• ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

يك مجلس و 40 فراكسيون

جعفرزاده ايمن‌آبادي

دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حالي مشغول به فعاليت است و سال پاياني خود را مي‌گذراند كه تا اين لحظه بدون درنظرگيري سه فراكسيون سياسي اميد، مستقلين و ولايي، حدود 40 فراكسيون صنفي و موضوعي نيز در آن تشكيل شده ولي موضوع اينجاست كه از بين اين فراكسيون‌ها حداكثر به تعداد انگشتان دو دست مشغول فعاليت هستند و از مابقي فراكسيون‌ها جز اسم چيزي باقي نمانده است. همين مساله بيانگر آن است كه در مجلس شوراي اسلامي براي موضوع فراكسيون‌ها بايد چاره‌اي انديشيده شود تا اوضاع ديگر به اين شكل نباشد كه هر دارودسته‌اي براي خود اقدام به تشكيل يك فراكسيون كند. البته اين چاره‌انديشي بدان معنا نيست كه اقدامات فعلي نمايندگان در تشكيل فراكسيون‌هاي مختلف خلاف قانون محسوب مي‌شود و بايد به آنان گفت كه ديگر نبايد فراكسيون تشكيل دهيد، خير! اتفاقا اقدام نمايندگان براي تشكيل فراكسيون‌ها براساس آيين‌نامه داخلي مجلس است ولي اين مورد بازهم نافي لزوم ايجاد مكانيزمي براي نظارت‌‌پذيري فراكسيون‌ها نيست. بايد پذيرفت وجود فراكسيون‌ها در مجلس شوراي اسلامي امري لازم است چراكه در بسياري از مواقع برخي از اين فراكسيون‌ها به كمك كميسيون‌ها آمده و موجبات تسريع در حل‌وفصل موانع را فراهم مي‌آورند ولي متاسفانه تعداد اين قبيل فراكسيون‌ها بسيار كم است و عملا امروز به فراكسيون‌هايي نظير قرآن و عترت، ايثارگران، شفاف‌سازي، منافع ملي و ديپلماسي، حقوق شهروندي و محيط‌زيست و برخي ديگر محدود شده است. در اين بين فراكسيون‌هايي نظير فراكسيون روحانيت نيز وجود دارند كه فراخور موضوع تشكيل جلسه مي‌دهند. با اين حال انتظار آن است كه فراكسيون‌هايي كه فراتر از يك اسم هستند و در مجلس شوراي اسلامي فعاليت مي‌كنند، با الگوبرداري از فراكسيون‌هاي سياسي مجلس گزارش عملكرد خود را به مردم ارايه كنند. سه فراكسيون اميد، مستقلين و ولايي در هفته حداقل يك يا دو جلسه در عناويني چون شوراي مركزي و جلسه عمومي فراكسيون برگزار مي‌كنند و گزارش آن را نيز به مردم ارايه مي‌دهند كه اميدواريم اين موضوع الگويي براي ساير فراكسيون‌ها شود. به عقيده نگارنده، ايجاد مكانيزمي براي نظارت‌پذيرسازي فراكسيون‌هاي مجلس مي‌تواند راهكاري براي خروج از وضع فعلي باشد. مي‌توان با بررسي تعداد جلسات تشكيل شده فراكسيون‌هاي مختلف در مجلس شوراي اسلامي، فراكسيون‌هايي كه در يك ماه يا دو ماه اخير هيچ جلسه‌اي برگزار نكرده‌اند را لغو مجوز كرد، بنابراين نكته قطعي لزوم رسيدگي به وضع موجود در قوه‌ مقننه براي ساماندهي وضع فراكسيون‌هاي مختلف است تا هم توقعات مردم از مجلس شوراي اسلامي برطرف شود و هم اينكه ديد عمومي به فراكسيون‌ها بهبود يابد.
نايب‌رييس اول فراكسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون