احتمال تعليق ماده ۸ قانون هواي پاك با درخواست پليس
قانون هواي پاك در دستانداز افتاده است
وحيد حسيني، دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا با بيان اينكه با توجه به درخواست پليس اجراي ماده ۸ قانون هواي پاك براي خودروهاي عمومي به حالت تعليق در آمده است، اعلام كرد: اصلاحيه مربوط به اين ماده قانوني با همكاري دستگاههاي متولي تهيه و به زودي به دولت ارسال ميشود.
به گزارش ايسنا، بر اساس ماده ۸ قانون هواي پاك تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي مالك وسايل نقليه موتوري اعم از سبك، نيمهسنگين، سنگين و موتورسيكلت مكلف هستند وسايل نقليه خود را پس از رسيدن به «سن فرسودگي» از رده خارج كنند. حمل بار و مسافر، صدور گواهي معاينه فني، تخصيص بيمه شخص ثالث، خريد و فروش، نقل و انتقال و تردد وسايل نقليه موتوري فرسوده ممنوع است. پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خودروهاي فرسوده را به ازاي هر روز تردد جريمه ميكند.
حسيني درباره چرايي درخواست پليس براي تعليق ماده ۸ قانون هواي پاك گفت: بنا به نظر پليس ممكن است بر اثر اجراي ماده ۸ قانون هواي پاك، شهروندان تحت فشار اقتصادي قرار گيرند، البته كميسيون زيربنايي دولت از پليس درخواست كرده است كه مستندات و نتايج مطالعات ميداني خود را مبني بر اينكه شرايط معيشتي مردم در پي اجراي اين قانون آسيب ميبيند را ارايه كند.
وي با اشاره به اينكه با توجه به درخواست پليس اجراي ماده ۸ قانون هواي پاك براي خودروهاي عمومي به حالت تعليق درآمده است، گفت: اين قانون بايد براي ساير دستگاهها اجرايي شود و طبق قانون، خودروهاي بالاي سن فرسودگي بايد از شمارهگذاري، خريد و فروش، بيمه شخص ثالث و معاينه فني منع شوند اما در شرايط موجود كه اهتمامي براي نوسازي ناوگان عمومي وجود ندارد و از نوسازي خودروهاي شخصي نيز حمايتي نميشود، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري دستگاههاي مختلف اصلاحيهاي براي ماده ۸ قانون هواي پاك تهيه كرده است.
دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا با بيان اينكه جدول سن فرسودگي براي همه خودروها و موتورسيكلتها با مشاركت همه دستگاهها تعيين و در مهرماه سال گذشته ابلاغ شد، در مورد مشكلات پيش روي ماده ۸ قانون هواي پاك تصريح كرد: همه دستگاههاي دولتي به ويژه سازمان حفاظت محيط زيست معتقدند كه منع تردد و اعمال جريمه براي خودروهاي بالاي سن فرسودگي امري منطقي است و حتي ميتوانيم براي خودروهاي در حال تردد در كلانشهرها، سن فرسودگي را دو سال كمتر كنيم، اما ممكن است محروميت خودروهاي بالاي سن فرسودگي از بيمه و معاينه فني مشكلاتي به لحاظ ايمني و آلايندگي ايجاد كند، بنابراين دنبال آن هستيم كه اين قانون اصلاح و خودروهاي فرسوده از معاينه فني و بيمه بهرهمند شوند.
حسيني تاكيد كرد: پيشنهاد ما در دبيرخانه كارگروه ملي اين است كه علاوه بر سن فرسودگي، سن اسقاط را نيز تعريف كنيم بهطوري كه خودروها در سن اسقاط از ترددها منع شوند اما به سن فرسودگي كه رسيدند، معاينه فني را به صورت متوالي هر سه ماه يا شش ماه يكبار انجام دهند. نظر همه دستگاهها را در اين موضوع اخذ كردهايم و در صورت جمعبندي نهايي، متن اصلاحيه را براي دولت ميفرستيم تا پس از آن به منظور تصويب به مجلس ارايه شود. به گزارش ايسنا، قانون هواي پاك در تيرماه سال ۱۳۹۶ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و در مردادماه همان سال به منظور اجرا به دستگاهها ابلاغ شد. اين قانون ۳۴ مادهاي از ابتداي اجرا با موانع جدي مواجه شده است. براي مثال در روزهاي آخر سال گذشته موتورسيكلتسازان توانستند اجراي ماده ۲ قانون هواي پاك را به مدت يك سال به تعويق بيندازند. در شرايط كنوني هم اجراي ماده ۸ قانون هواي پاك بلاتكليف است. اين اتفاقات در حالي صورت ميگيرد كه عيسي كلانتري، معاون رييسجمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست ديماه ۹۷ در نشست تخصصي نحوه اجرايي كردن قانون هواي پاك گفت: اجراي قانون هواي پاك فرياد هر خودروساز، سنديكا، صنف و كارخانهاي را هم بلند كند، اين قانون را اجرايي خواهيم كرد. همكاران من در سازمان حفاظت محيط زيست بايد خود را براي يك رودررويي بزرگ براي اجراي قانون هواي پاك آماده كنند.