• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

از تعيين تكليف آثار نويسندگان و شاعران تا درگذشت شاعر ضد جنگ

اسكار ايتاليايي به تيم برتون رسيد

در خبرنامه امروز خبرهايي درباره تكليف آثار و اسناد به‌جا‌ مانده از شاعران و نويسندگان درگذشته، اهداي اسكار ايتاليايي به تيم برتون، تاريخ اعلام قطعي قيمت بليت سينماها در سال آينده و درگذشت ويليام استنلي مروين را مي‌خوانيم.

چه بر سر آثار چاپ نشده نويسنده‌ها مي‌آيد؟

چه بلايي سر آثار و اسناد به‌جا مانده نويسندگان و شاعران بزرگ ايراني پس از مرگ‌شان مي‌آيد؟ اين پرسش را خبرنگار ايسنا از رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، اشرف بروجردي پرسيده است. او در پاسخ گفته است: «ما نمي‌توانيم تكليف منابعي را كه در اختيار ديگران است، روشن كنيم. البته طبق قانون اين افراد موظفند همه منابع را به سازمان اسناد و كتابخانه ملي تحويل دهند، اما با اين حال نمي‌توان آنها را اجبار كرد.» به گفته بروجردي اين سازمان با اجازه نويسنده اقدام به چاپ آثار ارجاعي مي‌كند و مطمئنا خانواده هنرمنداني كه درگذشته‌اند، متولي آنها هستند و بايد اجازه چاپ و تصميم‌گيري را به اين سازمان محول كنند.

اسكار ايتاليايي براي تيم برتون

همزمان با اكران جديدترين ساخته تيم برتون با عنوان «دامبو»، اين كارگردان امريكايي جايزه يك عمر دستاورد سينمايي شصت‌وچهارمين دوره جوايز «ديويد دي دوناتلو» را كه معادل جايزه اسكار در كشور ايتالياست، دريافت مي‌كند. انيميشن «دامبو» از قديمي‌ترين محصولات كمپاني «والت ديزني» است كه در سال ۱۹۴۱ روي پرده سينماها رفت و حالا برتون داستان اين فيلم را بازسازي كرده است و اوا گرين، كالين فارل، مايكل كيتون، دني دويتو، آلن اركين و نيكو پاركر صداپيشگان اين انيميشن هستند. شصت و چهارمين دوره جوايز سينمايي ديويد دي دوناتلو مهم‌ترين جايزه سينماي ايتاليا به شمار مي‌رود كه ۲۷ مارس برگزار مي‌شود.

آيا بليت سينماها افزايش مي‌يابد؟

دوشنبه همين هفته قيمت قطعي بليت سينماها در سال 98 اعلام مي‌شود. در هفته‌اي كه گذشت فهرست فيلم‌هايي كه در نوروز 98 روي پرده سينماها مي‌روند، معرفي شد و هنوز شوراي صنفي قيمت بليت سينماها را تعيين نكرده است. اين مهم‌ترين مساله‌اي است كه برنامه‌ريزي براي اكران سال آينده را تحت‌الشعاع قرار داده است. افزايش بليت سينماها با وجود بحران اقتصادي كه مردم با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، منجر به حذف اين كالاي فرهنگي از زندگي خانواده‌هاي كم‌درآمد مي‌شود. از سوي ديگر افزايش قيمت توليد فيلم در سينماي ايران و هزينه نگهداري و تجهيز سالن‌هاي سينمايي، تصميم‌گيري در اين زمينه را دشوار كرده است.

شاعر ضدجنگ درگذشت

ويليام استنلي مروين، شاعر امريكايي برنده جايزه پوليتزر در ۹۱ سالگي درگذشت. او كه شاعري ضدجنگ بود و عليه تخريب محيط زيست و جنگ ويتنام سروده‌هاي اعتراضي داشت، نخستين كتاب شعرش را‬ به نام «نقابي براي ژانوس» در سال ۱۹۵۲ منتشر‬ كرد‬ كه‬ برنده‏ جايزه «شاعران جوان» شد. مروين در طول دوران فعاليت ادبي خود به بيش از ۲۰ كتاب با مضامين الهام‌ گرفته از اساطير و افسانه‌ها تا اعتراض‌هاي آتشين درباره تخريب محيط زيست و حتي جنگ ويتنام پرداخت. از ديگر جوايز او مي‌توان به جايزه ملي كتاب براي «مهاجرت» در سال ۲۰۰۵ اشاره كرد. او در سال ۱۹۷۱ با مجموعه شعر «نردبان‌بر» و در سال ۲۰۰۹ براي «سايه شباهنگ» موفق به كسب جايزه پوليتزر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون