيفتند.» اشاره‌اي ديگر بر نادرست بودن اتهام‌زني‌هايي كه به‌ويژه در ماه‌هاي گذشته با محوريت بحث لوايح چهارگانه مربوط به FATF مطرح شد و مخالفان تصويب اين لوايح، بعضا چنانچه در ماجراي ارسال پيامك‌هاي توهين و تهديد به نمايندگان مجلس، برخي اعضاي شوراي نگهبان و البته بعضي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و دولت به ياد داريم، اقدام به اتهام‌زني عليه موافقان كردند. اقدامي غيراخلاقي كه حالا واكنش رهبر انقلاب را نيز برانگيخته و چنانچه در بالا اشاره شد، ايشان بر نادرست بودن اين مشي و روش تاكيد كرده‌اند.

با تمامي اين اوصاف اما شايد آنچه بيش از اين جزييات حائز اهميت است، همان تاكيد ويژه‌اي باشد كه رهبر انقلاب در سخناني با يادآوري خاطره‌اي از دوران جنگ تحميلي و نحوه مواجهه حضرت امام خميني(ره) با منتقدان دولت وقت بر آن انگشت گذاشته و تاكيد كردند كه به اصطلاح كار اداره كشور و حكومت و حكومت‌داري، «بسيار سخت» است و منتقدان بايد در بيان و طرح انتقادات‌شان به اين ملاحظه مهم، توجه ويژه داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون