• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

ايران با شكست امريكا جام جهاني را تسخير كرد

درخشش خيره‌كننده ايراني‌ها در ياقوتستان

وحيد جعفري- ياكوتسك

ياكوتسك مركز جمهوري ياقوتستان روسيه‌ حالا كه هوايش گرم شده تازه به ۳۰ درجه زير صفر رسيده است، يعني جهنمي يخي كه هيچ‌چيز و هيچ‌كس نمي‌تواند گرمش كند الا تابستان داغ و كشنده‌اش! اينجا زمستان امسال هوا به زير منفي ۷۰ درجه هم رسيده و در تابستان كوتاه اما داغش، گرماي بالاي ۴۰ درجه را تجربه كرده است؛ يعني اختلاف دمايي بالاي ۱۰۰ درجه، اما ديروز چيزي بيشتر از تابستان اين منطقه از سيبري را گرم كرده بود و آن چيزي نبود جز ورزش كشتي كه ياكوتي‌ها (بخوانيد ياقوتي‌ها) ميزبان آن بودند و در كمتر از يك ساعت تمام بليت‌هاي جام جهاني را -كه در مجموعه ورزشي منحصر به فردي برگزار كردند- خريدند تا
با شور در سالن حاضر شده و با اشتياق به تماشاي مسابقات بنشينند و با حرارت آزادكاران روسي و ايراني را تشويق كنند!

ديروز شاگردان عليرضا رضايي كاري كردند كارستان و در حالي كه كمتر كسي به موفقيت اين تيم اميدوار بود و بسياري از سايت‌ها و حتي اتحاديه جهاني از دو تيم روسيه و امريكا به عنوان بخت‌هاي اصلي حضور در فينال ياد كرده بودند، آزادكاران ايران بعد از اينكه تيم قدرتمند مغولستان را با نتيجه ۹ بر يك شكست دادند، به مصاف قهرمان سال قبل جام جهاني رفتند و در حساس‌ترين مسابقه جام، تيم مدعي امريكا را ۵ بر ۵ شكست دادند و راه خود براي رسيدن به فينال را هموار كردند.

هنر كشتي ايراني يك‌بار ديگر چيره شد بر توان و علم آمادگي امريكايي‌ها و چنان مايك زاديك و شاگردانش را كيش و مات كرد كه همگان مجبور به تحسين تيم ايران شدند. ديروز در سالن مسابقات ياكوتي‌ها يا طرفدار تيم كشورشان روسيه بودند يا هوادار تيم ايران. آنها در مبارزه تيم ايران با امريكا يك‌صدا تيم ملي كشورمان را تشويق مي‌كردند و همين باعث شده بود كشتي‌گيران ايراني كه همواره از حمايت طرفداران خود در سالن مسابقات بهره مي‌برند در اين گوشه يخي از دنياي خاكي نيز احساس تنهايي نكرده و با تشويق ساكنان سيبري بزرگ، امريكايي‌ها را زمين‌گير كنند. آنها مثل آدم‌هاي برفي يخ‌زده و مسخ شده بودند و باورشان نمي‌شد كه اين‌گونه مغلوب تيم ايران شوند.

آزادكاران كشورمان ابتدا با همدلي و همراهي كادر فني تيم اعزامي، متشكل از عليرضا رضايي، سرمربي و اكبر بهتري و سعيد واگذاري به عنوان مربي و هادي حبيبي كه تيم را سرپرستي مي‌كند، با غلبه بر مغولستان زنگ‌هاي خطر را به آرامي براي رقبا
به صدا درآوردند و با ۹ پيروزي و تنها يك شكست با اقتدار ديدار نخست را پشت‌سر گذاشتند و بعد امريكا را برخلاف پيش‌بيني‌ها متوقف كردند. عليرضا سرلك در مبارزه نخست وزن ۵۷ كيلوگرم در حالي كه ابتدا قافيه را به تووشينتولگا تومنبيلگ واگذار كرده بود در لحظات پاياني كاري كرد كارستان تا به يك‌باره ورق برگردد و چراغ اول با نتيجه ۳ بر ۲ به دست شير پسر لر كشورمان به نفع ايران روشن شود. او در مبارزه دوم خود با زاچاري ساندرس امريكايي حساب‌شده‌تر مبارزه كرد و ۴ بر ۳ حريف را شكست داد تا نشان دهد كه بالاخره جواب تمام فرصت‌هايي كه عليرضا رضايي به او داده را علاوه بر اينجا در آينده هم خواهد داد.

ايمان صادقي انتظارات را برآورده نكرد. او با تمام توانايي‌هايش اگر از پس چالش روحي كه اين روزها دچارش شده برنيايد و از چنبره مشكلات روحي خلاص نشود به اين سادگي‌ها نخواهد توانست دو مدال طلاي جوانان جهان خود را تكرار كند و باز شاهد شكست ۴ بر صفر اين آزادكار ۶۱ كيلوگرمي مقابل بخبايار اردنبات مغول و ديگر رقبايش خواهيم بود. او در مبارزه با نيكولاس مگالوديس امريكايي با امتياز تعجب‌آور ۱۲ بر صفر شكست خورد؛ نتيجه‌اي نااميد‌كننده براي او كه روزگاري گفته مي‌شد جوان اول كشتي ايران خواهد شد.

مرتضي قياسي در وزن ۶۵ كيلوگرم كشتي اول را با حساب ۸ بر ۳ از باتمانگي باتچولون مغول برد اما در مبارزه دوم آن قياسي كه انتظار مي‌رفت ظاهر نشد و با حساب ۶ بر يك مغلوب زاين رترفورد از امريكا شد.

ميثم نصيري از باتجربه‌هاي تيم كه براي جام جهاني در تركيب قرار گرفته بود با بهره‌گيري از همين فاكتور ابتدا ۷ بر ۳ و البته مبارزه‌اي كه به ضربه فني ختم شد مانداراخان گانزوريك آزادكار وزن
۷۰ كيلوگرم مغولستان را شكست داد و در كشتي دوم هم ۳ بر صفر جيسون چامبرلاين امريكايي را برد تا نهايت كمك را به موفقيت تيم كند.

رضا افضلي ديگر كهنه‌كار تيم، زشت و زيبا ظاهر شد. ابتدا بدون دادن امتياز با نتيجه ۷ بر صفر بيامبادورزج بات اردن مغول را شكست داد و در مصاف بعد به دور از انتظار ظاهر شد و ۸ بر ۲ به ايسايا مارتينز نماينده وزن ۷۴ كيلوگرم امريكا باخت.

مجتبي اصغري آزادكار جوان وزن ۷۹ كيلوگرم تيم در مصاف با اونوربات پوريوجاو از مغولستان ۱۱ بر صفر به برتري رسيد و در كشتي دوم ۱۱ بر ۶ مغلوب توماس گانت امريكايي شد.

مرصاد مرغزاري نماينده شايسته وزن ۸۶ كيلوگرم نمايش خوبي داشت و با جسارت ابتدا ۵ بر ۳ اويتومن اورگودول مغول را شكست داد و در كشتي دوم به داد تيم ايران رسيد و در حالي كه تيم ملي كشورمان همچون خودش كه از امريكا عقب افتاده بود در نمايشي تحسين‌بر‌انگيز ساموئل بروكس را با يك فن سوبلس تماشايي از بالا به روي پل زده و ضربه فني كرد تا اميد به كاروان ايران بازگردد. او دقيقا هماني بود كه كادر فني انتظار داشت؛ شجاع و نترس و البته ساده و صادق و دوست‌داشتني. با اين فاكتورها موفقيت‌هاي بعدي براي او دور از دسترس نيست.

محمدجواد ابراهيمي آزادكار باتجربه وزن
۹۲ كيلوگرم باسانتسوگت اولزيسايخان نماينده مغول‌ها را ۱۰ بر صفر شكست داد؛ اما در مبارزه با امريكا مرتكب اشتباه شد تا نتيجه را در شرايطي كه تيم كشورمان نياز زيادي به برد او داشت با حساب
۶ بر ۴ به هايدن زيلمر امريكايي واگذار كند.

عليرضا گودرزي نماينده شايسته‌اي براي وزن ۹۷ كيلوگرم بود و با بهره‌گيري از تجربه بالاي خود ابتدا ۱۰ بر صفر تورتوگتوخ لووساندورج مغول را مغلوب كرد و در كشتي با كوين گادسون نيز امتيازي از دست نداد و ۴ بر صفر آزادكار امريكا را شكست داد تا همه‌ چيز ديدار تيم به تيم ايران و امريكا به كشتي پاياني كشيده شود.

كميل قاسمي پرافتخارترين آزادكار حاضر در مسابقات دقيقا همان‌طوري ظاهر شد كه انتظار مي‌رفت؛ آرام، زيرك و باهوش. شعور بالاي كميل يك‌بار ديگر به سمت تيم ايران چربش كرد تا باز يكي ديگر از بردهاي او به پيروزي تيمي ايران ختم شود، كاري كه از پس هر كشتي‌گيري برنمي‌آيد و خيلي از مدال‌دارها و باتجربه‌ها هم نمي‌توانند بار روحي و رواني آن را تحمل كنند، اما انگار كميل را براي همين لحظات ساخته‌اند. او‌ كشتي اول را ۹ بر صفر و ضربه فني از خودربولگا دورجخاند مغول برد و در كشتي دوم حساس‌ترين ديدار روز را ۶ بر ۲ از آنتوني نلسون آزادكار وزن ۱۲۵ كيلوگرم امريكا.

بامداد امروز كه شما دنبال‌كنندگان عزيز در خواب بوديد، تيم ايران به مصاف گرجستان رفته است و ظهر امروز يكشنبه، در صورت برد مقابل گرجستان فينال را با روسيه ميزبان برگزار خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون