• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

وكيل مدافع متهمان پرونده پتروشيمي در ششمين جلسه دادگاه :

موكلينم امر شرعي را اجابت كرده‌اند

ششمين جلسه رسيدگي به پرونده شركت بازرگاني پتروشيمي با ادعاي عجيب وكيل مدافع عباس صميمي برگزار شد. او معتقد است: «موكلينم اجابت امر شرعي كرده‌اند؛ حتي اگر بزهي مرتكب شده باشند. خدمتي كه آن زمان انجام شد كاري مبتني بر خلاقيت و استعدادهاي ذاتي‌شان بوده است كه اگر بزهي هم مرتكب شده باشند در جريان تحريم‌ها مشخص مي‌شود كه موكلين من چه كار درستي انجام داده‌اند.»

قاضي مسعودي‌مقام در اين جلسه از دادگاه تذكري خطاب به احمديان، يكي از متهمان پرونده و پسرش از وكيل مدافع عباس صميمي خواست تا به ادامه دفاعيات خود بپردازد.

به گزارش ايسنا، وكيل مدافع صميمي با تاكيد بر اينكه وكيل چند نفر از متهمان اين پرونده است، گفت: «لايحه جامع از دفاعيات موكلين را تنظيم كرديم و تمامي مستندات را با ارجاع متناسب تقديم خواهيم كرد.»

وكيل مدافع اين متهم در بخشي از دفاعياتش از موكلش گفت: «مقام معظم رهبري در سال ۸۶ فرمان دادند و فرمودند كه جوانان تحريم‌ها را دور خواهند زد. اين مطلب را اگر از باب شرعي هم بررسي كنيد، متوجه مي‌شويد كه موكلين من اجابت امر شرعي كرده‌اند. ايشان عالي‌ترين مقام سياسي كشور هم هستند و مسوولان باز هم اطاعت امر آمر قانوني را كردند. خدمتي كه آن زمان انجام شد، كاري مبتني بر خلاقيت و استعدادهاي ذاتي‌شان بوده است كه اگر بزهي هم مرتكب شده باشند در جريان تحريم‌ها مشخص مي‌شود كه موكلين من چه كار درستي انجام داده‌اند.»

او ادامه داد: «در آن زمان براي حمايت از منابع ارزي دولتي طي چندين نامه كتبي به شركت بازرگاني پتروشيمي اعلام كرديم كه توجه كنند ضرري به اموال بيت‌المال وارد نشود. آقايان حرف ما را جدي نگرفتند و عملا با نرخ ريال دولتي با شركت‌هاي دولتي تسويه كردند و مابه‌التفاوت ارز آزاد و دولتي عملا به جيب شركت دولتي وارد نشده است و ما از قيمت ارز بازار آزاد منتفع نشديم.»

پس از پايان دفاعيات وكيل مدافع صميمي قاضي مسعودي‌مقام از نماينده دادستان خواست تا اگر توضيحاتي در خصوص اين دفاعيات دارد با حضور در جايگاه بيان كند. حسيني، نماينده دادستان گفت: «همان‌طور كه وكيل آقاي صميمي گفتند، كشور در آن دوران دچار تحريم‌هاي چندگانه بوده است. لذا شركت NPC به pcc نامه مي‌زند كه در مورد تبديل يورو به ريال با مصوبات مغايرت دارد و لازم است ارزهاي فوق به حساب شركت‌ها به صورت ارزي واريز شود. اين افراد خودشان مي‌گويند ما اجازه داشتيم با ريال بدهي‌هاي خود را تسويه كنيم اما نامه‌اي از pcc وجود دارد كه شركت بازرگاني چنين اجازه‌اي نداشته است.»

او معتقد است: «توزيع ارز يكي از مصاديق اخلال است و ما مي‌گوييم عملكرد اينها مانع از ارزآوري به ارزش ۶ و نيم ميليارد يورو شده است. بله ما هم مي‌گوييم اين بدهي پرداخت شده اما يا با ريال بوده يا سرمايه داخلي بوده است. ما نگفته‌ايم كه اين افراد رفته‌اند و در بازار آزاد مثل چهارراه استانبول ارزها را بفروشند بلكه ارزها را به صورت نامناسبي تسويه كرده‌اند.»

نماينده دادستان با اشاره به بحث تحريم‌ها گفت: «اگر ما تحريم‌ها را با نگاه وكيل آقاي صميمي بپذيريم اكنون بايد تمام قراردادهاي كشور ملغي شود و بگوييم چون در تحريم هستيم، نمي‌توانيم به تعهدات عمل كنيم. اين افراد در زمان تحريم قرارداد بسته‌اند و از شرايط تحريمي خبردار بوده‌اند. در رابطه با تصاحب پول هم، بله ما در كيفرخواست گفته‌ايم شما پول‌ها را تصاحب كرده‌ايد اما با اين قيد كه با تصاحب ارزهاي حاصل از فروش تسويه خود را با منشاهاي داخلي انجام داده‌ايد كه مي‌گوييم نوع تسويه مشكل داشته است.»

در ادامه قاضي از نماينده شركت پتروشيمي خواست تا مطالب خود را بيان كند. بعد از سخنان مدير مالي و ذي‌حسابي شركت صنايع پتروشيمي، وكيل صميمي به دفاع از موكل خود پرداخت و به سوالات قاضي مسعودي‌مقام پاسخ داد. در ادامه اين جلسه وكيل مدافع متهم طهراني‌صفا به دفاع از موكل خود پرداخت. قاضي مسعودي‌مقام پس از اعلام ختم جلسه ششم رسيدگي به پرونده اتهامات مديرعامل سابق شركت بازرگاني پتروشيمي و ۱۳ متهم ديگر اين پرونده گفت: «جلسه بعدي صبح روز چهارشنبه برگزار مي‌شود تا ادامه دفاعيات اخذ شود و بتوان نظر مقتضي را بيان كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون