• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

جام جهاني باشگاه‌ها با شيوه جديد برگزار خواهد شد

فيفا عليه يوفا

بحث برگزاري جام باشگاه‌هاي جهان با فرمت جديد كه از مدت‌ها پيش محل درگيري فدراسيون جهاني فوتبال و كنفدراسيون فوتبال اروپا شده بود، گويا به نتيجه رسيده و قرار است اين رقابت‌ها از سال 2021 به صورت آزمايشي آغاز به كار كند. در سال گذشته يوفا به عنوان يكي از اصلي‌ترين مخالفان برگزاري جام باشگاه‌هاي جهان با برگزاري اين رقابت‌ها مخالفت كرده بود و تيم‌هاي مطرح اروپايي نيز مخالفت خودشان را اعلام كرده بودند. در بيانيه‌هاي يوفا پيرامون مخالفت با طرح جام باشگاه‌هاي جهان مسائلي نظير فشار بيش از حد به بازيكنان و خستگي تيم‌ها عنوان شده بود، اما از همان زمان هم معلوم بود كه يوفا صرفا به خاطر به خطر افتادن جايگاه ليگ قهرمانان اروپاست كه با جام باشگاه‌هاي جهان مخالفت مي‌كند. در حال حاضر به‌زعم بسياري از كارشناسان مهم‌ترين رقابت باشگاهي جهان چمپيونزليگ است و اروپايي‌ها اصلا دل‌شان نمي‌خواهند، تصدي‌گري جذاب‌ترين مسابقات باشگاهي در سطح جهان را از دست بدهند.

با اين حال، گويا مثل هميشه پول همه مشكلات را حل كرده است و تيم‌هاي مطرح اروپايي كه قبلا اعلام كرده بودند در رقابت‌ها حضور نخواهند داشت، كوتاه آمده‌اند و اينفانتينو به‌ شدت به اجرايي شدن طرح جام باشگاه‌هاي جهان اميدوار شده است. فيفا با تغييراتي كه در برنامه هميشگي بازي‌هاي بين‌المللي، در نحوه گروه‌بندي و تعداد بازي‌ها و در نهايت ميزان درآمد حاصله از برپايي رقابت‌ها به وجود آورده است، موفق شده نظر مثبت تيم‌هاي بزرگ را جلب كند. بر اين اساس قرار شده است كه جام باشگاه‌هاي جهان هر چهار سال يك بار با حضور 24 تيم از 5 قاره دنيا برگزار شود. هر يك از قاره‌ها تعداد سهميه مشخصي دارند، اروپا 8 تيم، امريكاي جنوبي 6 تيم، آسيا 3 تيم، آفريقا 3 تيم، كونكاكاف 3 تيم و اقيانوسيه نيز يك تيم در رقابت‌ها خواهند داشت. تيم‌ها در هشت گروه سه تيمي دسته‌بندي مي‌شوند و از هر گروه يك تيم راهي دور بعد، يعني يك‌چهارم خواهد شد. بنابراين قهرمان رقابت‌ها تنها با 5 بازي و طي دو هفته و نيم مشخص مي‌شود و اين يعني فشار كمتر روي بازيكنان و تيم‌ها. ضمن اينكه فيفا با حذف جام كنفدراسيون‌ها كه آن هم هر چهار سال قبل از جام جهاني برگزار مي‌شد، يكي از مسابقات كم‌‌درآمد و پرفشار ملي را از تقويم خودش حذف كرده است. همچنين جام باشگاه‌هاي جهان با فرمت سابق كه هر سال برگزار مي‌شد نيز از تقويم فيفا خط خواهد خورد و اين هم خبر بسيار خوبي براي تيم‌هاي بزرگ اروپايي است كه معمولا مجبور مي‌شوند در كوران مسابقات داخلي با طي مسيرهاي طولاني خودشان را براي حضور در جام باشگاه‌هاي جهان آماده كنند.

در نهايت فيفا با اعلام درآمدزايي 3 ميليارد يورويي از رقابت‌ها تمام بحث‌ها را خاتمه داده و ديگر جايي براي مخالفت باقي نگذاشته است. حالا تمام تيم‌هاي شركت‌كننده مي‌دانند كه با حضور در اين جام به سود قابل توجهي دست پيدا خواهند كرد و از آن طرف بازيكنان هم مي‌دانند كه از اين درآمد منتفع خواهند شد. شايد همين محكم‌ترين دليلي باشد كه باشگاه‌ها مواضع‌شان را از كنفدراسيون فوتبال اروپا جدا كرده‌اند و با فيفا سر سازگاري گذاشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون