• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

چه كسي در نظرسنجي صداوسيما دست برد؟

«بر اساس گزارش بررسي وقايع فني، دستكاري در نظرسنجي صداوسيما توسط احدي از كاركنان اسپانسر يكي از برنامه‌هاي حاضر در نظرسنجي صورت گرفته است كه آرا را به سود برنامه خود تغيير داده است.

انگيزه اين فرد يا آمر بايستي در بررسي‌هاي پليسي مشخص شود.» اين توييت ظهر روز جمعه در صفحه شخصي محمد جواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات منتشر شد. او خبر داد كه بالاخره مشخص شده است چه كسي در نظرسنجي‌هاي صداوسيما دستكاري كرده اما اهداف و انگيزه‌هاي او را بايد پليس مشخص كند.

شايد «وزير توييتري» صفت مناسبي براي وزير جوان باشد. او صفحه توييترش را جايگزين گفت‌وگو با رسانه‌ها و رسانه‌اي‌ها كرده و اغلب اخباري را كه مي‌خواهد بازخورد مناسبي داشته‌باشد «توييت» مي‌كند. گرچه در ميان توييت‌هايش، اظهارات
240 كاراكتري غيرمرتبط هم ديده مي‌شود، با هشتگ‌هاي «گزارش به مردم» بسياري از اخبار حوزه وزارتي را اطلاع‌رساني مي‌كند.

همين موضوع هم باعث شده است كه هم اخبار اين حوزه به سرعت و در هر زمان ممكن منتشر شود و هم صفحه توييتر اين وزير جوان به عنوان منبع خبري اتفاقات مهم‌تر جايگزين اخبار روابط‌عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شود. اما ماجراي پيگيري تخلفات صداوسيما از سوي آذري‌جهرمي از كجا شروع شد؟

اسفند سال گذشته صداوسيما يك نظرسنجي ترتيب داد تا بهترين‌هاي جام‌جم در سالي كه گذشت انتخاب و طي برگزاري جشنواره‌اي به آنها جوايزي اهدا شود.

دو برنامه «نود» و «برنده‌باش» از جمله كانديداهاي يكي از بخش‌هاي اين جشنواره بودند. در اوايل راه‌اندازي اين نظرسنجي برنامه «نود» با اجراي «عادل فردوسي‌پور» بالاترين راي را از مخاطبان كسب كرده‌بود. چندي بعد، يك‌باره ميزان آراي «برنده‌باش» به طرز معجزه‌آسايي از «نود» پيشي گرفت. اين موضوع باعث ايجاد شبهه شد اما بحث «تقلب» در نظرسنجي صداوسيما از جايي آغاز شد كه برخي كاربران اپراتورهاي تلفن همراه پيامكي دريافت كردند با اين مضمون كه از راي آنها به برنامه «برنده‌باش» قدرداني‌ شده‌ و اطلاع داده شده‌بود كه راي آنها به صندوق راي اين برنامه ريخته‌شده است. اين در حالي بود كه آنها اساسا در اين نظرسنجي شركت نكرده‌بودند.

بعد از ايجاد اين شبهه بود كه آذري‌جهرمي قول پيگيري داد و بعد هم در يك توييت نتيجه پيگيري‌هاي خود را منتشر كرد. او چندي بعد نموداري منتشر كرد كه بر اساس اطلاعات آن «بيش از يك ميليون راي، از ساعت ۱ تا ۴ بامداد در اين نظرسنجي‌ها وارد شده است.» اين توييت شايبه تقلب را قطعيت بخشيد. در حالي كه مسعود احمدي افزادي، دبير جشنواره جام جم گفته بود «مورد حمله سايبري قرار گرفتيم»، روز 13 اسفند، محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات تقلب در اين نظرسنجي را تاييد كرد و نوشت: «بررسي‌هاي بيشتر نشان مي‌دهد دستكاري در نظر مردم براي انتخاب محبوبترين برنامه سال صداوسيما صرفا براي يك روز نبوده و در سه روز متوالي صورت پذيرفته است.»

سردار وحيد مجيد، رييس پليس فتاي ناجا نيز 21 اسفند اعلام كرد: «عامل اختلال در نظرسنجي صدا‌و‌سيما يكي از توسعه‌دهندگان نرم افزار و سامانه كدهاي دستوري USSD در شركت پيمانكار و مجري انجام نظرسنجي بود.» به گفته رييس پليس ناجا متهم با سوءاستفاده از كد‌هاي برنامه و منابع كد پروژه‌هاي در اختيار، مستقل از فرآيند اصلي ثبت رأي، به‌صورت خودكار و انبوه، اقدام به توليد و اجراي دستورات USSD روي سرور سامانه نظرسنجي در شركت مجري آن كرده و موجب تغيير در روند ثبت رأي به نفع يكي از نامزد‌هاي جشنواره شده بود كه عامل دستكاري آرا با تلاش فني كارآگاهان پليس فتا و هماهنگي قاضي دادسراي ويژه جرايم رايانه‌اي ناحيه ۳۱ تهران شناسايي و نتيجه پي‌جويي‌ها به همراه گزارش اقدامات براي سير مراحل قانوني بعدي به مقام قضايي تحويل داده شد.

اما حواشي مربوط به صداوسيما تمامي ندارد. به تازگي آيت‌الله مكارم شيرازي در پاسخ به يك استفتا، مسابقه «برنده باش» را نوعي «قمار» به شمار آورد. بعد از آن هم رهبر معظم انقلاب در ديدار روز چهارشنبه با كارگران تاكيد كردند كه« روش‌هايي شبيه بخت‌آزمايي را ترويج نكنيم كه دستگاه‌هاي مختلف از جمله صدا و سيما بايد متوجه اين معنا باشند». همين موضوع باعث شد تا اين برنامه از كنداكتور برنامه‌هاي صداوسيما حذف شود.

علاوه بر اين موضوع حذف برنامه «نود» با سليقه شخصي فروغي، رييس شبكه سه سيما نيز كه از سال گذشته اتفاق افتاد باعث شد اين سازمان عريض و طويل چند ماه گذشته بارها زير سوال مردم و رسانه‌ها قرار گيرد. احسان قاضي‌زاده هاشمي، عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما نيز به خبرآنلاين گفته «در جلسه هفته گذشته درباره برنامه نود صحبت‌هايي شده بود اما تصميم‌گيري دقيق‌تر به جلسه بعدي منتقل شده است. مرتضي ميرباقري و علي فروغي نيز بايد در جلسه بعدي حاضر باشند تا توضيحاتي ارايه دهند.» بنابراين به نظر مي‌رسد كه اين روزها علي فروغي است كه زير فشار قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون