• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

ياري براي دولت باشيم نه بار

حسين كنعاني‌مقدم

در دوران جنگ عضو شوراي عالي سپاه بودم و شرايط سخت اقتصادي و نظامي 8 سال جنگ تحميلي را با جزييات به خاطر دارم چرا كه به واسطه عضويت در شوراي عالي سپاه از نزديك با مسائل و مصايب جنگ درگير بودم. در آن دوران بودجه مورد نياز براي ادامه جنگ و اداره كشور به سختي تامين مي‌شد؛ كشور در جبهه‌ها درگير جنگ با نيروهاي عراقي با پشتيباني كشورهاي اروپايي و امريكايي بود و در داخل مرزها درگير مبارزه با منافقين. آن زمان شرايط به اندازه‌اي سخت بود كه امكانات اوليه را نيز نداشتيم. دفترچه بسيج اقتصادي از صابون و شامپو گرفته تا تخم‌مرغ و پنير و ساير اقلام مورد نياز را در خود جاي مي‌داد و كمبود‌ها باعث شده ‌بود همه ‌چيز كوپني باشد. در واقع هم جنگ نظامي بود و هم جنگ اقتصادي.

مقصود از توصيف شرايط جنگ 8 ساله توضيح اين مطلب است كه تا حدودي شرايط را مشابه‌سازي كنيم. الان هم تقريبا همان شرايط وجود دارد و به نظر مي‌رسد دولت زير بار سنگين مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم قرار گرفته است. در چنين شرايطي اگر قرار بر اين باشد كه ما باري بر دوش دولت باشيم، دولت زمين مي‌خورد اما اگر ياري براي دولت باشيم، مي‌توانيم كمك كنيم تا از مشكلات و مصايب عبور كند.

مشي امام در زمان حضورشان بر مسند رهبري كشور همين‌گونه بود و الان هم مشي رهبري همين است. زماني كه در دوران جنگ شرايط سختي وجود داشت، وقتي ما براي اين بيان مشكلات و مصايب به ديدار امام مي‌رفتيم و با ايشان صحبت مي‌كرديم، امام تاكيد بسياري داشتند كه نيروهاي مسلح با دولت همراهي و همكاري و شرايط سخت دولت و مشكلات آن را درك كنند. به نظر مي‌رسد كه رهبري هم در چنين شرايط سخت اقتصادي همين مشي را دنبال مي‌كنند.

قطعا هم نيروهاي سياسي، هم مردم و هم نخبگان بايد سعي كنند ياري براي دولت باشند نه باري براي آن. در غير اين صورت دولت با مشكلات و مسائل تنها مي‌ماند و شايد تله اقتصادي دشمن براي از پا در آوردن نظام جمهوري اسلامي همين باشد كه با بزرگنمايي مشكلات اقتصادي و معيشتي توفاني به پا كنند. اين روند با تنها گذاشتن دولت محقق خواهد شد و خاك اين توفان به چشم همه ما مي‌رود و آن وقت نه يار مي‌ماند و نه ياور.

توصيه رهبري هم در مقاطع مختلف اين بوده كه نبايد پشت دولت را خالي كرد. در عين حال كه نقد مي‌كنيم يا توصيه‌هايي داريم و خواسته‌ها و مطالبات مردم و رهبري مطرح مي‌شود اما نبايد دولت را تنها بگذاريم.

البته دولت هم اگر مي‌خواهد حمايت مردم و رهبري را داشته ‌باشد راهي جز برآورده‌ كردن مطالبات آنها ندارد و بايد اين مطالبات را در اولويت قرار دهد. ضمن اينكه با حواشي و حوادث دلسرد نشود. شايد اگر برخي از اين حوادث كه در كشور ما رخ مي‌دهد در كشوري ديگر اتفاق مي‌افتاد، دولت استعفا مي‌داد. اما زير بار را نبايد خالي كرد و بايد صبر و ايستادگي و تحمل داشت.

فعال سياسي اصولگرا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون