• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4349 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت

كتاب و جامعه دانايي

سيدحسن اسلامي اردكاني

عشق به كتاب و كتاب‌دوستي از معدود عشق‏هايي است كه كساني شيريني آن را چشيده و مزه آن را در بن دندان خود احساس مي‏كنند. كساني كه چنين تجربه‌اي از سر گذرانده باشند، همه جا سر در پي كتاب مي‌گذارند و مي‌كوشند آن را هر جا هست بيابند. عشق به كتاب، زمان و مكان را در مي‏نوردد و بر فراز اعصار مي‏ايستد و عاشق خود را جاودانه مي‌كند.

ابن ادريس حلّي، از فقيهان قرن ششم كه فتواهاي متفاوت و متمايزش معروف است، كتاب فقهي معروفي دارد به نام السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي. اين كتاب اختصاص به مباحث فقهي دارد و به زبان فني عربي نوشته شده است، با اين حال نويسنده در مقدمه آن (قم، موسسه النشر الاسلامي، 1410ق، ج1، ص 43-42) طي چند صفحه عاشقانه از «كتاب» و «كتاب‌خواني» و «كتاب‌بازي» سخن مي‌گويد و سخناني را نقل مي‌كند كه خواندني است. او تا جايي پيش مي‌رود كه نقل مي‌كند كساني پرداختن به كتاب و نويسندگي را از عباداتي چون روزه و شب‌زنده‌داري برتر شمرده‌اند.

ترجمه بخشي از سخناني كه همدلانه نقل مي‌كند و گوينده اصلي‌اش را معرفي نمي‌كند، به اين شرح است:

«كتاب نويسنده‏اش را برمي‏كشد، نگارنده‏اش را مقدم مي‌دارد و خامه‏اش را بر زبانش و خِردش را بر گفتارش برتري مي‏نهد. زيرا كتاب در هرجا خوانده و مضامينش در هر زبان آشكار مي‏شود و با همه تفاوت ميان زمان‏ها و فاصله ميان شهرها، همواره يافت مي‏شود.

چه بسيار فرزانگاني كه درمي‏گذرند، اما كتاب‏هاي‌شان مي‏ماند و خردمنداني كه راه فنا مي‏پويند ولي اثرشان ماندگار مي‏‌شود. از اين‏رو، بيشترين محققان و متدينانِ اهل عِبرت و فِكرت، كتاب‏نويسي و پرداختن به آن و كوشش در راه جاودان ساختن و به ميراث گذاشتن آن را بر روزه و شب زنده‏داري ترجيح داده‏اند.

اگر پيشينيان در كتاب‏هاي‌شان حكمت‏هاي شگفت را جاودانه نمي‏ساختند و شيوه زيست خود را براي‌مان ثبت و بدين‌ترتيب ناديدني‏ها را براي‌مان ديدني نمي‏ساختند و درهاي بسته را براي‌مان نمي‏گشودند و آنچه را كه جز از طريق ايشان ممكن نبود، براي‌مان به يادگار نمي‏گذاشتند و فزوني دانش خود را بر كمي معلومات ما نمي‏افزودند، بهره‏مان از حكمت اندك و راه رسيدن به معرفت بر ما دشوار مي‏شد و اگر ناگزير به مقدار توش و توان خود و به ميزان تاملات و مشاهدات و تجارب خويش بسنده مي‏كرديم، شناخت ما كم، همت ما پست و منت خداي كاسته و انديشه سترون، و خاطر بيمار و عقل كند مي‏شد.

كتاب همنشيني است كه به خود مغرورت نمي‏كند، دوستي است كه فريبت نمي‏دهد و ياري است كه خسته‏ات نمي‏كند و خواهنده‏اي است كه از تو زياده‏طلبي نمي‏كند و همسايه‏اي است كه در كمك به تو درنگ نمي‏كند و مُصاحبي است كه با چاپلوسي آنچه را كه در دست داري از كفت نمي‌ربايد.

اين كتاب است كه اگر در آن بنگري فراوان بهره‏مندت مي‏سازد، ذهنت را تيز، زبانت را رسا و گفتارت را درست مي‏سازد و بزرگداشت فرودستان و دوستي فرادستان را نصيبت مي‏كند. از كتاب در يك ماه چيزهايي مي‏آموزي كه از دهان مردمان در يك عمر نخواهي آموخت.

اين كتاب است كه در شب چون روز فرمانبر و در سفر چون در حضر به فرمان توست؛ نه به خواب مي‏رود و نه خستگي بيدارماني را مي‏شناسد».

سي و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فرصت خوبي است تا عشق خود را به كتاب محك بزنيم. هر يك از ما با خريدن كتاب، افزون بر لذتي كه از داشتن و خواندن آنها خواهيم برد، به رونق صنعت نشر كمك خواهيم كرد و به نويسندگان و مترجمان خواهيم گفت كه همچنان مخاطب دارند و كارشان را ادامه دهند. در واقع، اين كار ما ياري رساندن به نهال فرهنگ مدني و جامعه دانايي است كه در حال شكل‌گيري است ولي همچنان نيازمند حمايت يكايك ما.

درست است كه با گراني كتاب‌ها شايد نتوانيم آنچه را كه دوست داريم بخريم. با اين حال، هر خريدي هر چند خُرد گامي است در جهت اعتلاي فرهنگ دانشوري. حتي اگر قصد خريد نداريم مي‌توانيم با رفتن به نمايشگاه و ديدن كتاب‌ها حظ بصر ببريم و اندكي «كتاب‌بازي» كنيم.

از همه اينها گذشته، با رفتن به نمايشگاه به همه دست‌اندركاران عرصه فرهنگ كشور مي‌گوييم كه حتي اگر توان خريد كتاب نداشته باشيم، همچنان به عشق ديدن كتاب خواهيم آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون