• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

نتايج جالب و در عين حال سوال‌برانگيز يك تحقيق

فحاشي توييتري در روز دربي

سامان سعادت| فحاشي يكي از ساده‌ترين و شايد كم‌هزينه‌ترين راه‌هاي خارج شدن از فشار عصبي است. يكي از فحش‌خيزترين نقطه‌هاي جهان هم معمولا استاديوم‌هاي ورزشي و مخصوصا فوتبال است كه در آن هواداران با فحاشي نسبت به تيم رقيب يا بازيكنان خودي كه نتوانسته‌اند كارايي لازم را نشان دهند، از خجالت يكديگر در مي‌‌‌‌آيند. اين مساله مخصوص ايران هم نيست و در همه جاي دنيا شايع است. كافي است به تصاوير بسته هواداران فوتبال در انگليس يا ايتاليا يا اسپانيا در استاديوم‌ها نگاه كنيم تا به شكلي واضح از لب‌خواني آنها متوجه شويم از چه كلماتي استفاده مي‌كنند. يكي از دلايلي كه سال‌هاست اجازه حضور زنان در استاديوم‌هاي ايران داده نمي‌شود همين مساله فحاشي است. يعني عده‌اي معتقدند كه زنان به خاطر فضاي آلوده استاديوم‌ها كه مملو از فحش‌هاي ركيك جنسيتي است، نبايد در ورزشگاه حضور پيدا كنند. البته در اين راه عده‌اي پا را فراتر نيز گذاشته‌اند و گمان مي‌كنند بايد اجازه حضور زنان در استاديوم داده شود تا مردها لااقل به احترام زنان، زبان‌شان را كنترل كنند. گرچه بارها و بارها به صورت تئوريك و از منظرهاي جامعه‌شناسي و روانشناسي چنين ديدگاه‌هايي مردود اعلام شده‌اند، اما يك تحقيق جالب توسط شركت «ديتاك» كه در راستاي تحليل كلان داده‌ها در بسترهاي مختلف فضاي مجازي با استفاده از هوش مصنوعي فعاليت مي‌كند روايت‌هاي جديدي را نشان مي‌دهد. نتايج اين تحقيق كه به صورت اختصاصي در اختيار روزنامه اعتماد قرار گرفته است، نشان مي‌دهد فحاشي به واسطه فوتبال اصلا هيچ ربطي به حضور در استاديوم ندارد و در ثاني هيچ ربطي هم به مرد يا زن بودن يا در كل جنسيت ندارد. همچنين اين تحقيق نشان مي‌دهد كه بار عصبي و رواني وارد شده به افراد در فوتبال در لحظه‌هاي حساس، كاملا روي رفتار و ذهنيت هواداران تاثير دارد و آنها را به واكنش‌هاي آني وا مي‌دارد. تحقيق شركت مذكور كه حجم عظيمي از فعاليت‌هاي صفحات مجازي را به عنوان نمونه آزمايش در نظر گرفته است بر اين سوال استوار شده كه «آيا كاربران توييتر در روزهاي فوتبالي بيشتر از كلمات ركيك استفاده مي‌كنند؟» براي بررسي پاسخ اين سوال، مسابقه دربي بين استقلال و پرسپوليس در تاريخ دهم فروردين به عنوان نقطه شروع و پنج كلمه ركيك و توهين‌آميز نيز براي بررسي ميزان استفاده از كلمات ركيك در نظر گرفته شد. نتايج تحقيق به شرح زير است:

از شروع روز دهم فروردين تا لحظه پنالتي فرشيد اسماعيلي كه به شكل چيپ زده شد و به آسمان رفت، يعني تقريبا تا پايان نيمه اول، به طور ميانگين از 31/1 فحش ركيك جنسي در دقيقه از سوي كاربران توييتر منتشر شده است.

ميانگين استفاده از اين الفاظ در بازه زماني 16:45 (لحظه از دست رفتن پنالتي) تا 23:59 (پايان روز دهم فروردين) به عدد 43/2 رسيده است. يعني تقريبا بيش از دو برابر.

در مجموع توييتري‌ها در روز دربي پايتخت 60 درصد بيشتر از روزهاي قبل از دربي فحاشي كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون