• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

«نقدينگي» و درس همبستگي مردمي در سيل

از ابتداي سال جديد، مناطق زيادي از كشور درگير مساله سيل شده است و آسيب‌هاي فراوان ناشي از آن بر هيچ كس پوشيده نيست.

گر چه اين سيل بركاتي هم داشته كه از جمله آنها مي‌توان به پر شدن سدها، سيراب شدن تالاب‌ها و تقويت منابع آب زيرزميني اشاره كرد، اما يكي از مهم‌ترين جلوه‌هايي كه در اين حادثه با شدت و حدت هر چه تمام‌تر بروز و ظهور كرد، همبستگي مردم براي مهار خسارات ناشي از حادثه بود.

در بسياري از مناطق سيل زده، مردم با حداقل امكانات تلاش كردند گل و لاي ناشي از ورود سيلاب را خارج كنند و وضعيت را به حالت سابق برگردانند. بيش از همه اما «سيل‌بند انساني دهلاويه» بازتاب فراواني داشت. تصاويري كه نشان مي‌داد عده‌اي با دست خالي، خودشان را در ورودي سيلاب قرار داده و نمي‌خواهند اجازه دهند كه ورود آب، خسارت بيشتري ايجاد كند. از اين تجربه موفق بايد ياد بگيريم و با تكيه به مردم بر مشكلات فايق آييم.

نقدينگي موجود در كشور، پيوسته در حال افزايش است. نقدينگي يك سكه دو رو است كه در صورت استفاده صحيح مي‌تواند انقلابي در اقتصاد كشور ايجاد كند، اما عدم هدايت آن مي‌تواند همچون سيلابي ويرانگر، زيرساخت‌هاي اقتصاد كشور را تخريب كند.

آثار منفي سرريز كردن سيل نقدينگي سرگردان به بازارهاي دلالي و سفته‌بازي يا خريد و فروش كالا و مسكن با نيت تاثيرگذاري بر قيمت، تا مدت‌ها در كشور خواهد ماند و همه از آن آسيب خواهند ديد.

اما اين سيل را چگونه مي‌توان مهار كرد؟ آيا راهي براي كنترل آن وجود دارد؟ آيا مي‌توان روشي را انتخاب كرد كه آثار مثبت اين حجم نقدينگي را افزايش دهد؟

واقعيت اين است كه نقش مردم به عنوان مالكان اين نقدينگي در مهار و هدايت آن بسيار مهم است. مردم مي‌توانند به درستي تصميم بگيرند كه اين حجم بزرگ از پول را به سمت كدام بازار هدايت كنند تا هم آسيبي به آن بازار وارد نشود، هم تبعات منفي براي اقتصاد كشور ايجاد نكند و هم ديگران را به ورود به آن بازار تشويق كند.

سفته‌بازي گر چه ممكن است در كوتاه‌مدت سودهاي اندكي نصيب بازيگران اين بازار كند، اما در ميان مدت و بلندمدت اثرات مخربي براي همه جامعه خواهد داشت. با اتكا به سياست‌هاي راهبردي بانك مركزي و نيز با تحليل درست آثار مخرب سفته‌بازي، سيل نقدينگي را هم مردم مي‌توانند مهار كنند.

محمد رضا حسين‌زاده
مديرعامل بانك ملي ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون